Biurowce klasy A również dla BPO
W ostatnich latach Polska weszła do grona światowych liderów offshoringu usług biznesowych. W samej Warszawie znajduje się ponad 30 proc. wszystkich zasobów biurowych Europy Środkowej. Stolica Polski bardzo dynamicznie się rozwija i jak pokazują statystyki, szeroko rozumiany sektor BPO (Business Process Offshoring) odgrywa w tym rozwoju kluczową rolę.
Na wstępie warto podkreślić, że tzw. „usługi dla biznesu” to współcześnie bardzo zróżnicowany sektor. Jeszcze 5 lat temu kojarzono BPO głównie z różnego rodzaju „call centers” i prostą księgowością. Obecnie w biznesie panuje outsourcing wszelkiego rodzaju usług – również tych specjalistycznych. Mowa m.in. o IT, HR, czy consultingu. Coraz więcej firm, zwłaszcza oferujących usługi doradcze, wybiera najwyższej klasy budynki biurowe, zlokalizowane w prestiżowych, łatwo dostępnych lokalizacjach. W tych okolicznościach rodzi się pytanie, czy oferowane obecnie na stołecznym rynku biura spełniają oczekiwania wymagających podmiotów z sektora BPO?
Open space szyty na miarę
Przedsiębiorstwa, których działalność opiera się na wydajności zasobów ludzkich poszukują coraz lepszych rozwiązań umożliwiających dostosowanie obiektu do indywidualnych potrzeb. Choć firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych pracują zwykle w przestrzeniach typu „open space”, poszukują biur „szytych na miarę” – idealnie dopasowanych do specyfiki prowadzonej działalności. Najnowsze rozwiązania, jakie mają dziś budynki biurowe, zakładają możliwość samodzielnego regulowania temperatury przy stanowisku pracy czy indywidualnej konfiguracji oświetlenia biurka. Standardem jest też całodobowy dostęp do budynku, niezwykle ważny dla firm pracujących na rzecz klientów mających siedziby w innych strefach czasowych. Przedsiębiorstwa zajmujące się offshoringiem procesów biznesowych muszą nie tylko oferować rozwiązania tańsze niż realizacja analogicznych działań za pomocą zasobów wewnętrznych swoich klientów, ale również przewyższające je pod względem jakości. Lokale biurowe musi temu sprzyjać.
Transport publiczny ważniejszy niż lokalizacja
Dla najemców ogromne znaczenie ma skomunikowanie obiektu z najważniejszymi strefami biznesowymi miasta, lotniskiem i dworcem kolejowym. Istotny jest też dostęp do transportu publicznego, z którego na co dzień korzysta większość pracowników. W ostatnim czasie na znaczeniu zyskał również dostęp do rowerów publicznych i innych udogodnień dla zwolenników aktywnego transportu. W sezonie letnim coraz więcej osób zamiast autobusu czy tramwaju wybiera właśnie jednoślad.
Więcej niż biuro
Najemcy oczekują, że biurowiec dostarczy im nie tylko wysokiej klasy spersonalizowanej przestrzeni do pracy, ale również ułatwi pracownikom zaspokajanie codziennych potrzeb. Obiekty oferujące bazę usług dodatkowych, takich jak przedszkola, restauracje, urzędy pocztowe czy pralnie chemiczne, cieszą się wyjątkowym zainteresowaniem klientów z sektora BPO. Tego rodzaju udogodnienia są szczególnie istotne w przypadku obiektów ulokowanych poza centrum miasta. Pracownicy, mając do dyspozycji dobre zaplecze usługowe, mogą się w pełni skupić na pracy. Zatopione w zieleni strefy wypoczynkowe stanowią dodatkowy, bardzo ceniony atut.
Uważna obserwacja trendów rynkowych i wsłuchiwanie się w potrzeby najemców, również tych z sektora BPO, pozwalają stwierdzić, że przy wyborze biura priorytetem firm jest dziś komfort pracowników. To oni generują dochód spółek i w znacznej mierze od ich wydajności zależy pozycja przedsiębiorstwa na tle konkurencji. Rozwiązania, jakich dostarcza zielone budownictwo zwiększają komfort zatrudnionych przy jednoczesnym obniżaniu kosztów eksploatacyjnych. Najnowsze prognozy wskazują, że sektor BPO pozostanie w 2014 roku głównym motorem rozwoju stołecznego rynku nieruchomości biurowych. W dobie wysokiej i stale rosnącej stopy podaży nowych powierzchni, najbardziej skorzystają na tym trendzie deweloperzy najcelniej identyfikujący potrzeby szerokiego grona klientów i najsprawniej na te potrzeby reagujący.
Zielonym biurowcem przyjaznym BPO będzie Garden Plaza – pierwszy ekologiczny obiekt komercyjny na warszawskim Żoliborzu. Biurowiec klasy A zostanie wyposażony w zintegrowany system zarządzania znajdującymi się w nim instalacjami, który pozwoli m.in zminimalizować zużycie wody i energii elektrycznej oraz zapewni optymalną temperaturę i doświetlenie pomieszczeń. W konsekwencji zastosowane rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo, zmaksymalizują komfort użytkowania oraz widocznie zredukują koszty eksploatacji i modernizacji. Pierwsi najemcy wprowadzą się do budynku już w II kwartale 2014 roku.
Komentarz Marcina Antczaka
prezesa SGB Fortune MA