Jak zatrzymać najzdolniejszych pracowników

Pozyskiwanie i zatrzymywanie utalentowanych pracowników to nie tylko kwestia atrakcyjnego pakietu świadczeń. Posiadanie biura, które jest jednocześnie stymulującym i przyjemnym miejscem do pracy, to obecnie ważny i korzystny finansowo sposób na przyciągnięcie najzdolniejszych pracowników na świecie …

… twierdzi firma Knight Frank, która właśnie wydała raport pod tytułem „Global Cities: The 2016 Report”.

Publikacja uwidacznia zmianę w sposobie myślenia i dowodzi, dlaczego biura przyszłości muszą zerwać z szablonowym myśleniem ostatnich dwóch dekad. Firmy, które pragną przyciągnąć najlepszych kandydatów i zatrzymać obecnych pracowników, muszą tworzyć powierzchnie biurowe, w których ich pracownicy będą chcieli pracować.

Utrata pracowników jest kosztowna

Relokacja firmy wróciła na wysokie miejsce w strategii korporacyjnej. Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują swoje siedziby jako narzędzia kontroli o wiele wyższego kosztu działalności, jaką jest utrata pracowników. Szacuje się, że koszt utraty specjalistów i członków wyższej kadry kierowniczej stanowi równowartość 150 procent ich wynagrodzenia.

W przypadku typowego pracownika biurowego w Londynie, całkowity koszt miejsca pracy, uwzględniając czynsz, miejscowe podatki i opłaty eksploatacyjne, to równowartość 16 000 USD (10 440 GBP) rocznie. Zważywszy, że mediana wynagrodzeń w Londynie wynosi 54 000 USD (35 000 GBP), to – zakładając powyższą wartość 150% – koszt wymiany pracownika wynosi 81.000 USD (52 574 GBP) i jest 5 razy wyższy od kosztu jego stanowiska pracy.

Większość specjalistów zarabia ponad 54 000 USD, przy czym – jak twierdzi agencja rekrutacyjna Michael Page – wynagrodzenie początkującego prawnika zajmującego się prawem handlowym wynosi 91 000 USD (59 278 GBP), co oznacza, że koszt wymiany pracownika wynosi niemal 137 000 USD (89 242 GBP). Korzystając z powyższego przykładu, koszt utraty takiego pracownika wyniósłby dziewięć razy więcej niż koszt jego stanowiska pracy.

Zasada równości a powierzchnia biurowa na świecie

Autorzy „Global Cities: The 2016 Report” zaznaczają, że choć powierzchnie biurowe na całym świecie są na wagę złota, to w praktyce bywa różnie z jej wykorzystaniem. Autorzy porównują wskaźniki powierzchni biurowej przypadającej na szefa do powierzchni biurowej przeznaczonej dla jego personelu administracyjnego. W Sydney szef i jego asystentka mają do dyspozycji taki sam metraż. W Londynie i Szanghaju natomiast powyższy wskaźnik wynosi 1,9 : 1, co oznacza, że na szefa przypada dwa razy więcej powierzchni niż na jego zespół. Różnica jest jeszcze wyraźniejsza w Hong Kongu: tam szef ma do dyspozycji aż cztery razy więcej powierzchni niż członkowie jego personelu administracyjnego.

Ego space for the boss

 Wskaźnik powierzchni (w stopach kwadratowych) przypadającej na członka kadry zarządzającej wyższego szczebla w agencji reklamowej w porównaniu do sekretarki
Miasto Wskaźnik Szef: Sekretarka
1 Hong Kong 4,00 : 1
2 Waszyngton 3,67 : 1
3 Mumbai 3,00 : 1
4 Bengaluru 2,40 : 1
5 San Francisco 2,25 : 1
=6 Delhi 2,00 : 1
=6 Frankfurt 2,00 : 1
=8 Londyn 1,88 : 1
=8 Szanghaj 1,88 : 1
=8 Meksyk 1,88 : 1
=8 Melbourne 1,88 : 1
12 Madryt 1,56 : 1
=12 Nowy Jork 1,50 : 1
=12 Chicago 1,50 : 1
=12 Los Angeles 1,50 : 1
=12 Paryż 1,50 : 1
=12 Dublin 1,50 : 1
18 Sao Paulo 1,43 : 1
19 Pekin 1,40 : 1
20 Sydney 1,00 : 1
Źródło: Knight Frank, Newmark Grubb Knight Frank

