Jak zatrzymać najzdolniejszych pracowników
Pozyskiwanie i zatrzymywanie utalentowanych pracowników to nie tylko kwestia atrakcyjnego pakietu świadczeń. Posiadanie biura, które jest jednocześnie stymulującym i przyjemnym miejscem do pracy, to obecnie ważny i korzystny finansowo sposób na przyciągnięcie najzdolniejszych pracowników na świecie …
… twierdzi firma Knight Frank, która właśnie wydała raport pod tytułem „Global Cities: The 2016 Report”.
Publikacja uwidacznia zmianę w sposobie myślenia i dowodzi, dlaczego biura przyszłości muszą zerwać z szablonowym myśleniem ostatnich dwóch dekad. Firmy, które pragną przyciągnąć najlepszych kandydatów i zatrzymać obecnych pracowników, muszą tworzyć powierzchnie biurowe, w których ich pracownicy będą chcieli pracować.
Utrata pracowników jest kosztowna
Relokacja firmy wróciła na wysokie miejsce w strategii korporacyjnej. Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują swoje siedziby jako narzędzia kontroli o wiele wyższego kosztu działalności, jaką jest utrata pracowników. Szacuje się, że koszt utraty specjalistów i członków wyższej kadry kierowniczej stanowi równowartość 150 procent ich wynagrodzenia.
W przypadku typowego pracownika biurowego w Londynie, całkowity koszt miejsca pracy, uwzględniając czynsz, miejscowe podatki i opłaty eksploatacyjne, to równowartość 16 000 USD (10 440 GBP) rocznie. Zważywszy, że mediana wynagrodzeń w Londynie wynosi 54 000 USD (35 000 GBP), to – zakładając powyższą wartość 150% – koszt wymiany pracownika wynosi 81.000 USD (52 574 GBP) i jest 5 razy wyższy od kosztu jego stanowiska pracy.
Większość specjalistów zarabia ponad 54 000 USD, przy czym – jak twierdzi agencja rekrutacyjna Michael Page – wynagrodzenie początkującego prawnika zajmującego się prawem handlowym wynosi 91 000 USD (59 278 GBP), co oznacza, że koszt wymiany pracownika wynosi niemal 137 000 USD (89 242 GBP). Korzystając z powyższego przykładu, koszt utraty takiego pracownika wyniósłby dziewięć razy więcej niż koszt jego stanowiska pracy.
Zasada równości a powierzchnia biurowa na świecie
Autorzy „Global Cities: The 2016 Report” zaznaczają, że choć powierzchnie biurowe na całym świecie są na wagę złota, to w praktyce bywa różnie z jej wykorzystaniem. Autorzy porównują wskaźniki powierzchni biurowej przypadającej na szefa do powierzchni biurowej przeznaczonej dla jego personelu administracyjnego. W Sydney szef i jego asystentka mają do dyspozycji taki sam metraż. W Londynie i Szanghaju natomiast powyższy wskaźnik wynosi 1,9 : 1, co oznacza, że na szefa przypada dwa razy więcej powierzchni niż na jego zespół. Różnica jest jeszcze wyraźniejsza w Hong Kongu: tam szef ma do dyspozycji aż cztery razy więcej powierzchni niż członkowie jego personelu administracyjnego.
