Polskie miasta i regiony na targach MIPIM w Cannes

Na tegorocznych targach nieruchomości i inwestycji MIPIM, które odbyły się w połowie marca w Cannes, we Francji, pojawiły się tradycyjnie reprezentacje polskich miast i regionów. Bardzo zauważalne były stoiska miast będących gospodarzami Euro 2012, takich jak : Wrocław, Poznań, Gdańsk i Warszawa. W dużej mierze też z Euro powiązana była ich tegoroczna oferta inwestycyjna.
Marcin Przyłębski
Dyrektor Obsługi Inwestorów i Promocji Inwestycji Urzędu Miasta Poznań
Property Journal: Jakie walory, którymi chcielibyście przyciągnąć inwestorów, prezentuje na Targach MIPIM miasto Poznań?
Marcin Przyłębski, Dyrektor Obsługi Inwestorów i Promocji Inwestycji Urzędu Miasta Poznań: Reklamujemy się jako miasto, które ma na sprzedaż atrakcyjne nieruchomości, działki na których można budować wszystko – począwszy od biurowców, poprzez mieszkania, aż po duże inwestycje. Poszukujemy również partnerów prywatnych, którzy razem z miastem będą chcieli tworzyć sektor publiczno-prywatny.
Jak oceniają Państwo uczestnictwo w Targach MIPIM?
Jesteśmy zadowoleni. Stoisko Poznania cieszy się zainteresowaniem. Także dlatego, że jesteśmy jednym z miast organizatorów Euro 2012. Ta impreza sportowa ma bardzo duże znaczenie promocyjne dla miasta.
Jak wyglądają przygotowania do Euro 2012?
Jesteśmy w 92 % gotowi. Stadion jako pierwszy został oddany do użytku; jest sprawdzony, odbywały się na nim koncerty, mecze drużyny reprezentacji młodzieżowej, mecze Lecha Poznań. Stadion był wypełniony, więc z tym nie ma problemu. Powoli kończony jest nowy dworzec Główny PKP, rozbudowa lotniska Ławica, no i szereg inwestycji drogowych – część z nich jest już gotowa, część będzie gotowa w najbliższych miesiącach.
A co z bazą hotelową?
Poznań jako pierwsze z miast miał pełną ilość miejsc hotelowych, wymaganych przez UEFA. Mamy hotele 5- gwiazdkowe, jak Sheraton, mamy kilka hoteli 4- gwiazdkowych, bardzo dużo 3- gwiazdkowych, oprócz tego pola namiotowe. Poznań jest gotowy, aby przyjąć dużą ilość kibiców.
Jak wygląda sytuacja w dziale inwestycji mieszkaniowych w Poznaniu?
W 2008 roku boom na rynku nieruchomości paradoksalnie pokrzyżował nam plany, ponieważ wyceny na rynku nieruchomości mieszkaniowych były zdecydowanie zawyżone. Z tego powodu problemem stała się sprzedaż tych nieruchomości. Obecnie to się zmienia, wyceny są coraz bardziej realne, rynkowe, tak więc w zeszłym roku udało nam się sprzedać kilkanaście nieruchomości.
Karolina Morawska
Urząd Miasta Wrocław, odpowiedzialna za promocję miasta na Targach MIPIM
Który raz miasto Wrocław wystawia się na targach MIPIM?
W tym roku obchodzimy 18-stkę. Jesteśmy rozpoznawalnym wystawcą. Inwestorzy wiedzą, że tutaj można nas znaleźć; długoletnie doświadczenie zaowocowało atrakcyjną lokalizacją stoiska. Cieszymy się bardzo, ponieważ to doświadczenie, ta rozpoznawalność przynosi korzyści.
Co jest głównym punktem programu w promocji na targach?
Wszyscy wiemy, że przy Stadionie Miejskim pozostała „duża dziura”; chcemy ją wypełnić budową galerii. Jest to nasza najważniejsza oferta i cieszy się dużym zainteresowaniem. Oprócz tego chcemy przeorganizować Plac Społeczny – największy plac w mieście, który teraz jest właściwie tylko węzłem komunikacyjnym; w tym miejscu planujemy nowe centrum miasta. W przyszłym roku przyjedziemy już z dokładnymi informacjami, na razie przedstawiamy inwestorom ofertę wstępną.
Iwona Dyszkiewicz-Najda
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego – Dyrektor Mienia Wojewódzkiego, Przewodniczącą Komisji Rozwoju Miejskiego i Architektury, Przewodnicząca Komisji Inicjatyw Gospodarczych
Jak wygląda sytuacja na dolnośląskim rynku nieruchomości?
Rynek nieruchomości na Dolnym Śląsku wygląda bardzo tajemniczo i tak też wygląda Dolny Śląsk, który również jest reklamowany w sposób bardzo tajemniczy. Dlatego, że wymusił na właścicielach czyli często samorządach, wyszukiwanie nieruchomości bardzo specyficznych , innych niż dotychczas. Rynek się zmienił, kryzys światowy wymusił na właścicielach wyszukiwanie takich ofert, które rzeczywiście mogłyby zainteresować potencjalnych odbiorców i kontrahentów. Takimi kontrahentami są biznesmeni, potężne firmy, ale też małe firmy, które proponują zupełnie coś innego w danym regionie, a mianowicie dogęszczanie mieszane. Propozycja mieszkań dla potencjalnych odbiorców miesza się z propozycją biur oraz usług. Dlatego proponowane nieruchomości często są dosyć duże. Na dużym obszarze można stworzyć potencjalnie społeczność, która byłaby niemalże samowystarczalna. Taką nieruchomością jest m.in. bardzo ciekawy, niemalże najciekawszy w tym rejonie i w mieście, ogromny obszar 2,5 ha, znajdujący się w ścisłym centrum przy jednym z największych skrzyżowań wrocławskich – przy Placu Jana Pawła II.
Alan Aleksandrowicz
Prezes Zarządu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.
Jaką ofertę prezentują Państwo na MIPIM?
W tym roku jest to trochę inna oferta niż do tej pory. Wystawiamy się jako cały Gdańsk i jako cały obszar metropolitalny i cały region gdański, dlatego mamy łącznie prawie 100 ofert inwestycyjnych z Trójmiasta i okolic. Są z nami również partnerzy, głównie deweloperzy i inwestorzy, którzy już realizują projekty w Gdańsku – poszukują partnerów oraz finansowania.
Czy pojawili się jacyś nowi inwestorzy zainteresowani Państwa ofertami?
Tak, jest pewien sektor inwestycji handlowych, są to mniejsze centra handlowe, zwane również Convenient Center, które lokują się w dzielnicach miast lub wręcz poza miastami.
Jakub Jędrzejewski
zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki, Departament Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego
Jak wygląda sytuacja ekonomiczna wielkopolski?
Mówi się o wielkopolskim etosie pracy, dzięki któremu region dobrze przetrwał kryzys. Myślę, że to dzięki bardzo dobrej strukturze małych i średnich przedsiębiorstw. Są one elastyczne i dynamicznie dopasowują się do rynku w zależności od potrzeb. Także myślę, że dobrzy przedsiębiorcy są siłą wielkopolski. W regionie, który ma niecałe 3,5 mln ludności mamy ponad 300 tys. podmiotów gospodarczych, z tego ponad 95 % to właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa.

Z przedstawicielami polskich miast rozmawiały
Alicja Dębiec i Paulina Michniak

Translate »