Nowe centra handlowe, nowe marki w Warszawie
Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Aglomeracji Warszawskiej wyniosła na koniec III kw. 1,62 mln mkw., z czego 69% przypadało na centra handlowe. Poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych sięga 436 mkw. na 1000 mieszkańców, mniej niż m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście czy Łodzi.
Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej[1] po III kwartale 2015 r.
„Widzimy rosnącą aktywność deweloperów powierzchni handlowych w Warszawie i okolicach. W samym III kw. podaż w stolicy wzrosła o 31 000 mkw. w takich obiektach jak Royal Wilanów oraz rozbudowa projektów Wola Park i Factory Ursus. Już w IV kw. w Warszawie do użytku oddano MODO Domy Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla na Wilanowie. Aktualnie w budowie jest 104 000 mkw., z czego największym projektem jest Galeria Północna – najnowsza inwestycja firmy GTC, która powstaje w sercu zielonej Białołęki. Kolejne obiekty w Warszawie znajdują się na różnych etapach planowania”, informuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.
Od stycznia 2015 r. rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej wzbogacił się o ok. 57 100 mkw., a największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku.
Projekty handlowe w budowie w Aglomeracji Warszawskiej
Źródło: JLL
Popyt
„Marki wchodzące na polski rynek otwierają sklepy w najbardziej prestiżowych lokalizacjach, a stolica to dla nich wciąż numer jeden. W III kw. 2015 r. kilka nowych międzynarodowych marek otworzyło sklepy w Warszawie: Origins w Galerii Mokotów, Paul w Warsaw Financial Center, Fuddruckers i Dairy Queen w Wola Park. Już w IV kw. decyzję o wejściu do Polski ogłosiło Forever 21, które otworzy swój sklep w Galerii Północnej”, wylicza Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Powierzchnie niewynajęte
Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie ok. 1,7%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).
Czynsze
Miesięczne czynsze typu prime[1] za mkw. w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105 – 120 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.
fot. materiały prasowe
[1] Czynsze typu „prime” odnoszą się do lokali o powierzchni 100 mkw. z kategorii moda i dodatki, w najlepszych obiektach handlowych/ulicach handlowych w Warszawie.