 

Pracownicy oczekują czegoś więcej niż tylko miejsca do pracy

Najnowsze pokolenie pracowników oczekuje, że biuro będzie stymulującym i przyjemnym miejscem do pracy. To nowoczesne biuro, będące jeszcze do niedawna domeną firm z branży nowych technologii i mediów, łączy w sobie powierzchnie wspólne z indywidualnymi miejscami pracy, a także zapewnia udogodnienia mające sprawić, żeby pracownik traktował firmę jak drugi dom. Nowe trendy wytycza Sydney, gdzie już dziś prawie jedna trzecia (28%) wszystkich biur jest zaprojektowana zgodnie z zasadą activity-based working (ABW), polegającej na dzieleniu powierzchni biurowej na strefy przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań. 

Tempo zmian

Raport przedstawia wyzwania stojące przed miastami, w szczególności europejskimi, gdzie historyczne budynki trudno zaadoptować na biura o nowoczesnym rozplanowaniu powierzchni. Choć widoczny jest apetyt na biura w nowym stylu, proces zmian może rozpocząć się dopiero wtedy, gdy zaczną wygasać dotychczasowe umowy najmu. Czy firmy dotrzymają kroku nowym oczekiwaniom pracowników?

Odpowiada Andy Bugg, dyrektor Workplace Consultancy w Knight Frank: „Zauważyliśmy, że firmy, starając się spełnić oczekiwania najnowszej generacji pracowników, patrzą na inwestycje w powierzchnie biurowe z perspektywy długoterminowej. W miarę jak firmy zaczynają dostrzegać, że powierzchnię biurową można wykorzystać jako narzędzie do inspirowania i aktywizowania pracowników, postrzeganie biura jako kosztu działalności powoli odchodzi w przeszłość.”

„Biorąc pod uwagę, że odpływ pracowników jest o wiele bardziej kosztowny niż wynajem powierzchni biurowych, nie dziwi fakt, że coraz więcej firm jest gotowych zainwestować nieco więcej w wysokiej klasy biuro w dobrej lokalizacji, w którym ich pracownicy będą zadowoleni.”

Czy naprawdę potrzebne Ci biurko?

W miarę jak zmienia się styl pracy zmieniają się też wymagania pracowników w stosunku do stanowiska pracy. Współczesne biuro przechodzi okres dynamicznych przemian: firmy zmieniają tradycyjny rozkład powierzchni biurowej, żeby zapewnić pracownikom lepsze środowisko do interakcji i współpracy, a także redukują liczbę biurek na osobę, żeby zwiększyć efektywność wykorzystania wyposażenia biura. Dzięki wdrożeniu zasady activity-based working (ABW) przedsiębiorstwa mogą przyjąć niższy wskaźnik powierzchni przypadającej na pracownika. W efekcie racjonalnego planowania powstają wysoce efektywne i bardziej wydajne biura, co z kolei oznacza, że firmy mogą sobie pozwolić na pozostanie w droższych centralnych lokalizacjach największych miast.

Korzyści płynące z centralnej lokalizacji

Podejmując decyzję o utrzymaniu siedziby w centralnej lokalizacji, firma może w dalszym ciągu korzystać z infrastruktury miejskiej. Poza terenem firmy pracownicy mają dostęp do kawiarni i restauracji oraz ośrodków sportowych i kulturalnych, które ułatwiają organizowanie nieformalnych spotkań, nawiązywanie kontaktów i korzystanie z rozrywek. Przeprowadzając się do parku biurowego firmy często tracą dostęp do tego typu udogodnień.

ilustracje: „Global Cities: The 2016 Report”

 

 

Translate »