Polska Wizja Zero

W ubiegłym tygodniu w Inowrocławiu odbyła się akcja POLSKA WIZJA ZERO, program poświęcony kluczowym zagrożeniom bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w naszym kraju, a w efekcie również uczestników ruchu drogowego. Eksperci przyjrzeli się zwłaszcza barierom stalowym i betonowym starego typu, które stosowane są pod obiektami inżynieryjnymi, takimi jak mosty czy wiadukty. Przeprowadzone na oczach blisko 200 uczestników profesjonalne crash testy z wykorzystaniem samochodów osobowych i pojazdów komunikacji zbiorowej pokazały, jak duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na drogach ma zastosowanie nowych technologii.

Wybór poligonu doświadczalnego w Inowrocławiu na lokalizację tegorocznego pleneru akcji POLSKA WIZJA ZERO nie był przypadkowy. Poza Pragą to jedyne tego rodzaju miejsce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, które posiada „certyfikowane” dla norm UE tory crash testowe. To na nich zaprezentowane zostały m.in. niebezpieczne sytuacje związane ze złym łączeniem barier ochronnych stalowych z barierami betonowymi, które występują na polskich drogach. Publiczność miała okazję zobaczyć również dwa 2 crash testy poświęcone specjalnym osłonom wiaduktów na drogach szybkiego ruchu. Testy te przeprowadzono z użyciem samochodu osobowego i – po raz pierwszy w Polsce – przy wykorzystaniu autobusu.

Partnerem głównym tegorocznej odsłony programu POLSKA WIZJA ZERO była firma NordGlass – europejski producent szyb dla branży motoryzacyjnej oraz lider na rynku naprawy i wymiany szyb samochodowych. Inicjatorem projektu był Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Instytut Badawczy Ochronnych Systemów, Saferoad, Stowarzyszenie Linia Życia oraz Miasto Inowrocław.

fot. NordGlass, materiały prasowe