Pracowników na rowerach jak na lekarstwo

Najnowsze analizy SEWiK (2015) dowodzą, że rowerzyści nadal nie czują się na polskich drogach wystarczająco bezpiecznie. Braki i niedociągnięcia infrastruktury rowerowej to jedna z głównych przyczyn rosnącej od 5 lat liczby wypadków z udziałem cyklistów (z 11 981 w 2011 r. do 14 195 w 2014 r.). To między innymi dlatego co drugi pracownik w Polsce nadal wybiera samochód jako środek transportu do pracy.

Jak więc zwiększyć odsetek pracowników-rowerzystów na polskich drogach? Jak wynika z ostatniego raportu „Sector speaks” (2015), poprawa infrastruktury rowerowej wokół biura mogłaby zachęcić ich do częstszej jazdy do pracy jednośladem. Pracodawcy w Polsce zaczynają zatem inwestować m.in. w stojaki na rowery i zwracają uwagę na ilość ścieżek rowerowych wokół wynajmowanego biurowca. Korzyści jest wiele, m.in. lepsze samopoczucie pracowników, niższy wskaźnik absencji czy mniejsze koszty utrzymania parkingu.

Według raportu „Rowerzyści w Europie”, Polska znajduje się w czołówce najbardziej niebezpiecznych dla rowerzystów krajów UE. Gorsze statystyki odnotowuje się już tylko w Holandii, jednak tam odsetek osób wybierających rower jako codzienny środek transportu jest znacznie wyższy. Liczba wypadków najbardziej rośnie w dużych miastach. Wynika to przede wszystkim ze wzmożonego ruchu ulicznego oraz stale przybywających do aglomeracji mieszkańców. Barierę stanowi poziom infrastruktury rowerowej oraz podejście kierujących samochodami do rowerzystów. Jednak dróg rowerowych w Polsce, zwłaszcza w miastach, powoli przybywa. W 2014 roku w Warszawie oddano do użytku około 53 km dróg i pasów rowerowych, a w budowie jest kolejnych kilkadziesiąt. Coraz więcej powstaje ich także w innych miastach, takich jak Kraków czy Poznań. W pierwszym z nich dzięki współpracy władz miasta z deweloperami, organizacjami pozarządowymi oraz mieszkańcami powstanie Superścieżka, pierwszy projekt zagospodarowania przestrzeni miejskiej w Polsce realizowany na tak dużą skalę.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że rower jest jedną z najbardziej ekologicznych i przyjaznych dla miasta form transportu, dlatego zawsze dbamy o to, aby zapewnić wygodną infrastrukturę dla użytkowników naszych inwestycji biurowych. Projekt Superścieżki, realizowany w okolicy naszego budynku Axis będzie czymś więcej niż tylko ścieżką rowerową. Wpisuje się w światowy trend tzw. placemakingu, czyli tworzenia dobrej przestrzeni miejskiej. W tym przypadku to połączenie uwidacznia się w szczególny sposób, ponieważ Superścieżka jest projektowana we współpracy z mieszkańcami miasta. Już niebawem zdecydują oni jakie rozwiązania, np. stworzenia terenów rekreacyjnych czy elementów małej architektury, które będą ciekawym urozmaiceniem dla okolicznych mieszkańców i podróżujących tamtędy osób, zostaną wykorzystane w projekcie – mówi Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

Skanska zaangażowała się także w akcję „Przesiadka”, w ramach której pracownicy firmy testują rowery Strida firmy Bike2Box. Dojeżdżają nimi nie tylko do pracy, ale także np. na spotkania biznesowe. Pokazując w ten sposób, że wybór roweru to nie tylko kwestia finansowa, ale przede wszystkim wygodniejsza i szybsza forma transportu.

