Integracja w sieci: wolne miejsca parkingowe, szybszy serwis urządzeń grzewczych i smaczniejsze szparagi

Dla potrzeb własnych usług w obszarze Internetu rzeczy (IoT, Internet of Things) Bosch uruchomił chmurę danych (Cloud) w swoim centrum obliczeniowym w Niemczech. Zastosowania IoT bazują na platformie Bosch IoT Suite. Suite oferuje wszystkie funkcje potrzebne do zintegrowania urządzeń, użytkowników oraz firm w Internecie przedmiotów. Ponad pięć milionów urządzeń i maszyn już zostało podłączonych za pośrednictwem platformy IoT Suite. Oto kilka przykładów nowych rozwiązań i produktów Bosch dla świata zintegrowanego w sieci:

  1. Rozwiązania dla zintegrowanej mobilności

Czujniki rejestrują wolne miejsca w systemie Park+Ride

Gdzie znajdę najbliższe wolne miejsce parkingowe? Na to pytanie odpowiada nowy system opracowany przez firmę Bosch. Czujniki zintegrowane w 15 parkingach Park+Ride (Parkuj i Jedź) zlokalizowanych wzdłuż trasy kolei miejskiej S2 i S3 w Stuttgarcie będą informować, czy miejsce parkingowe jest wolne czy zajęte. Dane z czujników będą wysyłane przez internet do chmury obliczeniowej Bosch IoT Cloud, gdzie z dokładnością do minuty będzie aktualizowana mapa wolnych miejsc parkingowych. Informacje o wolnych miejscach będą udostępniane kierowcom przez aplikację mobilną oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa transportu publicznego VVS (Verkehrs- und Tarifverbunds Stuttgart GmbH) w Stuttgarcie. Korzyści: oszczędność czasu. Kierowca, który wie, że bez problemu znajdzie wolne miejsce na parkingu P+R, chętniej przesiądzie się do pociągu, zamiast jechać do celu samochodem. Pozwoli to zmniejszyć korki w mieście. Spośród parkingów biorących udział w projekcie pilotażowym najmniejszy dysponuje 49, a największy 520 miejscami. Projekt rozpoczyna się w marcu 2016 r. od zainstalowania czujników i potrwa do czerwca 2018 roku.

EK10-03.16a chmura bosch

Wolne miejsca parkingowe dla zmęczonych kierowców samochodów ciężarowych

Parkingi dla samochodów ciężarowych, zlokalizowane przy autostradach, są przeważnie przepełnione – szczególnie nocą. O tej porze wzrasta także zagrożenie kradzieżami. Bosch oferuje spedytorom, operatorom flot i kierowcom pracującym na własny rozrachunek usługę Book-and-Park (Rezerwuj i parkuj). Usługa udostępnia informacje o bezpiecznych miejscach parkingowych z możliwością ich zarezerwowania. Jeżeli kierowca będzie szukał wolnego miejsca, pojazd przekaże jego lokalizację i wyśle zapytanie do systemu. Następnie zostanie wyszukane miejsce w okolicy, a system nawigacyjny pokieruje kierowcę do wskazanego parkingu. Rezerwacja i płatność realizowane są automatycznie i bezgotówkowo. System zostanie uruchomiony latem 2016 r. na platformie Bosch IoT Cloud.

Rabat dla rozważnych kierowców

Kierowcy, którzy zachowują się na drogach odpowiedzialnie, będą mogli otrzymać od jednego z dużych niemieckich towarzystw ubezpieczeniowych specjalny rabat od składki ubezpieczeniowej. Dział Bosch Automotive Aftermarket zaoferuje odpowiednie rozwiązanie techniczne. Wymaga ono zainstalowania w samochodzie jednostki CCU (Connectivity Control Unit). Przez złącze OBD jednostka będzie rejestrować dane dotyczące przyspieszenia, maksymalnej prędkości lub prędkości, z jaką pokonywane są zakręty. Dane te CCU prześle za pomocą wbudowanej karty SIM i sieci komórkowej do systemu komputerowego. Towarzystwo ubezpieczeniowe może na podstawie przesłanych informacji stworzyć profil kierowcy i zaoferować mu rabaty dla ostrożnych kierowców.

  1. Rozwiązania dla zintegrowanego przemysłu

Załadunek pod stałym nadzorem

O ile podczas produkcji możliwy jest w zasadzie ciągły nadzór nad jakością produktów, o tyle dalsze etapy w łańcuchu dostaw często są trudne do zweryfikowania. Także tutaj Przemysł 4.0 oferuje odpowiednie rozwiązanie o nazwie „TraQ“ (Tracking and Quality). Bosch opracował rozwiązanie bazujące na czujnikach, które pozwala śledzić jakość produktów w całym łańcuchu dostaw – aż do odebrania produktu przez klienta. Czujniki zintegrowane w opakowaniu lub produkcie rejestrują informacje istotne z punktu widzenia zapewnienia jakości, takie jak temperaturę, wstrząsy, natężenie światła lub wilgotność powietrza, a następnie przesyłają dane do chmury obliczeniowej. Aplikacja działająca w chmurze porównuje zmierzone wartości z wartościami dopuszczalnymi dla danego towaru. Przy przekroczeniu wartości w czasie rzeczywistym wysyłany jest sygnał alarmowy do klientów, dostawców i wykonawcy usługi. Ponadto czujnik dostarcza dane lokalizacyjne, które pozwalają obliczyć przewidywany czas dostawy i stanowią podstawę zoptymalizowanego zarządzania transportem. System oferuje wiele korzyści przedsiębiorcom: dzięki szybkiej informacji, w razie szkody możliwe jest szybkie podjęcie działań i ograniczenie kosztów następczych, np. przestojów w produkcji. Czujniki zintegrowane w produkcie pomagają także wyjaśnić przyczyny powstałych szkód – podczas transportu, ale także później, podczas użytkowania produktu przez użytkownika końcowego. TraQ to jedno z wielu rozwiązań, nad którymi pracuje obecnie firma Bosch. Ich celem jest inteligentne i ekonomiczne zarządzanie zdigitalizowanym łańcuchem dostaw. Rozwiązanie zostanie wprowadzone na rynek prawdopodobnie w 2017 roku.

