Warszawski rynek handlowy

plac unii city shoping kadr

Utrzymujące się zainteresowanie najemców i deweloperów, niski wskaźnik powierzchni niewynajętej oraz jeden z najniższych wśród polskich aglomeracji poziom nasycenia powierzchnią handlową, potwierdzają potencjał warszawskiego rynku

Firma Jones Lang LaSalle opublikowała raport „Warszawski rynek nieruchomości” po III kwartale 2013 r. Analizie poddano sektor biurowy, handlowy, magazynowy, hotelowy oraz mieszkaniowy, a całość uzupełniono o ekspertyzę inwestycyjną oraz dane dotyczące infrastruktury. Poniżej najważniejsze wnioski płynące z raportu, dotyczące rynku handlowego w Warszawie.

Podaż – debiutuje pierwsza od 6 lat śródmiejska galeria handlowa

Na koniec III kwartału 2013 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej osiągnęła 1,61 mln mkw. GLA, z czego 1,10 mln mkw. przypadło na centra handlowe (łącznie 36 obiektów). Wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową osiągnął 445 mkw. / 1 000 mieszkańców i nadal jest jednym z najniższych wśród głównych polskich aglomeracji. Z analiz Jones Lang LaSalle wynika, że takie lokalizacje jak Wilanów, Białołęka, Tarchomin, Ursynów czy Bielany mają szczególny potencjał pod nowe inwestycje handlowe. Rozwojowi rynku handlowego sprzyjają także najwyższe w kraju statystyki siły nabywczej – w przypadku aglomeracji warszawskiej jest to 9 294 euro na osobę na rok (ok. 60% wyżej niż średnia krajowa).

Najważniejszym wydarzeniem na warszawskim rynku handlowym w III kwartale było otwarcie pierwszego śródmiejskiego centrum handlowego od czasu debiutu Złotych Tarasów w 2007 r., czyli Placu Unii City Shopping (15 500 mkw.), komercjalizowanego przez zespół Jones Lang LaSalle. Galeria handlowa w prestiżowej lokalizacji w jednym z najbogatszych rejonów stolicy, jest częścią dużego kompleksu biurowego. Na jej ofertę, oprócz działającego historycznie w tej lokalizacji supermarketu spożywczego Supersam, składają się wiodące w kraju marki. Utrzymuje się trend rozbudowy już istniejących obiektów połączony z odświeżeniem ich oferty. W analizowanym okresie Galeria Mokotów powiększyła się o 5 000 mkw. oraz rozszerzyła strefę restauracyjną (zw. Aleją Smaków), która zyskała zupełnie nową aranżację. Planowane są również przebudowy / rozbudowy kilku starszych obiektów, np. Auchan Piaseczno, Centrum Janki, Atrium Promenada, Tesco Kabaty czy Wola Park, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej – utrzymujące się zainteresowanie najemców

Rynek warszawski dobrze absorbuje obecne zasoby. Silny popyt na dobrej jakości powierzchnię handlową w wiodących centrach w Warszawie utrzymuje od kilku lat wskaźnik niewynajętej powierzchni na stabilnym i niskim poziomie ok. 2%. Co ciekawe, z wysokiego poziomu zainteresowania najemców korzystają nie tylko topowe centra handlowe, jak Złote Tarasy, Arkadia czy Galeria Mokotów, ale również te o mniejszej skali i sile oddziaływania, które sukcesywnie odświeżają swoją ofertę. Wiele istotnych zmian nastąpiło w ofercie centrum Klif. Centrum Warszawa Wileńska, obok którego zlokalizowana będzie stacja II linii metra, intensywnie przygotowuje się do jej otwarcia jesienią przyszłego roku i wprowadza popularne sieci. W trakcie gruntownej przebudowy jest także strefa restauracyjna. Najemcy rozwijają się również w sektorze parków handlowych. Targówek Park Handlowy działa wokół sklepu Ikea przyciągającego klientów w całego regionu.

Stawki czynszowe lekko w górę

Tegoroczna intensywna rekomercjalizacja niektórych kluczowych centrów handlowych spowodowała nieznaczny wzrost stawek czynszowych typu “prime”, za lokal o powierzchni 100 mkw. w najlepszych galeriach handlowych, do poziomu 85 – 100 euro za mkw. miesięcznie. Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych (Nowy Świat, Marszałkowska, Chmielna, Mokotowska i okolice Placu Trzech Krzyży) kształtują się pomiędzy 80 a 95 euro za mkw. miesięcznie, w zależności od lokalizacji.