W Polsce najwięcej biurowców z certyfikatem

Dynamicznie rośnie wolumen certyfikowanych biur w Europie Środkowo – Wschodniej. Z analiz JLL wynika, że zielony certyfikat posiada już ok. 1,75 mln mkw. powierzchni biurowych w regionie, z czego ok. 730 000 mkw. (ok. 40%) przypada na Polskę. Ponad 71% powierzchni z zielonym certyfikatem w Europie Środkowo – Wschodniej posiada odznaczenie BREEAM.

Kevin Turpin, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL, mówi: „Rynek nieruchomości komercyjnych ma zasadnicze znaczenie w staraniach o poprawę stanu środowiska naturalnego czy zahamowanie zmian klimatycznych. Z szacunków UNEP – Programu Środowiskowego Organizacji Narodów Zjednoczonych – wynika, że globalnie budynki konsumują 40% energii, 30% surowców, a także produkują jedną trzecią gazów cieplarnianych”.

Zgodnie z dyrektywą 2010/31/EU, od 2020 wszystkie nowo powstające budynki w Unii Europejskiej będą musiały udowodnić, że są obiektami o niemal zerowym bilansie energetycznym. Pakiet ustaw klimatycznych wyznaczających kierunki polityki ekologicznej państw członkowskich zakłada np. konieczność ograniczenia emisji dwutlenku węgla czy zmniejszenie zużycia energii w już istniejących budynkach. Dlatego m.in. jednym z najważniejszych proekologicznych trendów na rynku nieruchomości jest rozpowszechnianie się standardów budownictwa zrównoważonego.

Regina Gul, z działu zarządzania projektami JLL, LEED AP i BREEAM In-Use Auditor, komentuje: „Pozyskanie certyfikacji dla budynku biurowego przez dewelopera czy inwestora pokazuje zaangażowanie firmy w kwestie zrównoważonego rozwoju. To również narzędzie potwierdzające ograniczony wpływ danej nieruchomości na środowisko naturalne. Warto też zwrócić uwagę na korzyści czysto biznesowe związane z certyfikacją. Takie budynki charakteryzują się wyższym poziomem wynajęcia, a przy tym łatwiej przyciągają silne, rozpoznawalne marki, dla których uruchomienie siedziby w certyfikowanym biurowcu jest elementem strategii rozwoju i polityki firmy”.

Do dwóch najbardziej znanych na świecie systemów certyfikacji należą LEED i BREEAM, analizujące takie parametry jak m.in. oszczędność energii, racjonalne zużycie wody, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, lokalizacja budynku czy rozwiązania sprzyjające redukcji poziomu wytwarzanych odpadów. Większość programów jest w dużej mierze nastawionych również na polepszenie parametrów już istniejących budynków (BREEAM In-Use i LEED EB:OM).

Co ciekawe, co najmniej 2,5 mln mkw. istniejących lub powstających biur w Europie Środkowo – Wschodniej zostało zarejestrowanych i ubiega się o zielony certyfikat, z czego ok. 700 000 mkw. przypada na najbardziej aktywny pod tym względem rynek polski. Należy jednak zauważyć, że wiele projektów w Polsce przymierzających się do certyfikacji w systemie BREEAM nie zostało jeszcze zarejestrowanych jako ubiegających się o takie odznaczenie. Z tego względu można przyjąć, że ostateczny wolumen powierzchni w procesie certyfikacji jest jeszcze wyższy.

Wśród zarejestrowanych w systemach certyfikacji projektów biurowych, zauważalny jest mniejszy udział już istniejących, starszych budynków starających się o certyfikat. Jest to związane z bardzo dużą liczbą planowanych lub realizowanych biurowców, szczególnie w Polsce (głównie w Warszawie) i poprawy sytuacji od strony nowej podaży biurowej obserwowanej na innych rynkach regionu.

Eksperci JLL spodziewają się, że wśród najemców będzie rosła popularność certyfikacji zajmowanej przez nich powierzchni biurowej w ramach niecertyfikowanego (lub certyfikowanego w innym systemie) budynku, dla których dbałość o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój jest elementem polityki CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu).

Wyzwania i szanse dla zarządców nieruchomości

Pomimo pojawiającej się nowej legislacji, wciąż rzadkie są przypadki ulg podatkowych czy zachęt dla inwestorów realizujących projekty w zgodzie z zasadami budownictwa zrównoważonego. To zarządcy, deweloperzy i najemcy promują dobre praktyki i są motorem wzrostu popularności certyfikacji i wolumenu tzw. zielonej powierzchni.

Ewelina Karpińska, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju w dziale zarządzania nieruchomościami w Europie Środkowo – Wschodniej, podsumowuje: „Zachowania i nawyki użytkowników mają niebagatelny wpływ na to, w jakim stopniu nieruchomość oddziałuje na środowisko naturalne, dlatego ich zaangażowanie w inicjatywy proekologiczne jest konieczne. Niezależnie bowiem, jak nowoczesny jest biurowiec, jak zaawansowane rozwiązania w nim zastosowano, jeśli nie będzie zarządzany i użytkowany w sposób prawidłowy, jego negatywny wpływ na środowisko okaże się znaczący. Dlatego JLL prowadzi kampanie informacyjne i edukacyjne promujące dobre praktyki z obszaru zrównoważonego rozwoju wśród właścicieli i najemców zarządzanych przez firmę obiektów, w celu poprawy funkcjonowania nieruchomości pod względem ekologicznym, technologicznym, jak również w obszarze wydajności”.