Bezprzewodowy monitoring jakości uprawy szparagów bazujący na czujnikach

Sieć czujników stworzona przez firmę Bosch zapewnia lepsze plony przy uprawie szparagów. Najdogodniejszymi warunkami dla wzrostu szparagów jest temperatura gleby wynosząca od 18 do 22 stopni Celsjusza. Temperaturę taką rolnicy osiągają m.in. poprzez przykrycie upraw dwukolorową folią, która po jednej stronie jest biała, a po drugiej czarna. Aby zwiększyć temperaturę z nasłonecznienia, folia jest układana czarną stroną do góry. Kiedy z kolei gleba wymaga schłodzenia przy nazbyt silnym nasłonecznieniu, folię układa się białą stroną do góry. Rozwiązanie zaproponowane przez start-up firmy Bosch, spółkę Deepfield Robotics, bazuje na sieci czujników temperatury. Są one rozmieszczone w glebie, na różnej głębokości i mierzą jej temperaturę. Czujniki są połączone kablem z niewielką skrzynką, która przesyła dane drogą bezprzewodową do chmury obliczeniowej Bosch IoT Cloud. Stamtąd informacje trafiają do aplikacji zainstalowanej na smartfonie właściciela uprawy. Może on śledzić krzywą temperatury gleby ze szczegółami, a w razie potrzeby szybko zareagować i zoptymalizować warunki uprawy.

  1. Rozwiązania dla zintegrowanych budynków

Bezpieczeństwo i komfort dzięki koncepcji Smart Home

System Bosch Smart Home umożliwia użytkownikowi integrację m.in. ogrzewania, oświetlenia, czujek dymu i sprzętu AGD znajdujących się w domu za pomocą jednej platformy oraz sterowania nimi przy użyciu smartfona lub tabletu. Najważniejszym elementem systemu Smart Home jest centrala (Smart Home Controller). Ta zainstalowana w domu centralna jednostka sterująca jest odpowiedzialna za integrację poszczególnych komponentów ze sobą oraz z internetem. Pozostałe elementy systemu to inteligentny termostat montowany na grzejnikach oraz czujniki drzwi i okien. Dane są przechowywane w centrali Smart Home Controller. Dzięki temu kontrolę nad danymi sprawuje klient. Tylko w sytuacji, gdy np. będąc w podróży użytkownik zechce sprawdzić temperaturę w domu za pomocą aplikacji, dane zostaną przesłane przez internet na jego smartfon. Dane są przesyłane po zaszyfrowaniu za pośrednictwem Bosch IoT Cloud. W przyszłych wersjach system będzie mógł wysłać użytkownikowi na smartfon informację także w przypadku wykrycia otwarcia okien lub drzwi. Korzyści: brak konieczności instalowania osobnego alarmu antywłamaniowego, co podnosi zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo mieszkańców.

Serwisant nie musi już przychodzić dwa razy: HomeCom Pro

Bezpośredni kontakt z klientem: za pośrednictwem portalu internetowego HomeCom Pro firmy Bosch instalatorzy urządzeń grzewczych mają dostęp do urządzeń grzewczych swoich klientów. Portal umożliwia instalatorom wgląd w stan urządzenia, a także wykaz już przeprowadzonych prac serwisowych. W przypadku awarii urządzenia, system pomaga znaleźć przyczynę i proponuje sposoby rozwiązania problemu. W tym celu przekazuje on wszystkie ważne informacje o działaniu urządzenia grzewczego na komputer, laptop lub tablet w zakładzie serwisowym. Następnie specjaliści podejmują odpowiednie kroki i często już podczas pierwszej wizyty mogą zabrać ze sobą właściwe części zamienne. System działa w ramach platformy Bosch IoT Cloud.

„TrackMyTools“: gdzie jest moje narzędzie?

Poszukiwanie wkrętarki akumulatorowej, która akurat jest potrzebna do pracy, to już przeszłość: dzięki rozwiązaniu „TrackMyTools“ firmy Bosch użytkownik może szybko dowiedzieć się, gdzie jest poszukiwane narzędzie. Gwarantuje to płynność procesów, oszczędza czas i zwiększa wydajność pracy. Rozwiązanie TrackMyTools wykorzystuje małe moduły Bluetooth naklejane na narzędzia. Co osiem sekund moduł wysyła sygnał, który w promieniu 30 metrów wykrywa aplikacja „TrackMyTools“ zainstalowana na smartfonie lub tablecie użytkownika. Smartfon lub tablet wysyłają do chmury obliczeniowej informacje wraz z danymi o czasie, użytkowniku i ostatniej lokalizacji danego narzędzia. Dalsze wykorzystanie danych: właściciel wiertła lub wkrętarki ma przez internet dostęp do danych i może w każdej chwili sprawdzić, gdzie użytkowane są narzędzia. Może także elastycznie przydzielać pracownikom odpowiednie narzędzia i materiały. System wprowadzony w 2015 roku będzie w roku 2016 działał w ramach platformy Bosch IoT Cloud.

Infografika: Trzy przykłady zastosowania chmury obliczeniowej Bosch IoT Cloud