Wygląd biura ma znaczenie

Dla około 65% pracowników biurowych, przebadanych przez firmę Mikomax Smart Office, wygląd i organizacja miejsca pracy są ważne. Jednak mniej niż co piąty zgadza się ze stwierdzeniem, że jego obecne biuro wspiera go w efektywnym działaniu. 85% pracowników uważa, że miejsce, w którym przebywają, mogłoby lepiej odpowiadać na ich zawodowe potrzeby. Standard biurowców w Polsce z roku na rok sukcesywnie się poprawia, zwłaszcza w sektorze usług dla biznesu. Jest jeszcze jednak wiele do zrobienia w zakresie podnoszenia komfortu budynków oraz odpowiedniej aranżacji ich wnętrz, by sprzyjały efektywności pracy. Koniecznością jest także dopasowanie przestrzeni biurowej do nowych wyzwań technologicznych i biznesowych.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Mikomax Smart Office pod koniec 2013 roku wśród pracowników firm realizujących usługi dla biznesu w Polsce, organizacja i wygląd biura są uznawane za ważne przez 59% osób w wieku 26-35 lat i przez 67% pracowników w wieku od 36 do 45 lat. Tymczasem tylko kilkanaście procent potwierdza, że ich miejsce pracy wspiera ich w wykonywaniu codziennych zadań.

Raport wskazuje jak wielkie mogą być potrzeby w zakresie poprawy komfortu i efektywności biur w Polsce. Centra usług, których dotyczyła analiza Mikomax Smart Office, są zazwyczaj najemcami wysokiej klasy powierzchni biurowych w nowoczesnych budynkach. Jeśli mimo to w ich siedzibach istnieje jeszcze ogromne pole do poprawy, można spodziewać się jak wiele trzeba zrobić, by unowocześnić przestrzenie biurowe w skali całego kraju.

– W nowoczesnych firmach, choć wciąż największą część zadań wykonujemy samodzielnie, dużą rolę odgrywa współdziałanie. Pracę koncepcyjną zespołową uznaje za ważną 58% młodszych i 76% starszych ankietowanych. Możliwość uczenia się od innych jest wartością dla około 70% badanych. Istotne stają się więc odpowiednie przestrzenie do zadaniowych i nieformalnych spotkań, pracy w skupieniu czy telekonferencji. Niestety, nie wszystkie biura dają możliwości realizowania tych potrzeb – mówi Zuzanna Mikołajczyk z Mikomax Smart Office.

Z obserwacji firmy Mikomax Smart Office wynika, że centra usług odznaczają się zazwyczaj lepszym rozplanowaniem biurek niż biura firm z innych branż. Ich atutem są rozwiązania umożliwiające spotkania w zespołach zadaniowych oraz swobodnego kontaktowania się dzięki pracy w otwartych przestrzeniach. Piętą achillesową niektórych centrów okazuje się wyposażenie biurowe. Nieergonomiczne krzesła i niewłaściwie dobrane biurka utrudniają wykonywanie zadań wielu pracownikom. Problemem jest często także niedostateczny dostęp do światła dziennego oraz źle zorganizowany open space, w którym pracownicy przeszkadzają sobie nawzajem.

– Obecnie wiele firm, zwłaszcza z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, potrzebuje elastycznej powierzchni biurowej, która umożliwi łatwe dopasowanie biura do potrzeb rozrastającego się przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne jest, aby budynek dawał możliwość szybkiej reorganizacji przestrzeni, przy zachowaniu wysokiego komfortu, standardów bezpieczeństwa i efektywności kosztowej – komentuje Jakub Zagórski ze Skanska Property Poland.

We współczesnym biznesie, a zwłaszcza w branży usług, niezwykle ważnym słowem jest efektywność, a jej źródłem są wykwalifikowani, silnie zmotywowani do pracy ludzie. Nawet najlepsze kadry nie będą jednak odnosić sukcesów dla przedsiębiorstwa jeśli nie zapewni się im właściwego środowiska, warunków i narzędzi pracy.

fot. Mikomax

Mikomax Smart Office_strefowanie przestrzeni biurowej