Trendy w FM po roku pandemii – czy rynek czeka konsolidacja?

Zdaniem ekspertów CBRE GWS, jednym z trendów branży Facility Management spowodowanym pandemią będzie konsolidacja rynku.

  • W obliczu negatywnych skutków pandemii małe i średnie podmioty mogą szukać stabilnych partnerów o różnorodnych portfelach klientów.
  • Pierwszy kwartał 2021 roku potwierdza zeszłoroczne trendy w FM: digitalizację obsługi kontraktów, działanie w modelu on demand, spadek rotacji wśród pracowników i wzrost znaczenia kompleksowości usług.

Pandemia koronawirusa może zdynamizować procesy konsolidacyjne na polskim rynku FM (Facility Management – zarządzanie obiektami). Aby się rozwijać, a w skrajnych przypadkach przetrwać, małe i średnie podmioty z branży potrzebują finansowej i operacyjnej stabilności. Przeważnie nie osiągną jej samodzielnie. Dla wielu z nich jedynym rozwiązaniem jest znalezienie większego partnera.

– Myślę, że kryzysowy 2020 rok z całą mocą ujawnił, a I kwartał 2021 roku potwierdził, jak ważne w branży FM są: stabilność finansowa, „silny” cashflow i zdywersyfikowany portfel klientów. Wąska specjalizacja w dotkniętych kryzysem segmentach rynku nieruchomości, a także brak korporacyjnego zaplecza okazały się dla wielu mniejszych podmiotów zabójcze. Inne jakoś sobie w pandemicznej sytuacji radzą, choć konieczność przetrwania kolejnych trudnych miesięcy to dla nich ekstremalne zadanie. Dlatego uważam, że naturalną konsekwencją kryzysu w niektórych sektorach branży nieruchomości jest konsolidacja rynku FM.
W CBRE GWS jesteśmy jak najbardziej gotowi na ten trend– mówi Rafał Baranowski, Country Manager w CBRE Global WorkPlace Solutions.

Ekspert podkreśla, że firma nie odczuła negatywnych skutków pandemii, choć rok temu w marcu korekta zakładanego przychodu wydawała się konieczna.

– Przynależność do międzynarodowego koncernu sprawia, że nie musimy bać się o płynność finansową. Nawet jeśli klienci mieliby trudności finansowe, nie wstrzymalibyśmy prac. Poza tym lepszą sytuację mają firmy, które bazują na międzynarodowych kontraktach, tak jak jest to u nas – 80% umów realizujemy dla globalnych koncernów, stabilnych w kryzysie. Dodatkowym atutem jest też różnorodność branż. Jesteśmy obecni w sektorach: biurowym, produkcyjnym, magazynowym czy bankowym – dodaje Rafał Baranowski.

Na podstawie dotychczasowych doświadczeń z okresu pandemii CBRE GWS prognozuje, że poza konsolidacją na rynku FM panować będą 3 główne trendy.

  1. Rozwój technologii wspierającej zdalną obsługę kontraktów

Branża FM digitalizuje się od lat, ale w pandemii stosowanie technologii nabrało dodatkowego znaczenia. Z jednej strony ważny stał się dostęp do innowacji, takich jak kamery termowizyjne do badania temperatury na wejściu do budynku. Z drugiej kluczowe stały się systemy wspomagające realizację kontraktów w zakresie: kontaktu z klientem, dokumentacji i analityki, która pozwala na bieżąco monitorować funkcjonowanie obiektu.

– To bardzo ważne, bo klienci ze względów bezpieczeństwa coraz częściej rezygnują ze stałej obecności naszego zespołu w obiekcie. W zamian oczekują zdalnej kontroli budynku i błyskawicznej reakcji w modelu on demand, czyli na żądanie, gdy konieczna jest interwencja. Taki tryb działania dla pewnej grupy klientów nabierze znaczenia w tym roku. Część firm świadomych tego trendu może, z powodu niechęci do inwestycji w niepewnym obecnie czasie, odłożyć digitalizację na czas „po pandemii”. Od tego kierunku nie ma jednak odwrotu – zauważa Rafał Baranowski.

  1. Mniejsza rotacja pracowników

Przed rozpoczęciem pandemii rotacja w branży FM na stanowisku techników była bardzo duża. W 2020 roku pracownicy stali się mniej skłonni do zmiany miejsca zatrudnienia, co stanowi problem dla mniejszych firm. Technicy oczekują od pracodawcy stabilnego zatrudnienia i ciągłości działania biznesu pomimo trwającej pandemii. Ważne jest dla nich również podejście do kwestii bezpieczeństwa, m.in. minimalizacja ryzyka zakażenia się Covid-19 poprzez właściwe zabezpieczenie środków ochrony osobistej.

  1. Wzrost znaczenia usług związanych z czystością i dezynfekcją

W zeszłym roku znaczenia nabrały też zintegrowane usługi FM. Przed pandemią część podmiotów skupiała się na świadczeniu wyłącznie usług technicznych, rezygnując z takich elementów oferty jak ochrona, recepcja czy sprzątanie. Zdaniem CBRE GWS zwłaszcza usługi czystościowe nabrały w pandemii kolosalnego znaczenia i z pozycji dodatku do obsługi technicznej stały się integralnym elementem każdej oferty. Oznacza to, że firmy muszą stawiać na kompleksowy zakres swoich usług, zwłaszcza że nie cena jest dla klientów istotna, a standard m.in. w zakresie jonizacji czy dezynfekcji.

– Niepewność dotycząca czasu trwania i intensywności pandemii sprawia, że prognozowanie sytuacji w dalszej części 2021 roku obarczone jest sporym ryzykiem błędu. Jednak nasze obserwacje pozwalają o powyższych trendach mówić z przekonaniem. Wiele innych, ważnych kwestii pozostaje oczywiście otwartych. To m.in. termin i zakres powrotu pracowników do biur. Największe firmy są zgodne, że nie należy spodziewać się tego wcześniej, niż w II połowie bieżącego roku. Część już teraz wie, że w pełnym wymiarze pracy to nie będzie możliwe przed 2022 rokiem. Póki co, trudno wypowiadać się na ten temat precyzyjnie – podsumowuje Rafał Baranowski z CBRE Global WorkPlace Solutions.

Źródło: CBRE GWS

fot. archiwum