Inwestycje w nowoczesność: Jak nieruchomości komercyjne przyciągają najemców?
Rynek najmu zmienia swoje oblicze. W Krakowie i Trójmieście to branża IT najchętniej zajmuje nowoczesne przestrzenie, ale zapotrzebowanie na biura maleje. Właściciele nieruchomości muszą odpowiedzieć na pytanie: jak dostosować ofertę do potrzeb najemców, dla których coraz ważniejsze stają się innowacyjne udogodnienia, lokalizacja i ekologiczne rozwiązania. Odpowiedź nie jest oczywista i może zaskoczyć.
Nowoczesne biuro w nowym wydaniu
IT wynajmuje najchętniej biura w Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście. Kolejne miejsce na podium, tuż obok usług dla biznesu zajmuje produkcja i energetyka. Nawet VOLVO rozpoczęło nowe działania pod okiem smoka wawelskiego. Zestawienie zamykają usługi profesjonalne. Zapotrzebowanie na powierzchnię biurową w pierwszej połowie 2024 roku jednak spadło. Porównując je do analogicznego okresu w roku poprzednim jest niższe o 14%.
Przedsiębiorcy zajmujący większą przestrzeń biurową są bardziej skłonni renegocjować istniejące kontrakty i pozostawać w dotychczasowych lokalizacjach, natomiast mniejsze organizacje częściej biorą pod uwagę zmianę siedziby. Najwięcej umów podpisywało się w regionalnej Polsce w budynkach 5-10 letnich.
Udogodnienia. Usprawnienia. Urozmaicenia
Podstawowym czynnikiem, który wpływa na decyzję potencjalnych najemców jest lokalizacja biura. Ma tu znaczenie zarówno kwestia odległości od centrum, jak również możliwości bezproblemowego dotarcia z wykorzystaniem komunikacji miejskiej oraz dostępność miejsc postojowych, zarówno dla pracowników, jak i klientów**.
Jednak nawet w przypadku transportu indywidualnego, również mamy coraz większe oczekiwania i sama łatwość w parkowaniu już nie wystarcza. Dodatkowym atutem dla osób poruszających się samochodem elektrycznym jest dostępność ładowarki elektrycznej. Pozwala to na optymalne wykorzystanie czasu – samochód ładuje się w czasie, gdy my realizujemy inne zadania, jak również jest ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem.
– Zapewnienie stacji ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach pracy jest nie tylko kluczowe dla zaspokojenia szybko rosnącego rynku EV, ale także przyczynia się do osiągania celów związanych z ochroną środowiska, społeczną odpowiedzialnością i zarządzaniem (ESG). Nowe instalacje ładowarek w miejscach pracy stanowią ogromną szansę dla właścicieli nieruchomości biurowych i dużych najemców. Ładowarki EV są coraz częściej postrzegane jako strategiczny atut dla firm, które chcą przyciągnąć więcej pracowników z powrotem do biura oraz dla właścicieli nieruchomości, którzy chcą przyciągnąć i zatrzymać najemców– mówi Olaf Ratajczak, z CBRE.
Etyka. Ekonomia. Ekologia
Elektryczne pojazdy są przedmiotem dyskusji na wielu rynkach. Nie podlega jednak wątpliwości, że stają się coraz popularniejsze na ulicach miast.
– Prowadzący pojazdy elektryczne coraz chętniej wyruszają nimi w dłuższe trasy. Przestały być one samochodami do robienia zakupów w pobliskim hipermarkecie, bo dzięki rozbudowywaniu infrastruktury do ładowania, mogą stanowić niezawodnego kompana dłuższych podróży – mówi Jakub Bańkowski z NOXO Energy i dodaje: – To ważna informacja również dla obiektów komercyjnych, jak np. hotele czy wynajmowane biura, ponieważ osoby podróżujące elektrykiem z pewnością wezmą ten czynnik pod uwagę, jako kluczowy przy planowaniu podróży. Niezależnie od tego czy będzie to podróż do siedziby firmy oddalonej o 30 czy 300 km. Dostępność ładowarki w obiekcie zwiększa atrakcyjność obiektu.
Przyszłość elektryków
Do 2030 roku liczba nowo rejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce wyniesie prawie 170 tys. sztuk, wynika z raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez PSPA***. Tym samym rośnie też liczba stanowisk do ładowania. Koszty eksploatacji pojazdu elektrycznego nie odbiegają znacząco od utrzymania samochodu z silnikiem spalinowym. Coraz częściej nawet w centrach handlowych lub miejskich kompleksach usługowo-gastronomicznych można znaleźć dostępne do użytku ładowarki w myśl zasady “Kiedy samochód ładuje akumulator, Ty ładujesz swoje baterie na kawie”.
Właściciele nieruchomości komercyjnych muszą sprostać nowym wyzwaniom, aby przyciągnąć najemców. Tylko te budynki, które łączą funkcjonalność z ekologicznymi i technologicznymi innowacjami, będą mogły skutecznie rywalizować o uwagę najemców.
fot. materiały prasowe
** Badanie CBRE „Millenials Live Work Play CBRE”
***