Niebezpieczna nie tylko droga

Z raportu „Rowerzyści w Warszawie” wynika, że jednym z największych utrapień rowerzystów jest brak miejsca do przypięcia i pozostawienia roweru. Obawa przed kradzieżą roweru to kolejny powód, przez który rower zastępowany jest przez inny środek transportu[1]. Dotyczy to zarówno miejsc rowerowych w centrach miast, jak i w miejscu pracy. W Polsce wciąż najpopularniejszym środkiem transportu do pracy jest samochód – według badań PMR[2], aż 53% wybiera auto. Ten odsetek mógłby być mniejszy. Z raportu „Sector speaks” wynika, że lepsza dostępność miejsc na rowery dla pracowników, mogłaby zwiększyć liczbę osób dojeżdżających do pracy tym środkiem transportu. Takie rozwiązania są wprowadzane do wielu nowoczesnych biurowców, w których swoje siedziby mają firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Przykładem jest Infosys Green Horizon w Łodzi.

– Decyzja o włączeniu stojaków na rowery do infrastruktury budynku została podjęta już na etapie projektowania biurowca. Wielu naszych pracowników to ludzie młodzi, aktywni fizycznie i lubiący sport. Dlatego tak ważne jest, aby wyjść naprzeciw ich potrzebom. Aktualnie mogą oni korzystać z blisko 400 miejsc, w których można bezpiecznie pozostawić swój rower, a także szatni i pryszniców, które powstały z myślą o rowerzystach – mówi Magdalena Jóźwiak,  dyrektor ds. HR w Infosys BPO Poland.

Takie rozwiązania mogą wpływać nie tylko na lepsze samopoczucie pracowników, ale także przynieść wymierne korzyści pracodawcom, m.in. mniejsze koszty utrzymania parkingu czy niższy wskaźnik absencji. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych coraz więcej pracodawców zachęca swoich pracowników do przesiadania się na jednoślady. W Polsce te zmiany następują małymi kroczkami, ale stają się coraz bardziej widoczne.

Rowerem poza centrum

Problemy rowerzystów narastają także poza granicami centrów miast. Niewystarczająca ilość ścieżek rowerowych oraz brak miejsc do przypięcia roweru na osiedlach wciąż zniechęca do codziennej jazdy. Dlatego deweloperzy, zwłaszcza w dużych miastach, coraz częściej wychodzą miłośnikom dwóch kółek naprzeciw, wyposażając osiedla w różnego rodzaju udogodnienia.

– Na naszych osiedlach mieszkańcy mają do dyspozycji stojaki i pomieszczenia na rowery, na Osiedlu Mickiewicza dostępna będzie także stacja do ich mycia zasilana tzw. „deszczówką”.
W ten sposób chcemy promować wśród mieszkańców naszych osiedli zielony, zrównoważony styl życia. Klienci przywiązują coraz większą wagę do tego typu rozwiązań, a także do dobrej infrastruktury rowerowej w pobliżu osiedla – uważa Jakub Zagórski, z Skanska Residential Development Poland.

Oszczędność i łatwość planowania czasu dojazdu czy komfort poruszania się po mieście to tylko kilka z wielu zalet, które przemawiają na korzyść wyboru roweru jako podstawowego środka komunikacji. Jednak by w polskich miastach rowerzyści mogli czuć się bezpiecznie, statystyki wypadków zaczęły maleć, a odsetek osób dojeżdżających na „dwóch kółkach” do pracy rósł, potrzebne jest jeszcze wiele pracy i inicjatyw na rzecz poprawy infrastruktury rowerowej.

Materiały źródłowe:

Raport „Czym Polacy dojeżdżają do pracy”

Raport „BPO&SSC the sector speaks”, Skanska, JLL, czerwiec 2015

Raport „Rowerzyści w Europie”, ETSC, 2015,

„Warszawski Raport Rowerowy”, BDiKU m.st. Warszawa, 2014

Raport „Rowerzyści w Warszawie”, Collegium Civitas, 2012

Raport „Rowerzyści w Polsce”, Stowarzyszenie Zdrowy Rower, 2014

Badanie „Samochód najpopularniejszym środkiem transportu w dojazdach do pracy”, PMR, 2015