Handel w centrum Poznania
Stolica Wielkopolski, Poznań, liczący około 554 700 mieszkańców, zajmuje obecnie piąte miejsce w kraju. Wraz z graniczącymi z miastem gminami tworzy aglomerację o populacji około 808 400 mieszkańców. Poznań cechują stabilne podstawy gospodarcze, takie jak: stosunkowo wysoka siła nabywcza mieszkańców (ponad 126% średniej krajowej), najniższa stopa bezrobocia w Polsce (4,2% wobec 13% w całym kraju, w październiku 2013 r.) oraz drugi – najwyższy po Warszawie – wskaźnik PKB na osobę. Poznań to także miasto o wieloletnich tradycjach handlowych.
Główne ulice handlowe
Śródmiejski obszar handlu jest najczęściej utożsamiany z rejonem Starego Miasta. Najdłuższym i najpopularniejszym ciągiem handlowym w mieście jest ul. Półwiejska, na której działa ok. 100 sklepów. W jej okolicach znajdują się aż 4 centra handlowe, a kolejny projekt, Półwiejska 2, jest w fazie realizacji. Będzie to jednak obiekt o bardziej śródmiejskim charakterze, co powinno przyczynić się do ożywienia handlu przy głównych ulicach. Pieszy charakter ulicy – o dużym nasileniu ruchu i z dużą liczbą sklepów – sprawia, że jest to rejon bardzo atrakcyjny dla sieci handlowych. Inne ważne ulice handlowe w Poznaniu to: Paderewskiego, gdzie ulokowały się marki luksusowe, z tzw. wyższej półki (Burberry, Escada / Escada Sport, Pinko czy Hexeline), Stary Rynek – zdominowany przez najemców gastronomicznych, oraz Wrocławska i Szkolna.
Dominacja sektora gastronomicznego
Kluczowym najemcą przy głównych ulicach handlowych jest sektor gastronomiczny, a lokale gastronomiczne zajmują obecnie 34% wszystkich istniejących lokali. Kolejną, silnie reprezentowaną kategorią najemców, są sklepy sprzedające odzież, obuwie i dodatki (19% lokali). Najniższe miejsce na podium zamykają sklepy z biżuterią i akcesoriami (9%). Instytucje finansowe zajmują tylko 5% lokali.
Pustostany i stawki czynszów
Obecnie wolnych pozostaje około 8% wszystkich lokali w centrum miasta. Najwięcej z nich znajduje się przy ulicy Wrocławskiej – 15%, a najmniej przy ulicy Półwiejskiej – jedynie 2%. Stawki czynszowe typu „prime” za lokale o powierzchni ok. 100 mkw. z ofertą „moda, obuwie i dodatki” w najlepszych lokalizacjach oscylują pomiędzy 28 – 35 euro za mkw. miesięcznie. Najdroższe ulice to Paderewskiego i Półwiejska.
Dojrzały rynek nowoczesnych obiektów handlowych
W aglomeracji poznańskiej funkcjonuje wiele obiektów handlowych, reprezentujących wszystkie obecne na polskim rynku formaty. Ich łączna powierzchnia handlowa wynosi 721 000 mkw. i składa się z 17 centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych (501 000 mkw.), trzech parków handlowych (100 000 mkw.), jednego centrum wyprzedażowego (15 000 mkw.) oraz kilkunastu wolnostojących obiektów typu magazyny handlowe (105 000 mkw.).
Poznań odznacza się wysokim wskaźnikiem nasycenia centrami handlowymi. Całkowita powierzchnia tego typu obiektów przekłada się na wskaźnik nasycenia na poziomie 620 mkw. / 1 000 mieszkańców. Jest to najwyższy współczynnik spośród ośmiu największych polskich aglomeracji.
Poznań charakteryzuje się relatywnie równomiernym rozmieszczeniem centrów handlowych na mapie miasta. O dojrzałości rynku świadczy podaż nowoczesnych powierzchni o dobrej jakości, co jest pozytywnym sygnałem dla sieci handlowych planujących ekspansję w mieście.
Wiodące centra handlowe i aktywność budowlana
Obecnie do grona głównych destynacji handlowych i najmodniejszych punktów spotkań zaliczyć można dwa centra: Stary Browar i Galerię Malta, które – ze względu na ich znaczną powierzchnię stwarzającą „masę krytyczną” oraz wyjątkowo wszechstronną ofertę – są obiektami o znaczeniu regionalnym.
Oferta handlowa centrum miasta została niedawno wzmocniona na skutek otwarcia przez firmę TriGranit Poznań City Center. Obiekt o powierzchni najmu 60 000 mkw. stał się zarazem największym centrum w regionie. Nowa galeria powstała w sąsiedztwie głównego dworca kolejowego w Poznaniu. Dodatkowo, w jej pobliże przeniesiono dworzec autobusowy. Centrum stało się zatem także wielkim punktem przesiadkowym w sercu miasta.
Chociaż podaż nowoczesnych centrów handlowych w aglomeracji wydaje się być znacząca, kolejne projekty są w fazie realizacji (Galeria Dębiec) czy planowania (Łacina firmy Apsys czy Metropolis – projekt handlowo – biurowy firmy Echo Investment).
Pustostany oraz stawki czynszowe “prime” w centrach handlowych
Obecnie obowiązujące stawki czynszowe w wiodących centrach handlowych mieszczą się w przedziale 40 – 45 euro za mkw. miesięcznie, za lokale o powierzchni 100 mkw. przeznaczone dla marek z kategorii „odzież, obuwie i dodatki”. W IV kw. 2013 r. wskaźnik pustostanów był na poziomie 7%.
Opracowano na podstawie raportu Jones Lang LaSalle nt. rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w Poznaniu.