Sopot: Relacja z Europejskiego Kongresu Finansowego

Trzeciego, czyli ostatniego dnia IX Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, odbyła się dyskusja panelowa: „Elektromobilność: postęp technologiczny, presja społeczna, obietnice polityczne i realia ekonomiczne”.

Gospodarzem spotkania było NDI.S.A. Uczestnicy starali się odpowiedzieć na szereg kluczowych pytań dotyczących m.in. technologii magazynowania energii, barier, naszego rynku elektromobilności na tle naszych sąsiadów czy wreszcie szacunków, co do popytu na punkty ładowania. 

Gości powitał, pełniący rolę moderatora, prof. Wojciech Paprocki, Dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W dyskusji wzięli udział:  Krzysztof Bolesta, Wiceprezes Zarządu, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Rafał Czyżewski, Prezes Zarządu, GreenWay, Jerzy Gajewski, Prezes Zarządu, Grupa NDI S.A., Agata Rzędowska, dziennikarz, WysokieNapięcie.pl oraz Leszek Wieciech, Prezes Zarządu – Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego

Jana Pieriegud – Profesor SGH, Kierownik Katedry Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością, Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, wprowadziła zebranych w temat spotkania. Jak zaznaczyła, już po raz siódmy podczas sopockich Kongresów obszarem debaty jest sektor infrastrukturalny. Dzieje się tak, dzięki współpracy środowiska  z NDI S.A. oraz CMS.

Rozwijające się elektromobilność poszerza trendy ale jednocześnie stawia dużo znaków zapytania. Sektor, jak zauważyła  Jana Pieriegud, będzie miał duży wpływ na funkcjonowanie gospodarek wielu państw, w tym na ich finanse. Podczas przeprowadzonych badań, porównano Polskę z ościennymi krajami pod względem rozwoju elektromobilności w różnych obszarach. Okazało się, że np. podobne tendencje i zjawiska występują u nas i naszych sąsiadów zza zachodniej granicy. Mowa tu o wypożyczalniach aut, które oferują już popularne „elektryki”, zjawisko carsharingu rozwijane przez dużych graczy oraz powstawanie dużej ilości start-upów, związanych z sektorem elektromobilności. Rafał Czyżewski zauważył, że firmy  działające w sektorze, planując strategie rozwoju, opierają się na prognozach, które uwzględniają takie czynniki, jak redukcja CO2, co zmusi rynek do wzrostu liczby samochodów elektrycznych ale też zapowiadane wsparcie w postaci dopłat do stacji ładowania, czy zakupu auta elektrycznego.  Prelegent zaznaczył, że dziś nadal podaż nie nadąża za popytem.  Krzysztof Bolesta zwrócił uwagę na fakt, że dziś firmy powiązane z sektorem nie zarabiają na elektromobilności, jednak te najsilniejsze, które pozostaną będą czerpały spore profity. Pytanie, kiedy ten czas nadejdzie? Leszek Wieciech podjął temat w kontekście zeroemisyjności, której jego zdaniem po prostu nie ma. Produkcja komponentów do samochodów elektrycznych, również skutkuje emisją substancji szkodliwych, nie wspominając o produkcji baterii do tych aut.

Agata Rzędowska z kolei zwróciła uwagę na rozwijające się tendencje np. w Niemczech w kierunku powrotu do samochodów napędzanych ropą oraz ruchach skupiających młodych ludzi, którzy deklarują, że auta są im zbędne. Rozmówczyni stwierdziła, że Polska nie jest jeszcze gotowa na elektromobilność a jako przykład podała trudności z ubezpieczeniem roweru elektrycznego. Jerzy Gajewski podkreślił konieczność powstania bilansów środowiskowych, które pogłębiają wiedzę i powodują, że decyzje podejmowane są w oparciu o rzetelna wiedzę a nie idee. Jak dodał, projekt częściowego finansowania samochodu elektrycznego z pieniędzy wspólnych, jest  pomysłem dyskusyjnym. Krzysztof Bolesta zauważył, że  dziś zakup samochodu elektrycznego jest nieopłacalny,  a konsument w obecnej dobie nie ma jeszcze wiedzy ile kosztuje utrzymanie samochodu z napędem elektrycznym.

Uczestnicy panelu zgodzili się, że edukacja w zakresie ochrony środowiska naturalnego jest w Polsce na niskim poziomie. Poprawić jakość powietrza można też poprzez zmianę mikstu energetycznego w kierunku źródeł odnawialnych.  

Profesor Jana Pieriegud na zakończenie dyskusji zadeklarowała w imieniu środowiska ekonomicznego, chęć dalszego prowadzenie badań nad sektorem elektromobilności i zjawiskami na nim zachodzącymi.   

fot. materiały prasowe

 

Translate »