Wskaźnik powierzchni (w stopach kwadratowych) przypadającej na członka kadry zarządzającej wyższego szczebla w agencji reklamowej w porównaniu do sekretarki | ||
Miasto | Wskaźnik Szef: Sekretarka | |
1 | Hong Kong | 4,00 : 1 |
2 | Waszyngton | 3,67 : 1 |
3 | Mumbai | 3,00 : 1 |
4 | Bengaluru | 2,40 : 1 |
5 | San Francisco | 2,25 : 1 |
=6 | Delhi | 2,00 : 1 |
=6 | Frankfurt | 2,00 : 1 |
=8 | Londyn | 1,88 : 1 |
=8 | Szanghaj | 1,88 : 1 |
=8 | Meksyk | 1,88 : 1 |
=8 | Melbourne | 1,88 : 1 |
12 | Madryt | 1,56 : 1 |
=12 | Nowy Jork | 1,50 : 1 |
=12 | Chicago | 1,50 : 1 |
=12 | Los Angeles | 1,50 : 1 |
=12 | Paryż | 1,50 : 1 |
=12 | Dublin | 1,50 : 1 |
18 | Sao Paulo | 1,43 : 1 |
19 | Pekin | 1,40 : 1 |
20 | Sydney | 1,00 : 1 |
Źródło: Knight Frank, Newmark Grubb Knight Frank |
Pracownicy oczekują czegoś więcej niż tylko miejsca do pracy
Najnowsze pokolenie pracowników oczekuje, że biuro będzie stymulującym i przyjemnym miejscem do pracy. To nowoczesne biuro, będące jeszcze do niedawna domeną firm z branży nowych technologii i mediów, łączy w sobie powierzchnie wspólne z indywidualnymi miejscami pracy, a także zapewnia udogodnienia mające sprawić, żeby pracownik traktował firmę jak drugi dom. Nowe trendy wytycza Sydney, gdzie już dziś prawie jedna trzecia (28%) wszystkich biur jest zaprojektowana zgodnie z zasadą activity-based working (ABW), polegającej na dzieleniu powierzchni biurowej na strefy przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań.
Tempo zmian
Raport przedstawia wyzwania stojące przed miastami, w szczególności europejskimi, gdzie historyczne budynki trudno zaadoptować na biura o nowoczesnym rozplanowaniu powierzchni. Choć widoczny jest apetyt na biura w nowym stylu, proces zmian może rozpocząć się dopiero wtedy, gdy zaczną wygasać dotychczasowe umowy najmu. Czy firmy dotrzymają kroku nowym oczekiwaniom pracowników?
Odpowiada Andy Bugg, dyrektor Workplace Consultancy w Knight Frank: „Zauważyliśmy, że firmy, starając się spełnić oczekiwania najnowszej generacji pracowników, patrzą na inwestycje w powierzchnie biurowe z perspektywy długoterminowej. W miarę jak firmy zaczynają dostrzegać, że powierzchnię biurową można wykorzystać jako narzędzie do inspirowania i aktywizowania pracowników, postrzeganie biura jako kosztu działalności powoli odchodzi w przeszłość.”
„Biorąc pod uwagę, że odpływ pracowników jest o wiele bardziej kosztowny niż wynajem powierzchni biurowych, nie dziwi fakt, że coraz więcej firm jest gotowych zainwestować nieco więcej w wysokiej klasy biuro w dobrej lokalizacji, w którym ich pracownicy będą zadowoleni.”
Czy naprawdę potrzebne Ci biurko?
W miarę jak zmienia się styl pracy zmieniają się też wymagania pracowników w stosunku do stanowiska pracy. Współczesne biuro przechodzi okres dynamicznych przemian: firmy zmieniają tradycyjny rozkład powierzchni biurowej, żeby zapewnić pracownikom lepsze środowisko do interakcji i współpracy, a także redukują liczbę biurek na osobę, żeby zwiększyć efektywność wykorzystania wyposażenia biura. Dzięki wdrożeniu zasady activity-based working (ABW) przedsiębiorstwa mogą przyjąć niższy wskaźnik powierzchni przypadającej na pracownika. W efekcie racjonalnego planowania powstają wysoce efektywne i bardziej wydajne biura, co z kolei oznacza, że firmy mogą sobie pozwolić na pozostanie w droższych centralnych lokalizacjach największych miast.
Korzyści płynące z centralnej lokalizacji
Podejmując decyzję o utrzymaniu siedziby w centralnej lokalizacji, firma może w dalszym ciągu korzystać z infrastruktury miejskiej. Poza terenem firmy pracownicy mają dostęp do kawiarni i restauracji oraz ośrodków sportowych i kulturalnych, które ułatwiają organizowanie nieformalnych spotkań, nawiązywanie kontaktów i korzystanie z rozrywek. Przeprowadzając się do parku biurowego firmy często tracą dostęp do tego typu udogodnień.
ilustracje: „Global Cities: The 2016 Report”