Czy amerykański sposób na rozpoczęcie sezonu świątecznych zakupów dotrze do Polski?

Do końca 2014 roku łączna powierzchnia w centrach handlowych w całej Europie będzie wynosić ponad 161 mln mkw. Polska jest jednym z krajów, gdzie w najbliższym czasie przybędzie najwięcej powierzchni.

28 listopada to w tym roku początek amerykańskiego sezonu świątecznych wyprzedaży. Firma Cushman & Wakefield opublikowała najnowszy raport analizujący liczbę nowych centrów handlowych w naszym kraju oraz w całej Europie. Czy w Polsce także przyjmie się tradycja oficjalnego rozpoczęcia szału gwiazdkowych zakupów?

„W Polsce pierwsze symptomy tego rodzaju promocji zaczynamy dostrzegać w branży e-commerce. Niektóre dostępne w Polsce sklepy internetowe, zwłaszcza te, które działają na skalę międzynarodową, niekiedy organizują na ten dzień specjalne krótkoterminowe wyprzedaże. W centrach handlowych w dalszym ciągu przeceny rozłożone są w czasie. Obniżki zaczynają się od progu ok. 20% i powoli, w miarę zbliżania się terminu zmiany asortymentu, rosną do ok. 70%. Nie ma u nas zwyczaju organizowania jednodniowych promocji, gdzie towary byłyby przecenione nawet o 90%, tak jak ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych. To się jednak może zmienić, bo jest to uzasadnione rynkowo i jestem przekonana, że również klienci w Polsce dobrze przyjęliby taki rodzaj zachęty do zakupów. Dla porównania w pierwszych dniach wyprzedaży sklepy w Stanach Zjednoczonych odwiedza blisko 250 mln klientów, którzy w ubiegłym roku wydali łącznie ponad 57 mld USD” – mówi Dorota Chomuntowska, menadżer centrów handlowych w Cushman & Wakefield.

Polska w czołówce krajów, gdzie buduje się najwięcej galerii handlowych

Polska zajęła ważne miejsce w raporcie będąc sklasyfikowaną na trzecim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz na piątym miejscu w Europie pod względem planowanej powierzchni handlowej w okresie od drugiej połowy 2014 do końca 2015 roku.

Na Europę Środkowo-Wschodnią przypadnie 81% nowej podaży – głównie za sprawą bardzo dużej aktywności deweloperskiej w Rosji i Turcji. Już w pierwszej połowie 2014 podaż w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 1,4 mln mkw., czyli ponad dwukrotnie więcej niż w Europie Zachodniej (637 000 mkw.).

Na koniec trzeciego kwartału 2014 roku w Polsce istniały 432 obiekty handlowe o łącznej powierzchni 10 158 275 mkw. GLA. Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). W pierwszych trzech kwartałach 2014 polski rynek wzbogacił się o 317 500 mkw. powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5% nowej podaży powierzchni handlowej.

Magdalena Sadal, z Cushman & Wakefield, powiedziała: „Największym centrum handlowym, jakie oddane zostało w Polsce w 2014 roku, jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 000 mkw. Drugim największy obiekt to Galeria Warmińska w Olsztynie (41 000 mkw. GLA), której otwarcie miało miejsce we wrześniu. Obecnie w budowie znajduje się ok. 850 000 mkw. powierzchni, z czego ok. 150 000 mkw. powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 roku. Według najnowszych danych szacunkowych podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie w bieżącym roku 470 000 mkw., co oznaczać będzie spadek o 24% w stosunku do rekordowego ubiegłego roku. Oprócz znacznie niższego wolumenu nowej powierzchni warto zwrócić uwagę, że tegoroczna podaż w Polsce obejmuje przede wszystkim nieduże obiekty budowane w mniejszych miastach. Dotychczas tylko 47% nowej powierzchni oddano do użytku w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców i nie otwarto żadnego nowego obiektu w dużych ośrodkach miejskich. Dla porównania w 2013 roku 67% nowej podaży przypadło na 8 aglomeracji”.