Młodzi Amerykanie znów kupują
John Budz, Realty Executives/ USA
Ostatnie badania przeprowadzone przez NAR (Amerykańskie Stowarzyszenie Pośredników) wskazuje, że Amerykanie, szczególnie młode pokolenie jest coraz bardziej nastawione optymistycznie i przekonane do rynku nieruchomości. Pokolenie ”Millennials”, czyli osoby urodzone w latach 1980 – 2000, czasami nazywane tez Pokoleniem „Y”, jest bardziej przekonane, niż jakakolwiek inna grupy wiekowa, że zakup domu czy innej nieruchomości był dobrą inwestycją finansową. Grupa ta była również drugą co do wielkości na rynku i stanowiła 28% wszystkich kupujących.
Grupa najliczniejsza na obecnym rynku kupujących to ”Generacja X”, osoby urodzone w latach 1965 – 1979, które stanowiły 31 procent wszystkich kupujących. Odsetek kupujących wśród starszej generacji był znacznie niższy:
– ”Młodsi Boomers”, osoby urodzone w latach 1955 do 1964 – 18%
– ”Starsi Boomers”, urodzeni w latach 1946 do 1954 – 14%
– ”Silent Generation”, osoby urodzone w latach 1925 do 1945 – 10%
„Zakup domu to inwestycja na przyszłość, w ten sposób wiele młodych amerykańskich rodzin zaczyna gromadzić i budować swoje bogactwo,” powiedział Paul Bishop, wiceprezes NAR d/s badań rynkowych.
Zakłada się, że pokolenie ”Millennials”, najliczniejsze w historii po pokoleniu wyżu demograficznego, będzie silnym impulsem długoterminowego rozwoju i boomu na rynku nieruchomości na następne lata. Średni wiek w tej grupie na rynku kupujących wynosił 28 lat, ich średni dochód to 66 200 dolarów i ich typowy zakup to dom wielkości 1700 stóp kwadratowych (około 170 mkw.) wartości 165 000 dolarów. Typowy dla ”Generation X” kupujący ma 39 lat, jego mediana dochodu to 93 100 dolarów i dom wielkości 2 100 stóp kwadratowych wartości 235 000 dolarów.
Jest to z pewnością pozytywny trend i oznaka ożywienia na rynku, ponieważ wyniki poprzednich badań różniły się zasadniczo od obecnych:
– Pokolenie Millennials – 65% wynajmowało mieszkanie lub dom, a 22% mieszkało z rodzicami, rodziną lub przyjaciółmi,
– Baby Boomer i Silent Generation – ponad 50% kupujących posiadało wcześniej własny dom lub mieszkanie.
Badania wskazują, że starsze pokolenie nabywców preferuje domy i mieszkania nowsze. Natomiast ”Mileniowcy” zazwyczaj kupują domy zbudowane około roku 1986, prawie dziesięć lat starsze niż domy nabywane przez ”Silent Generation”. Młodsi kupują bliżej ich poprzedniego miejsca zamieszkania, często w odległości do 10 mil, natomiast starsi kupujący często nabywają nowy dom nawet w odległości większej niż 20 mil od ich poprzedniego miejsca zamieszkania. Młodsi nabywcy również chętniej kupują w miastach niż osoby starsze; 21 procent ”Mileniowców” kupiło dom w aglomeracji miejskiej, w porównaniu do zaledwie 13 procent ”Older Boomers” i „Silent Generation”.
Powody zakupu różnią się również wraz z wiekiem; młodsi kupujący najczęściej kierują się zwykłą chęcią posiadania własnego domu, podczas gdy starsi chcą być bliżej rodziny i przyjaciół. Jeśli chodzi o czynniki wpływające na wybór sąsiedztwa, młodsze pokolenie szuka domu blisko pracy, przystępnych cen, jak również dobrych szkół. Starsze pokolenia kładzie większą wagę na wygodę, a wiec bycie blisko rodziny i przyjaciół, jak również łatwy dostęp do opieki zdrowotnej.
