Coś się kończy, coś zaczyna

Torus podsumowuje historyczny rok 2019. Sprzedaż budynku Argon Grupie ISOC za kwotę ok. 92 mln euro netto, zakończenie budowy kompleksu Alchemia, znacząca komercjalizacja budynku Neon i rozpoczęcie nowych inwestycji, ponadto sponsoring tytularny szczypiornistów Wybrzeża Gdańsk, a także sukces akcji nasadzania drzew w Nadleśnictwie Lipusz – wszystko to składa się na rekordowy rok w historii firmy Torus. W planach jest rozpoczęcie kilku nowych inwestycji oraz znaczne zwiększenie skali działalności.

Rekordowa sprzedaż i kolejny produkt inwestycyjny

Na początku marca 2019 filipiński inwestor, Grupa ISOC, podpisał ostateczną umowę zakupu budynku Argon, trzeciego etapu Alchemii. Transakcja opiewająca na kwotę ok. 92 mln euro netto stała się największą w dotychczasowej historii firmy Torus, dewelopera obiektu, ale także trójmiejskiego rynku biurowego. Do tej pory Torus zrealizował 6 transakcji sprzedaży swoich nieruchomości biurowych do 5 różnych funduszy (5 budynków Arkońska Business Park oraz 3 etapy Alchemii) za łączną kwotę blisko 280 mln euro. Firma odpowiada tym samym za ponad połowę (niemal 65%) całkowitego biurowego wolumenu transakcyjnego zrealizowanego przez trójmiejskich deweloperów.

Na uwagę zasługuje również tempo komercjalizacji ostatniego etapu Alchemii, budynku Neon, którego łączna powierzchnia najmu wynosi 35 tys. mkw. Obecnie, zaledwie kilka miesięcy po oddaniu go do użytku (miało to miejsce w październiku ub. roku) biurowiec wynajęty jest w blisko 90%, co sprawia, że stał się gotowym produktem inwestycyjnym – jest to kolejna nieruchomość Torusa przeznaczona do sprzedaży funduszom inwestycyjnym. Najemcami Neonu są m.in. Odyssey Logistics & Technology Corporation (Odyssey), Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Hapag-Lloyd, Credit Agricole, KIDS&Co, Thai Wok, Body&Mind Clinic. W całym ubiegłym roku Torus wynajął łącznie blisko 35 tys. mkw. powierzchni najmu (biurowej i usługowej). Nowi najemcy pojawili się również w budynku Argon, m.in. Grupa Polcom, Thomson Reuters czy JUUL Labs, a wiele obecnych już firm w 2019 roku zwiększyło wynajmowaną powierzchnię.

Coś się kończy, coś się zaczyna

Wraz z oddaniem do użytku budynku Neon firma Torus zakończyła budową całego kompleksu Alchemia, która trwała blisko dekadę (budowa rozpoczęła się w 2011, ale koncepcja powstała dużo wcześniej). Inwestycja zdecydowanie zmieniła obraz i charakter dzielnicy Oliwa (powstała na poprzemysłowych terenach), przyczyniając się do rozwoju tkanki miejskiej w tej części Gdańska. Alchemia to łącznie ponad 122 tys. mkw. powierzchni najmu, w tym blisko 112 tys. mkw. to powierzchnie biurowe (jest to blisko 1/6 rynku biurowego w Trójmieście!), a blisko 10 tys. mkw. to powierzchnie handlowo-usługowe. Budynki certyfikowane są w amerykańskim systemie LEED na najwyższym poziomie, Platinum, plasując się w czołówce najwyżej ocenianych punktowo obiektów w kraju. Wyróżnikiem Alchemii jest też połączenie funkcji biurowej z rekreacyjno-sportową (w kompleksie funkcjonują m.in. baseny, sauny, siłownia z klubem fitness, hala sportowa i strefa wspinaczki) i gastronomiczną (ofertę tworzy już kilkanaście lokali – restauracje, kawiarnie, bary).

W 2019 roku Torus oddał do użytku również I etap Officyny (5 tys. mkw. powierzchni najmu, w tym 4,2 tys. z przeznaczeniem na biura), powstającej w Gdańsku Wrzeszczu. Po raz pierwszy w historii firma oddała do użytku dwa budynki w jednym roku, rozpoczynając też budowę dwóch kolejnych: II etap Officyny (blisko 7 300 mkw., planowany termin oddania do użytku to początek 2021 roku) oraz Format powstający tuż przy stacji Gdańsk Oliwa (ponad 15,7 tys. mkw., zakończenie budowy planowane jest na II kwartał 2021)

Na tym jednak nie koniec. W najbliższej przyszłości Torus planuje rozpoczęcie kolejnych inwestycji w tym w bardzo atrakcyjnych punktach Trójmiasta, znacznie zwiększając skalę działalności.

