Akustyka w handlu – zadowolony klient, większe obroty

Jak zwiększyć o 5-10% wartość sprzedaży w sklepie? Julian Treasure, ekspert z dziedziny dźwięków podpowiada: poprawić akustykę punktu handlowego. To element, o którym handlowcy często zapominają. Najskuteczniejszą metodą poprawy akustyki jest montaż sufitu podwieszanego ze skalnej wełny mineralnej. Dlaczego? Bo sufit zajmuje jedną czwartą powierzchni pomieszczenia. A odpowiednia jego aranżacja pozwoli także stworzyć ciekawy design we wnętrzu.

Wielkie sieci handlowe i małe butiki od lat pracują nad tym, by zatrzymać klienta jak najdłużej w sklepie. Zgodnie z zasadą: im więcej czasu spędzi on w punkcie handlowym, tym więcej pieniędzy zostawi. Handlowcy sięgają więc po co raz bardziej wyszukane metody „umilenia” zakupów. Odpowiedni wystrój wnętrz i obsługa, czy specjalnie zaprojektowane ułożenie towarów to już standard.

Celem marek jest dziś zbliżenie się do konsumenta, stworzenie i utrzymanie trwałego śladu, stymulując wszystkie zmysły. Stąd w ostatnich latach coraz więcej uwagi poświęca się atmosferze miejsca. Klientów przyciąga się poprzez aromamarketing i muzykę. Niestety w większości przypadków muzyka zamiast przyciągać odstrasza klientów. Dlaczego? Bo jest za głośna, a wnętrza nie mają odpowiedniej akustyki. W efekcie po kilkunastu minutach zakupów klienci są zmęczeni dudniącymi dźwiękami i hałasem wokół. Jedyne o czym marzą to wyjść jak najszybciej z centrum handlowego. Jak więc uniknąć tej pułapki? I dlaczego zadbanie o odpowiednie warunki akustyczne jest taż ważne z punktu widzenia handlowców?

Zmiany konieczne w dużych i mniejszych sklepach

W przypadku wielkopowierzchniowych galerii handlowych, mniejszych sklepów i butików akustyka istotna jest w każdym aspekcie. Nie chodzi tylko o wytłumienie hałasu. Równie ważny jest czas pogłosu. Im większy pogłos, czyli odbijanie dźwięków od twardych powierzchni, tym gorsze warunki akustyczne. Tymczasem w przestrzeniach handlowych znajdują się głównie twarde materiały jak szkło, kamień, gips, metal, drewno lub duże powierzchnie ścian. – Pochłanianie dźwięków i obniżenie czasu pogłosu wpływają na ogólny komfort przebywania w sklepie i zrozumienie mowy. A tym samym na lepszą jakość obsługi klient – wyjaśnia Mirosław Jucha, dyrektor marki Rockfon w Polsce.

Wybór materiałów wykończeniowych jest obecnie bardzo szeroki. Połączenie designu i komfortu akustycznego staje się dużym wyzwaniem. Jednak najlepszym rozwiązaniem odpowiadającym na wszystkie złożone wymagania techniczne i wizualne jest montaż akustycznego sufitu podwieszanego wykonanego ze skalnej wełny mineralnej. Właściwość pochłaniania dźwięków przez wełnę skalną wynika z jej otwartej struktury, która hamuje ruch powietrza i rozprasza energię emitowaną przez źródło dźwięku. Takie sufity, m.in. marki Rockfon, posiadają doskonałe parametry w zakresie izolacji akustycznej, termicznej, odporności ogniowej i odporności na wilgoć. Wszystkie te normy potwierdzają liczne badania laboratoryjne i odpowiednie certyfikaty.

Design w parze w akustyką

Przyjemność kupowania w miejscu specjalnie stworzonym do spełniania zachcianek potęgują emocje. Nic więc dziwnego, że właściciele obiektów handlowych wymagają od projektantów wnętrz kreatywności. Projekt architektoniczny jest dziś najważniejszym czynnikiem wpływającym na odnajdywanie przyjemności, może zadziwiać, zaskakiwać, ale i uspokajać. Desing stał się istotnym orężem w kreowaniu wizerunku brandu oraz w procesie sprzedaży.

– Stale wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, aby móc zaoferować projektantom maksymalną elastyczność. Dostarczamy im takie produkty, by w zależności od potrzeb mogli sprawić, że sufit „wtopi się w wystrój”, albo wręcz przeciwnie, będzie elementem bazowym pozwalającym na swobodę w kreatywności – mówi Mirosław Jucha.

Ciekawym rozwiązaniem poprawiającym akustykę pomieszczeń i umożliwiającym zachowanie swobody twórczości artystycznej projektanta są tzw. wyspy akustyczne. To sufity podwieszane w dowolnych kształtach mocowane do stropu za pomocą estetycznych linek stalowych. Poprawią komfort akustyczny i nadają wnętrzom oryginalny wygląd. Z powodzeniem mogą być montowane w poszczególnych punktach handlowych, ale także na większych, otwartych przestrzeniach, gdzie montaż całego sufitu nie jest możliwy.

Istotnym elementem wystroju, komfortu przebywania we wnętrzu, ale też kosztów eksploatacji punktu handlowego jest też oświetlenie. Poza oprawą elektryczną równie ważne bywa odbicie światła. Sufity Rockfon charakteryzuje wysoki współczynnik rozproszenia światła odbitego. Przyczynia się to do dobrego klimatu pomieszczeń, gdyż na suficie nie powstają męczące wzrok jasne plamy, które są uciążliwe dla osób przebywających we wnętrzu. A wysoki współczynnik odbicia światła nawet 87% wpływa też na obniżenie kosztów energii elektrycznej w obiekcie.

Na zdjęciu: Przykładem połączenia design i akustyki jest hiszpańskie centrum Puerto Venecia – wykorzystano tu ułożony w fale akustyczny sufit monolityczny Rockfon , fot. Rockfon