Śródmiejskie centra handlowe wzmacniają rozwój miast

Korzystają na tym mieszkańcy oraz miejski budżet. Spółka Dekada SA specjalizuje się w obiektach handlowych zlokalizowanych właśnie w centrach miast.

– Tworzenie śródmiejskich centrów handlowych powoduje korzystne zmiany w strukturze handlu i usług w mieście. Pojawienie się w centrum miasta dużego, nowoczesnego obiektu handlowego to silny magnes dla mieszkańców miasta i całego regionu. Klienci takiego obiektu w naturalny sposób powodują ożywienie działalności handlowo-usługowej w najbliższej okolicy. Umożliwiają lepsze funkcjonowanie pobliskich sklepów czy rozwój gastronomii w historycznych centrach miast. Jednocześnie pojawienie się dużej ilości nowej i nowoczesnej powierzchni najmu, oznacza spadek czynszów najmu lokali użytkowych przy głównych ulicach handlowych czy rynkach, a to oznacza duże korzyści dla lokalnych przedsiębiorców. Przy niższych kosztach najmu rozwija się tam gastronomia czy inne punkty handlowo-usługowe. Zatem nowoczesne obiekty handlowe w centrum miasta to szansa na przyciągnięcie do śródmieścia nowych klientów oraz tworzenie kolejnych miejsc pracy – mówi Aleksander Walczak, prezes Dekada SA.

Śródmiejskie galerie handlowe w mniejszych miastach często są jedynymi atrakcyjnymi przestrzeniami publicznymi i rozrywkowymi. Odwiedza je duża liczba klientów, którzy korzystają również z oferty handlowo-usługowej dostępnej poza obiektem, w jego okolicy.  Takie obiekty wbrew pozorom nie likwidują lokalnej przedsiębiorczości, tylko ją wzmacniają. Poprawiają rentowność sklepów prowadzonych w najbliższej okolicy i powodują rozwój okolicznej gastronomii. Umożliwiają również prowadzenie działalności lokalnym przedsiębiorcom na terenie centrum handlowego, np. w postaci sklepów franczyzowych. Prowadzenie handlu w centrach miast to również zyski dla miejskiego budżetu poprzez dodatkowe podatki od nieruchomości czy od wynagrodzeń zatrudnionych pracowników.

Dekada SA specjalizuje się w budowie centrów handlowych w centrach miast, często łącząc je z dworcami autobusowymi. W swoim portfolio ma również kilka funkcjonujących już śródmiejskich galerii handlowych, m. in. w Skierniewicach, Żyrardowie, Malborku czy Sieradzu.

– Tworzenie galerii w centrum miasta zapobiega peryferyzacji śródmieścia, charakteryzującej się przenoszeniem działalności handlowej poza obręb historycznie ukształtowanego centrum. Tak stało się niestety w wielu polskich miastach i obecnie, kiedy widać negatywne skutki tego zjawiska, wielu burmistrzów i prezydentów miast chciałoby znów przyciągnąć handel – a co za tym idzie i klientów – do centrum miasta. Duże perspektywy daje rewitalizacja śródmiejskich dworców kolejowych czy autobusowych. Dekada obecnie prowadzi takie projekty w Mińsku Mazowieckim i Koninie – podsumowuje Aleksander Walczak.

Jedenaście obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Malborku, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Planowane są także inwestycje w Nysie oraz we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Za wynajem powierzchni handlowej odpowiada BOIG Property Consulting. Docelowo sieć Dekada ma liczyć co najmniej 20 obiektów w całej Polsce.

fot. DEKADA Sieradz