Młodsza generacja jest bardziej otwarta na kompromis przy zakupie, niż starsze pokolenie. Najczęściej są oni otwarci przy negocjacji ceny, wyborze wielkości domu lub działki, czy odległości od pracy, podczas gdy prawie połowa starszych kupujących nie godzi się na żadne kompromisy przy zakupie nieruchomości.
Wraz z wiekiem zwiększa się również odsetek osób posiadających więcej niż jedną nieruchomość, wśród pokolenia Millennials, 8 procent jest właścicielami więcej niż jednego domu, może to być dom wakacyjny albo nieruchomość inwestycyjna. Dla porównania – w grupie pokolenia wyżu demograficznego odsetek ten wynosi 28 procent.
Kupujący w każdej grupie wiekowej rozpoczyna proces zakupu nieruchomości przeglądając oferty internetowe, jednak częstotliwość korzystania z Internetu maleje wraz ze wzrostem wieku. 90 procent ”Mileniowców” deklaruje korzystanie z Internetu przy szukaniu i zakupie domu czy mieszkania, w porównaniu do mniej niż połowy nabywców starszej generacji, dla których pośrednik jest w dalszym ciągu pierwszym kontaktem przy procesie zakupu nieruchomosci.
Pośrednik odgrywa bardzo ważną rolę w procesie kupna nieruchomosci, tak deklaruje większość w każdej grupie wiekowej. Młodsi klienci oczekują od pośrednika edukacji, jasnej ilustracji i zrozumienia procesu kupna, przypuszczalnie dlatego, że większość kupuje po raz pierwszy. Najczęściej znajdują oni pośrednika poprzez krewnych, sąsiadów czy znajomych, natomiast starsi pracują najchętniej z pośrednikiem, którego znają osobiście z poprzednich transakcji.
Jeśli chodzi o wybór agenta, reputacja jest ważna dla wszystkich, jednak dla młodych kupujących uczciwość i wiarygodność pośrednika są najważniejsze, w porównaniu dla starszego pokolenia, gdzie doświadczenie i wiedza pośrednika są najważniejsze – być może dlatego, że kupują oni często w odległych, nieznanych okolicach i tutaj wiedza agenta jest bardzo ważna.
Mediana własnej wpłaty przy zakupie nieruchomosci wśród ”Millennials” wynosi 5 procent, znacznie mniej niż wśród starszych nabywców, których zaliczka wynosi od 8-22 procent. Młodsi kupujący najczęściej korzystają z własnych oszczędności, kiedy starsi używają funduszy z poprzedniej sprzedaży swojej nieruchomości.
Podobnie jak kupujący, starsi sprzedawcy mają tendencję do przemieszczania się na większe odległości i jest dużo bardziej prawdopodobne niż w wypadku osób młodych, że kupią nową nieruchomość w innym mieście czy stanie. Podczas gdy młodzi zazwyczaj przenoszą się do większych, droższych domów czy mieszkań, to wśród starszych trend jest wyraźnie inny – mniejsze i tańsze domy.
Zazwyczaj im starszy właściciel, tym dłużej mieszka w swoim domu: Millennials średnio pięć lat, Pokolenie X średnio 8 lat, Younger Boomers – 11 lat, Older Boomers – 13 lat, a Silent Generation – 15 lat.
Również bardzo zróżnicowane wśród ”pokoleń” są powody sprzedaży.
Młodzi nabywcy są bardziej skłonni przenieść się w pobliże swojej pracy lub do większego domu. Dla porównania, starsi często szukają mniejszego domu, który będzie wymagał mniej pracy przy utrzymaniu jak również chcą być bliżej rodziny i przyjaciół.
Badania wśród sprzedających pracujących z agentem nieruchomości wykazały, że starsze pokolenie jest bardziej skłonne do korzystania z pełnego zakresu usług brokerskich. Podczas gdy więcej niż dwie trzecie ”Millennials” używa podobnego modelu usług brokerskich, to grupa ta jednocześnie chętnie korzysta z usług tzw. ”Discount Brokers” z ograniczoną gamą usług, prawdopodobnie ze względu na ograniczony budżet i mniejszy własny kapitał w nieruchomości.
Property Journal 8-9/2013