– Mamy zabezpieczone grunty pod budowę ponad 120 tysięcy mkw. powierzchni biurowej w ramach kilku różnych lokalizacji w Trójmieście. Officyna i Format już powstają, a kolejne inwestycje są w fazie przygotowania. W najbliższych latach zamierzamy znacznie zwiększyć skalę działalności, będziemy też wchodzić w kolejne segmenty rynku komercyjnego. Poszukujemy również atrakcyjnych miejsc pod inwestycje poza Trójmiastem – mówi Sławomir Gajewski, prezes spółki Torus.

Zaangażowani lokalnie

W sierpniu Torus oficjalnie stał się Sponsorem Strategicznym klubu i jednocześnie wyłącznym sponsorem tytularnym I zespołu piłkarzy ręcznych Wybrzeża Gdańsk. To kolejny etap współpracy z klubem, która trwa już od blisko 3 lat. Satysfakcja z dotychczasowych efektów zaowocowała chęcią obustronnego przeniesienia jej na najwyższy poziom.

– Dla naszej firmy nie jest to pierwsza „przygoda” ze sportem. Wsparcie lokalnej i perspektywicznej drużyny, która występuje w najwyższej klasie rozgrywek piłki ręcznej w kraju, jest dla nas naturalnym kierunkiem i kolejnym krokiem w aktywności sponsoringowej. Daje nam też możliwość silniejszego zaakcentowania marki Torus lokalnie i ogólnopolsko. Dynamiczny rozwój naszej firmy pozwala nam zwiększać zaangażowanie w obszarze sponsoringu lokalnego sportu czy aktywnościach prospołecznych i wierzę, że tak będzie dalej – komentuje Marek Paliświat, wiceprezes spółki Torus.

Zgodnie ze strategią rozwoju Torus nie tylko dostarcza na rynek powierzchnię biurową, co stanowi core biznesu, ale też angażuje się w szereg inicjatyw realizowanych z myślą o człowieku i lokalnej społeczności. Współpraca z Wybrzeżem Gdańsk to nie jedyne pole sportowej aktywności firmy – firma wspiera indywidualnie triathlonistów (zarówno zawodowców, jak i amatorów), młodych szermierzy (Uczniowskiego Klubu Sportowego Atena) czy zespoły siatkarek plażowych (występujące pod szyldem Torus AZS UW BV Team). Sport i rekreacja są też Torusowi bliskie w wymiarze inwestycyjnym. W ramach I etapu Alchemii powstało największe ogólnodostępne centrum rekreacyjno-sportowe w Gdańsku. Tam też od kilku lat organizowane są zawody Torus Triathlon In Da House – jedyna tego typu rywalizacja triathlonowa dla biznesu – zimą, w całości pod dachem Alchemii. 1 marca 2019 roku odbyła się piąta już edycja tej imprezy. W wyścigach firmowych sztafet wystartowało blisko 40 zespołów ponadto, w indywidualnej rywalizacji udział wzięły 22 osoby – prawdziwi tytani. Impreza tradycyjnie miała swój cel charytatywny – tym razem zebrano blisko 60 tys. zł na rzecz Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego.

Ogromnym sukcesem zakończyła się również zainicjowana w 2019 roku akcja „Do nasadzenia”. W dwie październikowe soboty blisko 1500 osób, pracowników trójmiejskich firm i instytucji odtworzyło 11 ha lasu na terenach dotkniętych nawałnicą w 2017 roku. Nasadzono blisko 110 tysięcy brzóz, modrzewi, sosen i innych gatunków drzew, tym samym ponad 2-krotnie przekroczono pierwotne założenia. Inicjatywa Torusa spotkała się z szerokim odzewem i zaangażowaniem zarówno środowiska biznesowego, jak i wielu pojedynczych osób. W akcji uczestniczyli znajomi i przyjaciele z firm, także rodziny z małymi dziećmi. Towarzyszyły jej liczne gry i zabawy edukacyjne, dzięki czemu wiele osób poznało jak funkcjonuje las i jak ważną pełni rolę w naszym życiu. W efekcie, we współpracy z wydawnictwem Adamada powstaje również książka „Był sobie las” dedykowana dzieciom, aby odkrywać przed nimi tajniki lasu i uwrażliwiać na przyrodę. Partnerem merytorycznym akcji były Lasy Państwowe, logistycznym Lufthansa Systems Poland, inicjatywę wsparła też firma LPP.

Nie obyło się też bez nagród. 6 listopada w hotelu Raffles Europejski w Warszawie odbył się finał 18 edycji konkursu CIJ Awards 2019.  Firma Torus zdobyła główną nagrodę w dwóch kategoriach: Best National Office Development – za budowę kompleksu Alchemia w Gdańsku oraz Best CSR Campaign – za realizację wspomnianej kampanii „Do nasadzenia”.

fot. Torus / mat. prasowe