Polska w unijnej czołówce krajów inwestujących w budownictwo

Aż 7,4% PKB przeznaczyła Polska w 2020 roku na inwestycje budowlane. To o 1,5 pkt. proc. więcej od średniej w krajach Unii Europejskiej (5,8%). Plasuje to nasz kraj na drugim miejscu, tuż za Finlandią (8% ) – wynika z raportu budINDEX 2020/21, opublikowanego przez Budimex SA, polskiego generalnego wykonawcę.

Na podobnym poziomie jak Polska budują Austria i Litwa, a najmniej przeznaczają na ten cel Grecja (1,7%) i Irlandia (2,2%).

– Raport budINDEX 2020/2021 to pierwsze takie opracowanie w Polsce. Prezentujemy w nim ranking krajów, które inwestują największe fundusze w budownictwo, proporcjonalnie do swojego produktu krajowego brutto. Zwracamy także uwagę na największe obecnie realizowane budowy w krajach Unii – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu.

W krajach Europy nie brakuje dużych inwestycji infrastrukturalnych o jednorazowej wartości przekraczającej 30 mld zł. Największe z nich to m.in.: 270-kilometrowa trasa kolejowa pociągów wysokich prędkości Turyn-Lyon za 25 mld euro, podmorski tunel kolejowy Helsinki-Tallin (13 mld euro) czy 64-kilometrowy tunel kolejowy pod przełęczą Brenner między Austrią i Włochami (8,38 mld euro).

Autorzy raportu zwracają uwagę, że zarówno w Polsce, jak i całej Europie najbliższe lata po pandemii COVID-19 upłyną pod znakiem inwestycji publicznych i wydatkowania ogromnych środków na zaspokojenie potrzeb inwestycyjnych.

– Od ponad dekady Polska rozwija się w zadowalającym tempie, czego wynikiem są niesłabnące inwestycje naszych przedsiębiorców. Dodatkowo inwestorzy publiczni przeznaczają rekordowe środki na realizację projektów transportowych, energetycznych czy społecznych. Polska po latach opóźnień miała wiele do nadrobienia, ale potrafiliśmy i wciąż potrafimy korzystać z zewnętrznych źródeł finansowania – ocenia w raporcie Jan Styliński, prezes Związku Pracodawców Budownictwa.

Na liście największych inwestycji budowlanych w Polsce znajduje się realizowana przez Budimex przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, w ramach której przebudowanych zostanie ok. 30 km torów, 130 rozjazdów oraz sieć trakcyjna. Modernizacja zakończy się w 2023 r., a jej koszt to 420 mln euro.

fot.  archiwum

Translate »