Rynek handlowy w Warszawie nadal w dobrej formie

Renowacje, przebudowy, nowe lokalizacje związane z powstawaniem nowych osiedli mieszkaniowych oraz utrzymujący się popyt ze strony najemców to obraz rynku handlowego w Warszawie. Takie wnioski płyną z raportu „Warszawski rynek nieruchomości” opracowanego przez firmę Jones Lang LaSalle.

Anna Wysocka JLL kadrJak powiedziała Anna Wysocka, z Jones Lang LaSalle, „fundamenty rynku handlowego w Warszawie są stabilne. Takie czynniki jak wysoka siła nabywcza mieszkańców i silny popyt na dobrej jakości powierzchnię handlową w wiodących obiektach, utrzymują wskaźnik niewynajętej powierzchni na niezmiennie niskim poziomie ok. 2%. Centra handlowe, takie jak np. Złote Tarasy, Arkadia, Galeria Mokotów, Klif czy Blue City, sukcesywnie odświeżają ofertę, czemu sprzyja duże zainteresowanie najemców. Proces ten będzie trwał również w 2014 roku. Warszawa pozostaje przyczółkiem do ekspansji międzynarodowych sieci na terenie Polski – tych wchodzących do kraju, jak np. Louis Vuitton, Hollister czy Original Marines, ale również i marek o ugruntowanej już pozycji na naszym rynku. Stołeczne projekty handlowe pozostają interesujące także dla polskich sieci, czego przykładem jest Grupa LPP, która podpisała listy intencyjne na wynajem powierzchni handlowej dla całego pakietu swoich popularnych marek w planowanych inwestycjach GTC – Galerii Wilanów i Galerii Północnej”.

Podaż

Na koniec 2013 roku nowoczesne powierzchnie handlowe w aglomeracji warszawskiej osiągnęła 1,61 mln mkw. powierzchni najmu, z czego na centra handlowe przypadało ok. 70% podaży (1,1 mln mkw. powierzchni w 36 obiektach). Sektor parków handlowych to 5 obiektów o łącznej powierzchni najmu 269 500 mkw., z wiodącą pozycją Inter IKEA jako operatora dwóch największych kompleksów. Trzy centra wyprzedażowe zajmują w sumie 50 000 mkw.

W segmencie centrów handlowych, wskaźnik nasycenia osiągnął 437 mkw. /1000 mieszkańców i nadal jest jednym z najniższych wśród głównych aglomeracji, wyprzedzając jedynie Szczecin i aglomerację katowicką.

W IV kwartale 2013 rynek powierzchni centrów handlowych powiększył się o 20 500 mkw.. Otwarto Plac Unii City Shopping (15 500 mkw.), pierwsze śródmiejskie centrum handlowe w Warszawie od debiutu Złotych Tarasów. Natomiast w Galerii Mokotów, powiększonej o 5000 mkw., gruntownie przebudowano strefę gastronomiczną i wprowadzono nowe restauracje. Łącznie, w 2013 roku rynek handlowy wzbogaciło 59 000 mkw. powierzchni handlowej w takich projektach jak wspomniany Plac Unii City Shopping, Factory Annopol, II faza Auchan Łomianki, rozbudowa Galerii Mokotów czy Galeria Podkowa w Podkowie Leśnej.

Rozwój nowych obszarów mieszkalnych oraz poprawa infrastruktury drogowej kreują nowe lokalizacje dla kolejnych centrów handlowych, takich jak projekty GTC – Galeria Wilanów i Galeria Północna. Planowane są przebudowy / rozbudowy kilku starszych obiektów, takich jak np.: Auchan Piaseczno, Centrum Janki, Wola Park, Atrium Promenada, mające na celu sprostanie wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku. Ostatnio ogłoszony projekt to rozbudowa Centrum Krakowska (CK61) zlokalizowanego w pobliżu otwartej jesienią południowej obwodnicy miasta (S2).

Stawki czynszowe – lekko w górę

W ciągu 2013 roku nastąpił nieznaczny wzrost stawek czynszowych typu “prime” (za lokal o powierzchni 100 mkw. z kategorii moda i dodatki w najlepszych galeriach handlowych) do poziomu 85 – 100 euro za mkw. miesięcznie. Jest to skutek procesów rekomercjalizacji w kluczowych centrach handlowych. Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych w Warszawie kształtują się pomiędzy 80 – 95 euro za mkw. miesięcznie w zależności od lokalizacji. Warszawa w dalszym ciągu pozostaje najdroższą lokalizacją handlową w Polsce.