Wzrost sprzedaży w outletach – nie straszny im zakaz handlu w niedzielę

Po trzech pierwszych miesiącach tego roku centra Designer Outlet w Piasecznie pod Warszawą, Gdańsku i Sosnowcu odnotowały wzrost sprzedaży średnio o ponad 10% w stosunku do tego samego okresu w 2018 r.

Ruch klientów we wszystkich Outletach wzrósł o niemal 4% – przy czym w każdym z nich zanotowano większą liczbę odwiedzających, i to pomimo ponad dwukrotnie większej w tym roku liczby dni bez handlu.

Centra Designer Outlet podejmują szereg działań, mających na celu zminimalizowanie negatywnych skutków zakazu handlu w niedziele, m.in. poszerzają ofertę – także o marki premium, czy przeprowadzają innowacyjne badania konsumenckie służące utrzymaniu wysokich standardów obsługi klienta.

– I kwartał 2019 roku wszystkie nasze polskie Outlety zakończyły ze wzrostem sprzedaży na poziomie średnio + 10,13%, zwiększył się także ruch klientów w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim. Jest to dla nas bardzo dobra wiadomość i sygnał, że podejmowane wysiłki mają realny wpływ na sukces sprzedażowy. Nasze wyniki zaprzeczają zeszłorocznym, pesymistycznym prognozom ekspertów, według których Outlety miały najbardziej ucierpieć na zakazie handlu w niedzielę. Klienci doceniają naszą unikalną ofertę oraz charakterystyczne dla Designer Outlet rabaty i mimo agresywnej komunikacji przecen centrów regularnych, dostosowują swoje zwyczaje, aby przyjechać do nas na zakupy. Trudno przewidzieć, jak wysoką sprzedaż osiągnęlibyśmy, gdyby nie negatywny wpływ zakazu handlu w niedziele – mówi Thomas Reichenauer, Managing Director PROM PEAKSIDE ROS Outlet Management – firmy zarządzającej centrami Designer Outlet.

W pierwszych trzech miesiącach 2019 roku właściciele sklepów i galerii handlowych musieli zmierzyć się z kolejnymi ograniczeniami w związku z zakazem handlu w niedzielę. Od stycznia, poza kilkoma wyjątkami, sklepy mogą być otwarte tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Jest to także pierwsza okazja, żeby sprawdzić, jak kolejne obostrzenia wpływają na wyniki finansowe – jeszcze rok temu w styczniu i lutym nie obowiązywał zakaz handlu, przepisy weszły w życie 1 marca 2018 r.

W I kwartale tego roku aż o 6 dni handlowych mniej

W związku z układem świąt oraz zakazem handlu w niedziele, w I kwartale 2019 r. sklepy zamknięte były aż przez 11 dni. Dla porównania, w tym samym okresie w roku poprzednim było to tylko 5 dni. Te obostrzenia w oczywisty sposób negatywnie wpłynęły na handel w sklepach, jednak w przypadku centrów Designer Outlet Warszawa, Gdańsk i Sosnowiec inne czynniki zdecydowały o zamknięciu pierwszego kwartału dużymi wzrostami wyników. Wszystkie centra Designer Outlet odnotowały wzrosty sprzedaży, średnio wyniosły one +10,13%. Zwiększył się także ruch klientów we wszystkich lokalizacjach. Średnia liczba odwiedzających Outlety wzrosła o blisko 4%.

Nowi najemcy, oferta premium, innowacyjne badania konsumenckie

Centra Designer Outlet nie pozostały jednak bezczynne wobec wprowadzanych regulacji. Podjęto szereg działań, mających na celu zminimalizowanie strat i ułatwienie funkcjonowania najemcom galerii handlowych.

– Na tak dobre wyniki finansowe z pewnością miały wpływ również otwarcia w 2018 r. wielu nowych sklepów w każdej lokalizacji – w samej Warszawie było ich aż 8. Większa różnorodność oraz poszerzanie oferty o marki premium sprawiły, że nasze Outlety są jeszcze bardziej atrakcyjne dla klientów. Na przykład w Gdańsku otworzyliśmy salon Tommy Hilfiger, a w Sosnowcu m.in. salony Levi’s czy The Cosmetics Company Store. Podejmowaliśmy także inne aktywności mające na celu poprawienie komfortu zakupów – remonty, zmiany wystroju itp. Przykładamy dużo uwagi do preferencji naszych klientów, bardzo ważne są dla nas ich opinie, dlatego wszystkie podejmowane przez nas działania są wynikiem obserwacji i przeprowadzanych badań – dodaje Thomas Reichenauer.

Analizy przeprowadzane przez PROM różnią się od innych, wykorzystywanych powszechnie na rynku. Oprócz klasycznego „Tajemniczego Klienta”, wprowadzono nowe badanie pod nazwą „Meet&Greet”, które polega na ocenie pierwszego wrażenia po wejściu do sklepu. Dzięki zastosowaniu obu metod, outlet otrzymuje szeroki obraz poziomu obsługi w sklepach.

fot. archiwum