Jak w ostatnich latach zmienił się standard powierzchni biurowej i wymagania najemców?

Na przestrzeni ostatnich lat rynek biurowy stał się rynkiem najemcy, nie ma co do tego wątpliwości. Obecnie firmy, które rozglądają się za nową siedzibą lub szukają dodatkowej przestrzeni biurowej, są bardzo wymagające. Dlatego deweloperzy poświęcają wiele uwagi, by dostarczyć na rynek jak najwięcej nowoczesnych rozwiązań technologicznych i innowacyjnych usług.

Jeszcze niedawno biurowiec, który mógł poszczycić się uchylnymi oknami, podnoszoną podłogą, czy centralnym systemem zarządzania BMS, wyróżniał się na tle konkurencji. Teraz takie udogodnienia dla najemców to norma. Wysokim standard wykończenia powierzchni wspólnych również nikomu już nie zaimponuje, a dodatkowa infrastruktura – w postaci stojaków na rowery, natrysków dla rowerzystów lub stacji ładowana pojazdów elektrycznych – dzisiaj coraz częściej traktowana jest jako standardowe wyposażenie nowoczesnego biurowca. Coraz popularniejsze stają się szybkie windy z inteligentnym systemem przywoływania czy zindywidualizowane systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.

Także w ostatnim czasie znacznie wzrosły wymagania najemców w zakresie work-life balance – potencjalni klienci coraz częściej oczekują bardziej inspirującego i innowacyjnego środowiska pracy. Dotyczy to nie tylko samej powierzchni biurowej, ale też otoczenia budynku i dodatkowych pomieszczeń do rekreacji, które jeszcze kilkanaście lat temu były w biurowcach właściwie niespotykane. Zgodnie z najnowszymi trendami, biuro ma być miejscem przyjaznym dla pracowników, którzy teraz oczekują od pracodawcy znacznie więcej niż tylko wygodnego krzesła i dobrego oświetlenia. I tak, w budynkach biurowych przybywa siłowni i sal do fitness, basenów i saun, a nawet ścianek wspinaczkowych czy profesjonalnych boisk z bieżnią.

Deweloperzy muszą również zadbać o sferę żywieniową najemców i ich pracowników. Więcej miejsca przeznacza się obecnie na restauracje i kawiarnie, a w nich coraz częściej króluje zdrowa żywność, przybywa też miejsc z żywnością wegetariańską i wegańską oraz proponujących specjalne posiłki dla osób uprawiających sport.

Biuro przestało być miejscem, do którego przychodzi się jedynie do pracy. Pracujemy więcej i więcej, dlatego chcemy mieć jak najwięcej rzeczy pod ręką, dlatego dużą popularnością cieszą się organizowane na terenie kompleksów biurowych eko-targi, kina letnie czy spotkania z trenerami i specjalistami od odżywiania.

stanislaw frnka reavis kadr Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland: – W HB Reavis na bieżąco obserwujemy potrzeby rynku, dlatego tworząc budynki zwracamy szczególną uwagę, by dawały one możliwość maksymalnie elastycznej aranżacji przestrzeni biurowej i swobodnego łączenia układów przestrzennych, staramy się również zapewnić rozwiązania, które zwiększają codzienny komfort pracowników. Jesteśmy przekonani, że właściwie zaprojektowana przestrzeń biurowa i jej otoczenie mają wymierne przełożenie na samopoczucie pracowników. Nie mniejszą wagę przywiązujemy do otoczenia. Przykładowo, w Konstruktorska Business Center można korzystać z dwóch zielonych patio o powierzchni ok. 3 200 mkw. Każde z nich wypełniają różnorodna roślinność i elementy małej architektury.

W ostatnio oddanym do użytku kompleksie Gdański Business Center wśród zastosowanych udogodnień znalazły się ekologiczne windy o prędkości 2,5 m na sekundę i niestandardowej wysokości kabin 260 cm. Dzięki nim można przemieszczać się między piętrami nawet 30% szybciej niż przy użyciu tradycyjnych dźwigów.

Wyższy komfort pracy, a dodatkowo mniejsze zużycie energii zapewniają przeszklone fasady budynków. Pracownicy przez cały dzień mają dostęp do światła dziennego, co pomaga zwłaszcza osobom spędzającym wiele godzin przed komputerem. Standard techniczny kompleksu wzbogacają systemy komputerowego zarządzania budynkiem (BMS) oraz klimatyzacji i wentylacji z centralną funkcją nawilżania powietrza i możliwością indywidualnego regulowania temperatury.

