Singapurczycy uczą się rozwiązań smart home od Polaków

Singapurskie Ministerstwo Edukacji w 2016 roku zaczęło wprowadzać do szkół średnich zajęcia z zakresu internetu rzeczy (Internet of Things – IoT). Do nauki wykorzystywany jest system inteligentnego domu stworzony w Poznaniu przez firmę FIBARO.

Obecnie trwają regularne prace nad kolejnym krokiem – włączeniem rozwiązań FIBARO do programów uczelni wyższych. Na podstawie urządzeń i systemu tej firmy Singapurczycy będą prowadzić badania z zakresu automatyki budynkowej i domowej.

Obecnie 6 szkół średnich ma w swoim programie zajęcia z systemu inteligentnego domu FIBARO, a kolejne 5 zostanie włączonych do przedsięwzięcia w ciągu tego roku. Umiejętności nabyte przez uczniów mają być sprawdzane w ogólnokrajowym egzaminie. Młodzi Singapurczycy wejdą więc na rynek z wyjątkową wiedzą, którą w Polsce można nabyć jedynie poprzez doświadczenie zawodowe.

Każda ze szkół średnich biorących udział w programie otrzymała po 13 walizkowych zestawów smart i po jednym profesjonalnym laboratorium. W skład walizek weszły m.in. centrala Home Center 2, czujnik ruchu FIBARO Motion Sensor czy urządzenia do zarządzania oświetleniem i jego intensywnością, tj. Dimmer 2 czy Double Switch. Inicjatywa jest częścią singapurskiego programu Smart Nation rozpoczętego w 2014 roku. Jego celem jest wykorzystanie potencjału technologii m.in. do zwiększenia zdolności ludzi do odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku poprzez uczenie ich nowoczesnych technologii.

Singapurczycy w kontekście automatyki domowej myślą przyszłościowo. Wprowadzenie do szkół i uczelni programów kształcących w tym zakresie i badających możliwości pozwolą Singapurczykom stworzyć mocne podstawy do działań komercyjnych w branży nie tylko smart home, ale i szerzej internetu rzeczy (IoT) – mówi Krzysztof Banasiak z FIBARO.

– Wykorzystanie polskiej myśli technologicznej do kształcenia młodzieży przez oficjalne organy państwowe w Singapurze, ale także międzynarodowy sukces FIBARO, dowodzą, że polscy inżynierowie mają naprawdę wiele do zaoferowania światu – dodaje Banasiak. – Tak jak w Singapurze, tak i w Polsce angażujemy się w działania edukacyjne na poziomie szkół zawodowych, techników i uczelni wyższych. Marzy nam się oczywiście ogólnokrajowa skala, tak by każdy młody Polak mógł pozyskać umiejętności, które pomogą mu odnaleźć się w życiu wypełnionym technologiami i wykorzystać w życiu zawodowym wiedzę zdobytą w szkole.

FIBARO współpracowało do tej pory przy projektach z takimi singapurskimi uczelniami, jak Politechnika Nanyang, Politechnika Republiki, Singapurski Uniwersytet Technologii i Designu. W murach ostatniej z tych instytucji system FIBARO służy badaniom w zakresie automatyki budynkowej i powierzchni biurowych. Zagadnienia automatyki domowej omawiane w oparciu o system FIBARO trafiły do sylabusów Instytutu Edukacji Technicznej (od 2018 r.) i Politechniki Ngee Ann (od 2019 r.).

– Bardzo ważnym aspektem tego projektu także jest fakt, że proces nauki na wczesnym stadium kształcenia pozwoli tym młodym ludziom w przyszłości na projektowanie czy instalowanie urządzeń codziennego użytku z wykreowaniem całkowicie nowych rozwiązań i wartości dodanych dla użytkownika. Tego typu zajęcia rozwijają wyobraźnię, uczą niestandardowego podejścia do rozwiązywania problemów. Dzięki systemowi FIBARO uczniowie i studenci samodzielnie budują swój potencjał w postaci konkretnego zawodu przyszłości – dodaje Krzysztof Banasiak.

Wg przewidywań firmy badawczej IDC do 2022 roku średnia roczna stopa wzrostu na globalnym rynku smart home ma wynieść 18,5%, a łączna liczba sprzedanych urządzeń osiągnąć 939,7 miliona[1]. To oznacza duże zapotrzebowanie na wykwalifikowanych instalatorów. Wprowadzenie zagadnienia internetu rzeczy do powszechnej edukacji jest więc jak najbardziej zasadne. Do tej pory w ramach własnych działań FIBARO przeszkoliło i certyfikowało w tym zakresie niemal 2300 instalatorów w Polsce.

[1] https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS43701518, dostęp 18.03.2019 r.

fot. archiwum