Co myślą przedsiębiorcy o długich weekendach?

Z badania rynku przeprowadzonego przez Grupę Idea Banku wynika, że 65% właścicieli małych firm nie ma nic przeciwko długim weekendom, 25% jest przeciwna dużej liczbie dni wolnych od pracy, a 10% uważa, że może być ich nawet więcej. Co więc z obiegową opinią, że długie świętowanie szkodzi polskiej gospodarce?

Kolejne dane uzyskane w badaniu wyjaśniają tę kwestię. Kumulacja wolnego jest dotkliwiej odczuwana przez duże firmy, gdzie przerwy w produkcji rzeczywiście odbijają się niekorzystnie na wynikach. Natomiast mikro i małe przedsiębiorstwa, które nota bene wytwarzają prawie 40% polskiego PKB (37,2%; a 47,3% wszystkie MSP [małe i średnie] wg danych PARP za 2011 rok), często zwiększają obroty w dniach wolnych, bo wiele z nich świadczy usługi w branżach: gastronomicznej, turystycznej, rozrywkowej, handlowej i e-handlowej. Na dłuższą przerwę w pracy rzadko decydują się właściciele młodych firm, czyli działających krócej niż dwa lata, bo muszą umacniać swoją pozycję na rynku.

Z kolei, wcześniejsze badanie Grupy Idea Banku, z czerwca 2012 roku, pokazało też, że 25% przedsiębiorców nie korzysta w ciągu roku z urlopu – w obawie o pozostawienie firmy „bez opieki”, oraz, że jeżeli już decydują się na wypoczynek, to nie dłuższy niż tydzień. Tak więc niektórzy traktują kumulację wolnych dni, jako okazję do „usprawiedliwionego” wypoczynku, zastępującego prawdziwy urlop.

Jak podał Idea Bank, badanie przeprowadzono na próbie 500 przedsiębiorców, z czego 91% prowadziło jednoosobową działalność gospodarczą.