Wokół budynków zaprojektowana została przestrzeń przyjazna dla wszystkich. Ogólnodostępny dziedziniec rekreacyjny z elementami małej architektury ma być miejscem, w którym każdy znajdzie coś dla siebie – dzieci będą mogły skorzystać z placu zabaw, dorośli usiądą w jednym z licznych ogródków restauracyjnych.

Radosław Wierzchowski, dyrektor w firmie Provident: – Wybór nowej siedziby potraktowaliśmy jako osobny, bardzo istotny projekt. Zależało nam, by budynek umożliwiał funkcjonalną aranżację wnętrz oraz spełniał najwyższe standardy ekologiczne. Od zarządcy budynku oczekujemy przede wszystkim szacunku i zrozumienia we wzajemnej relacji. Jako najemcy zależy nam, by zarządca efektywnie i ekonomicznie zarządzał nieruchomością, a także był otwarty na nowe pomysły i proponowane rozwiązania. Oczekujemy wysokiej jakości świadczonej usługi w kwestiach takich jak: funkcjonowanie wynajmowanej powierzchni, porządek na powierzchniach wspólnych, obsługa recepcji budynku, ochrona itp.

W budynku Gdański Business Center zajmujemy obecnie osobne dwa piętra. Na komfort pracy wpływa m.in. nowoczesne wyposażenie biura oraz sposób jego organizacji w tzw. koncepcji ‘Zonal Space’, gdzie każdy zespół znajduje się na otwartej powierzchni, jednak jest oddzielony od kolejnego naturalnymi barierami w postaci salek konferencyjnych, mebli akustycznych, przepierzeń itp. Żadna z osób nie posiada swojego gabinetu – wszyscy pracownicy, włączając w to członków Zarządu, siedzą na otwartej przestrzeni we właściwych dla siebie „strefach”. Akustyczne sufity i panele naścienne, wykładziny, ścianki działowe oraz przepierzenia posiadają parametry absorbujące dźwięk. W całym biurze zastosowano także oświetlenie LED, które zmniejsza zużycie prądu i ma dłuższą żywotność, przy jednoczesnym doskonałym doświetleniu stanowiska pracy.

Warto zaznaczyć, że o sposobie aranżacji wnętrz współdecydował zespół Design Crew. Wiele spośród zgłoszonych przez niego postulatów zostało spełnionych. Na życzenie pracowników zakupiono m.in. kolorowe, bardzo nowoczesne meble oraz miękkie i wyższe wykładziny do sal projektowych. Ciekawym rozwiązaniem są kontenerki obite poduszką, co zapewnia ewentualne dodatkowe miejsce do siedzenia w trakcie krótkich spotkań przy biurkach. Nie zabrakło także wydzielonej strefy relaksu, a zarazem przyjaznego miejsca do spotkań w szerszym gronie. Funkcję tę pełni strefa Network Café, wyposażona w pufy, fotele, kolorowe meble i sprzyjającą relaksowi ściankę z roślin. Przestrzeń tę można w razie potrzeby powiększyć, łącząc ją z sąsiednimi salami konferencyjnymi i kuchnią.

Dużym atutem biura jest także duża ilość światła dziennego (dzięki elewacji wykonanej z wysokiej jakości szkła). Pracownikom udostępniono również większą liczbę pokoi do spotkań i wydzielonych sal umożliwiających pracę własną, a także nowoczesne meble akustyczne do nieplanowanych spotkań (równolegle w siedzibie głównej naszej firmy można przeprowadzić około 60 spotkań, w których może uczestniczyć nawet 250 osób). System ich rezerwacji i zarządzania dostępnością – zintegrowany z programem Outlook – to jedna z nowinek technologicznych, która usprawni organizację pracy. Przed każdą z sal konferencyjnych znalazł się ekran wyświetlający informację o osobie, która dokonała rezerwacji. W przypadku, jeśli zaplanowane wcześniej spotkanie nie dojdzie do skutku, po kilku minutach system automatycznie odnotuje, że sala pozostaje wolna. Dodatkowo, w większości z sal konferencyjnych zamontowane zostały ekrany 55 cali (z głośnikami), do których można bezpośrednio podłączyć laptopa. Jedna ze ścian w każdej z sal pokryta jest łatwościeralnym laminatem z funkcją magnetyczną, przez co zmniejszy się zużycie papieru i nie będzie konieczne wykorzystywanie flipchartów. Na ścianach sal znalazły się grafiki nawiązujące do ich nazw (tj. nazw ciekawych miejsc na świecie). Dzięki temu wnętrza mają charakter tematyczny, stają się bardziej zróżnicowane i przyjazne.

fot. Gdanski Business Center , HB Reavis, materiały prasowe