Jaką łazienkę mają Polacy?

Łazienka należy do tych pomieszczeń, w których codziennie spędzamy wiele czasu. Poranna toaleta, makijaż, pranie czy kąpiel relaksacyjna – niezależnie od tego, co robimy, chcemy, by wnętrze łazienki było jednocześnie przytulne i eleganckie. Jakie trendy panują w aranżacji polskich łazienek? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w raporcie portalu wnętrzarskiego Homebook.pl „Jaką łazienkę mają Polacy?”.

Badania zostały przeprowadzone na przełomie maja i czerwca bieżącego roku, a udział w nich wzięło 1168 kobiet oraz 103 mężczyzn. Pierwszym poruszonym w raporcie tematem była wielkość posiadanej łazienki. W domach aż 73% respondentów, znajduje się łazienka o powierzchni do 10m². Posiadaczami łazienek o wielkości od 11 do 15 m² jest tylko 20% ankietowanych, a zaledwie 7% z nas może pochwalić się metrażem większym niż 16m².

Wyposażenie łazienki

Z przeprowadzonego badania wynika, iż 86% z nas posiada łazienkę połączoną z toaletą. Spośród tych osób aż 70% odpowiedziało, że ma zamontowaną wiszącą misę WC. Posiadaczy bidetów jest niewielu – zaledwie 17% respondentów zdecydowało się na to rozwiązanie.

DESIGN_ME_TOO_www.homebook.pl

Badanie poruszyło również jedną z podstawowych kwestii dotyczących łazienek – wanna czy prysznic? Wyniki rozłożyły się niemal po równo. 36% respondentów odpowiedziało, że są posiadaczami wanny, natomiast osób, które zdecydowały się na prysznic lub oba te urządzenia jest po 32%. Zbliżone wyniki nie pozwalają jednoznacznie potwierdzić konkretnego trendu w aranżacji wyposażenia polskiej łazienki. Co więcej, spośród osób posiadających wannę, aż 88% zdecydowało się na wannę w zabudowie. Najczęściej wybieranym kształtem wanny jest prostokąt – na niego zdecydowało się 65% respondentów. Właściciele pryszniców gustują w zróżnicowanych rozwiązaniach – raport Homebook.pl dowodzi, że 33% ankietowanych posiada kabinę prysznicową typu walk – in z odpływem liniowym. Natomiast półokrągły i prostokątny kształt brodzika cieszy się zbliżoną popularnością – 19% respondentów zdecydowało się na obły prysznic, a 18% – na kanciasty. Co ciekawe, aż 79% ankietowanych nie ma w łazience zawieszonego parawanu ani zasłony. W raporcie została poruszona także kwestia zamontowania umywalki. Zdecydowana większość z nas – 41,2% – posiada umywalkę stawianą lub nablatową. Polacy decydują się też na umywalki wiszące, wpuszczone w blat oraz, coraz rzadziej, meblowe.

„Mogłoby się wydawać, że łazienka jest najbardziej popularnym miejscem umiejscowienia pralki. Jednak według przeprowadzonego badania wynika, że aż 39% respondentów zdecydowało się na postawienie jej w pralni lub kotłowni. Jest to zabieg wykonywany najczęściej przez posiadaczy domów jednorodzinnych, ale również w sytuacji, w której niewielki metraż łazienki nie pozwala na wstawienie dodatkowego urządzenia. Dzięki temu możemy zyskać na powierzchni, a w skrajnych przypadkach unikniemy wprowadzenia chaosu do małego pomieszczenia” – mówi Anna Poprawska, projektantka z portalu Homebook.pl.

Aranżacja wnętrz

Według badania przeprowadzonego przez portal Homebook.pl Polacy w głównej mierze decydują się na prostotę i elegancję. Łazienki aż u 42% badanych aranżowane są w stylu nowoczesnym, a u 14% – w stylu skandynawskim. Na klasyczny wystrój zdecydowało się 24% ankietowanych. Biele, brązy i szarości to kolory najczęściej wybierane przez Polaków w łazienkowych aranżacjach. Ponadto aż 49% respondentów postawiło na białe meble, które u 58% ankietowanych są matowe. Są to kolory dopasowane do stylu aranżacji łazienki. Warto dodać, że u 55% respondentów meble łazienkowe robione były na wymiar. Jest to związane z chęcią stworzenia własnej aranżacji.

Najpopularniejszymi materiałami na wykończenie łazienkowych ścian i podłóg są płytki ceramiczne. Jest to okładzina, o której czystość łatwo zadbać, co jest szczególnie ważne w przypadku łazienek, a dodatkowo odpowiednio zakonserwowane płytki oraz fugi nie ulegną zniszczeniu w kontakcie z dużą wilgotnością panującą w pomieszczeniu.

„Bardzo często praktykowaną formą dekoracji jest podwieszanie łazienkowego sufitu. Według przeprowadzonych badań aż 52% Polaków zdecydowało się na jego całościowe lub częściowe podwieszenie. Pozwala to zamaskować nierówności sufitu, rury kanalizacyjne lub w sytuacji wysokich kamienic złamać wysoką przestrzeń. Jest to też jedyny sposób na efektowne zamontowanie halogenów. A co warto zauważyć, respondenci najczęściej decydują się na oświetlenie sufitowe oraz ścienne” – dodaje Anna Poprawska.

Wyniki przeprowadzonego przez Homebook.pl badania dają aktualny obraz polskich łazienek. Według raportu są one stosunkowo niewielkie, połączone z toaletą, utrzymane w jasnych kolorach odzwierciedlających nowoczesny styl pomieszczenia. Polacy rzadko decydują się na użycie innego materiału do wykończenia ścian i podłóg niż płytki ceramiczne. Wanny i prysznice są wybierane przez zbliżoną ilość Polaków. Co ciekawe – zaledwie 22% ankietowanych przyznało się do współpracy z architektem podczas aranżacji łazienki. Oznacza to, że większość z nas opiera się na własnym guście i natchnieniu zaczerpniętym z otoczenia.

Homebook_ikonografika_raport_opowiedz_nam_o_swojej_lazience_maj_czerwiec_2015

Fot. Homebook.pl