Rozpoczęła się budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia

Ruszyła budowa nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. Obiekt powstanie bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich, co ułatwi dostęp do niego mieszkańcom Ochoty, Włochów czy Mokotowa. W sąsiedztwie nowego dworca znajdzie się kompleks biurowy West Station.

Oba projekty są efektem współpracy PKP S.A. i międzynarodowej grupy deweloperskiej HB Reavis. Warszawski Dworzec Zachodni będzie nowym obiektem. Dotychczasowy budynek dworca, zlokalizowany od strony ulicy Tunelowej, pozostanie niezmieniony i nadal będzie pełnił swoją funkcję. Nowy gmach zlokalizowany zostanie bezpośrednio od strony Al. Jerozolimskich, co ułatwi dostęp do obiektu mieszkańcom Ochoty, Włochów czy Mokotowa. Takie rozwiązanie pozwoli również na rozładowanie ruchu, który dotychczas skupiał się wyłącznie przy istniejącym budynku dworcowym oraz w okolicy kas biletowych w tunelu przy peronach.

Nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każde ze znajdujących się tam okienek kasowych będzie miało obniżony blat, dostosowany do obsługi osób na wózkach inwalidzkich. Na dworcu znajdą się także ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dostosowane toalety i wyznaczone miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku pojawią się też windy i schody ruchome. Kwestie dostosowania przyszłego dworca do potrzeb osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych zostały zweryfikowane w audycie dokumentacji projektowej przeprowadzonym przez Stowarzyszenie „Integracja”.

HB Reavis_Dworzec PKP Warszawa Zachodnia_wnętrze z hali

Na dworcu znajdą się wszystkie funkcje potrzebne do obsługi pasażerskiej. W holu pojawi się 6 stanowisk kasowych, w których będzie można kupić bilety kolejowe i komunikacji miejskiej. Na dworcu i w tunelu wydzielona zostanie również powierzchnia pod biletomaty i bankomaty.

Pasażerowie oczekujący na pociąg w holu dworca będą mieli do dyspozycji wygodne miejsca siedzące. W każdej chwili będą mogli również skorzystać ze skrytek bagażowych, które zostaną umiejscowione w holu obiektu. Podróżni będą mogli skorzystać też z oferty handlowo-usługowej. Pomocą wszystkim podróżnym służyć będą pracownicy Nowego Biura Dworca, które pojawi się w holu obiektu.

– Dzięki inwestycji podróżni i mieszkańcy Warszawy zyskują dodatkowy dworzec, który zwiększa tym samym powierzchnię pasażerską na Warszawie Zachodniej – powiedział Jarosław Bator, z zarządu PKP S.A. – Nowy dworzec będzie gotowy już za rok. Będzie stanowił pierwszy z elementów powstającego węzła przesiadkowego w tej części Warszawy.

W ramach projektu powstaną również miejsca parkingowe dla podróżnych. Przed budynkiem dworca pojawi się ponad 30 stanowisk typu kiss&ride. Na terenie dworca przewidziano także specjalne miejsca postojowe dla taksówek.

Ważnym elementem inwestycji jest również rewitalizacja otoczenia, w tym przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej, tak aby połączyła nowy gmach dworca kolejowego Warszawa Zachodnia z centrum Warszawy, a także przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich oraz ul. ppłk. Mieczysława Sokołowskiego „Grzymały”. Do tej pory HB Reavis wyremontował już fragment przejścia podziemnego przy dworcu Warszawa Zachodnia. Dotychczasowe prace remontowe objęły przebudowę konstrukcji żelbetowej, wymianę posadzek, realizację rampy, a w przyszłości w ich ramach wykonane zostaną również okładziny ścienne i sufity oraz nastąpi wymiana oświetlenia i znajdującej się w tunelu informacji wizualnej. Zgodnie z planem budowa nowego dworca zakończy się w IV kwartale 2015 roku.

Kompleks biurowy West Station

Wraz z budową Dworca Zachodniego rozpoczną się prace nad kompleksem biurowym West Station. W ramach inwestycji powstaną dwa trzynastokondygnacyjne budynki o całkowitej powierzchni najmu 67,000 mkw.

HB Reavis_West Station_widok od Al. Jerozolimskich

– Doskonała lokalizacja kompleksu West Station, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, nieopodal dworca autobusowego i licznych przystanków, zagwarantuje przyszłym najemcom doskonałe połączenie komunikacyjne nie tylko ze wszystkimi dzielnicami Warszawy, ale również innymi miastami Polski – skomentował Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland.

Inwestycja wyposażona zostanie również w wiele udogodnień. Przeszklone fasady budynków zapewnią dostęp światła dziennego, gwarantując doskonałe doświetlenie powierzchni biurowej, a tym samym wyższy komfort pracy i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Standard techniczny kompleksu wzbogacą także systemy komputerowego zarządzania budynkiem (BMS) oraz klimatyzacji i wentylacji z centralną funkcją nawilżania powietrza i możliwością indywidualnego regulowania temperatury. Kompleks objęty zostanie całodobową ochroną oraz systemem monitoringu i kontrolą dostępu. Znajdzie się też stacja doładowania samochodów elektrycznych. Parter obu budynków przeznaczony zostanie na lokale usługowo-handlowe. Ponadto będzie trzypoziomowy garaż podziemny, w ramach którego wydzielono 130 ogólnodostępnych miejsc parkingowych, z których będą mogli skorzystać zarówno podróżujący z dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, jak i pozostali mieszkańcy Warszawy.

Obiekt został zaprojektowany zgodnie z wytycznymi wyznaczonymi przez nowy standard energetyczny budynków, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Wszystkie budynki wchodzące w skład inwestycji będą spełniały najwyższe wymagania efektywności energetycznej i będą zasilane wyłącznie energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. HB Reavis planuje uzyskać dla inwestycji certyfikat BREEAM na poziomie Excellent.

Pierwszy etap kompleksu będzie gotowy w IV kwartale 2016 r., a drugi – w I półroczu 2018 r. Wśród pierwszych najemców obiektu znajdą się m.in. spółki należące do grupy PKP, tzn. PKP S.A., PKP Informatyka oraz PKP Intercity.

Autorem projektu architektonicznego zarówno dworca, jak i kompleksu biurowego, jest firma FS&P ARCUS sp. z o.o. Projekt jest nadzorowany przez arch. Mariusza Ścisło, który pełni również funkcję prezesa Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP).

HB Reavis_West Station_widok od torow

il. materiały prasowe