Od nieruchomych plakatów do interaktywnych cyfrowych obrazów

Lidia Paulińska-Thompson

Jeszcze nie tak dawno centra handlowe i sklepy detaliczne nęciły klienta reklamą w postaci plakatu, bannera lub świecącego neonu. Mapę w centrum handlowym trzeba było samemu znaleźć i prześledzić, aby znaleźć drogę do wybranego miejsca.  Dla ułatwienia sklepy z określonym asortymentem zaznaczone były na planie wybranym kolorem. Na przykład butiki z butami zaznaczano na niebiesko, z ubraniami na czerwono, a z akcesoriami na zielono. Przed wejściem do nich menadżerowie ustawiali plakat-stand z informacją o specjalnej promocji czy wyprzedaży. Możliwości były ograniczone jedynie do nieruchomych obrazów.    

Od kilku lat świat reklam zmienia się nie do poznania. Dzieje się to dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, które pozwoliły na wprowadzenie dotykowych ekranów i interaktywnych tablic informacyjnych. Teraz ta sama mapa w centrum handlowym, zamiast używania kolorów, zmienia się za dotknięciem w inną reklamę. Na przykład dotknięcie nazwy restauracji otworzy okno z menu, godzinami otwarcia czy kuponem promocyjnym. Interaktywne reklamy dają też możliwość zmiany treści oferty w zależności od sezonowych promocji, nadchodzących świąt czy specjalnych okazji.

Interaktywna wymiana informacji z klientem ułatwia i zapewnia pełne zadowolenie z zakupów. Bez frustracji i straty czasu na poszukiwanie danego produktu od sklepu do sklepu. Tablica interaktywna, będąca mapą centrum handlowego, nie tylko wskaże nam drogę do określonych sklepów, ale również zamieni się w wyszukiwarkę produktu. Jeśli klient szuka kaloszy, to interaktywna tablica podświetli sklepy, które mają w asortymencie tego typu obuwie. Te technologiczne rozwiązania znajdują zastosowanie również w budynkach biurowych. Interaktywna mapa poda informacje odnośnie firm znajdujących się w danym budynku, czym się one zajmują i jak do nich dotrzeć.

Tablice informacyjne mogą być wykorzystywane nie tylko w budynkach zamkniętych, ale również w miejscach publiczych; na otwartych przestrzeniach, jak stacje komunikacji miejskiej czy chociażby ogrody zoologiczne. I tak, za dotknięciem interaktywnej tablicy w punkcie, gdzie znajduje wybieg dla lwów można zobaczyć podgląd na żywo z tego wybiegu oraz usłyszeć głos spikera informujący kiedy odbędzie się następne karmienie.

Interaktywne tablice informacyjne ewoluują podobnie jak nasze ekrany telewizyjne. Stają się coraz większe. Dzisiaj pojedynczy panel może osiągać wysokośc 150 centymetrów. Ale przecież te panele można połączyć ze sobą i zbudować ścianę reklamową o dowolnych wymiarach. I wtedy hulaj dusza!

źródło: Property Journal 2-3/13