Proekologiczne sklepy spożywcze, czyli zielona rewolucja w handlu

Odpowiedzialna produkcja i konsumpcja to jeden z celów stawianych w agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Jak to ambitne założenie przełożyć na konkretne działania?

Sektor żywnościowy odpowiada za emisję gazów cieplarnianych na poziomie ponad 20 proc. Wpływ na środowisko wywiera nie tylko produkcja żywności, ale i wprowadzenie jej do obrotu: opakowania, transport, przechowywanie i odpady. Ogromną rolę w ograniczaniu tego negatywnego wpływu mają producenci żywności, handel detaliczny i sami konsumenci, którzy dokonują wyborów przy półce sklepowej.

Według raportu „Ziemianie atakują” United Nations Global Compact Poland, 78 proc. Polaków jest świadoma kryzysu ekologicznego i konieczności podjęcia natychmiastowych zmian. Jednocześnie połowa Polaków nie wie, w jaki sposób w tych zmianach może uczestniczyć. Ogromne pole do działania w tym zakresie ma biznes, odpowiedzialny za wsparcie konsumentów i uczenie zachowań proekologicznych. Tego samego oczekują od niego sami konsumenci.

– Z badań przeprowadzonych w styczniu tego roku na zlecenie innogy Polska wynika, że 64 proc. respondentów chętniej wybiera produkty czy usługi firm, które działają w zgodzie z naturą. To pokazuje, jak ważne dla przedsiębiorców jest wprowadzanie rozwiązań ekologicznych – mówi Mariola Kopcińska, ekspertka innogy Polska ds. współpracy z klientami wieloodbiorowymi.

Jednym z aspektów, na który uwagę zwracają konsumenci, jest wszechobecność plastiku. Negatywny wpływ tworzyw sztucznych na środowisko jest tu bardzo widoczny. Handel detaliczny ma wiele możliwości, by wyeliminować plastik i wyprzedza nakazy wynikające z unijnej dyrektywy plastikowej. Zdecydowane działania podejmuje tu sieć sklepów convenience Żabka. 

– Z myślą o lepszym jutrze Żabka zdecydowała się w marcu tego roku wycofać zbędny jednorazowy plastik. Klienci to pokochali. 97 proc. konsumentów zdecydowanie gratulowało nam tej decyzji. To jeden z małych kroków, mających duże znaczenie dla przyszłości – mówi Anna Gorączka, Green Officer w Żabka Polska.

Sklep energooszczędny

Na tym nie kończą się ekologiczne działania tej sieci handlowej. Od listopada 2020 r. przy ulicy Lewandów w Warszawie funkcjonuje pierwszy sklep Żabki całkowicie zasilany zieloną energią. Przy jego wyposażaniu Żabka współpracowała między innymi z innogy Polska. W sklepie zastosowano  szereg technologii, które dopiero wchodzą na rynek. Są to takie rozwiązania, jak podłoga kinetyczna, kropki kwantowe czy inteligentne szafy mroźnicze.

– Podłoga w naszym sklepie wykorzystuje nowoczesną technologię płyt naciskowych, która zmienia każdy krok w zieloną energię. To bardzo innowacyjne rozwiązanie, które można spotkać między innymi na lotnisku Heathrow. Im większy ruch, im większe potoki pasażerów, tym więcej wygenerowanego prądu. W Żabkach także panuje duży ruch, stąd nasz pomysł, by przetestować właśnie to rozwiązanie. Podłogi kinetycznej nie znajdziecie nigdzie indziej w Polsce. Kolejne innowacyjne rozwiązanie, które testujemy, to kropki kwantowe. Są one elementem szyb w naszym sklepie. Dzięki nim można pozyskać energię słoneczną, padającą na przezroczyste na pierwszy rzut oka okna. To technologia przyszłości, innowacyjna na polskim rynku – opowiada Anna Gorączka.

innogy zamontowało stację ładowania pojazdów elektrycznych na parkingu sklepu. Ponadto na dachu placówki zamontowano 40 paneli fotowoltaicznych, które produkują energię na potrzeby lokalu. Zastosowano też szereg rozwiązań oszczędzających zużycie energii, jak inteligentne lodówki zaprojektowane specjalnie dla Żabki. Dzięki żaluzjowym drzwiom bardzo szybko otwierają się i zamykają, zużywając o 30 proc. mniej energii. Sklep przy ul. Lewandów w ciągu miesiąca redukuje emisję CO₂ o tyle, ile pochłania 300 drzew w tym samym czasie. Placówka jest swego rodzaju laboratorium, w którym Żabka testuje funkcjonalność i efektywność różnego rodzaju rozwiązań proekologicznych. Część z nich Żabka zaadaptowała już do całej sieci, np. we wszystkich placówkach zainstalowano perlatory, zmniejszające zużycie wody o połowę. Jeszcze w 2021 roku w sklepach zostanie zainstalowanych 600 szaf mroźniczych nowej generacji.

Opakowania przyszłości

Retailerzy mają wiele narzędzi, by codzienne zakupy spożywcze uczynić bardziej ekologicznymi. Nowatorskie działania, mające na celu ograniczenie marnowania żywności, podejmują jej producenci. Tu również z pomocą przychodzi nauka i nowoczesne technologie. Bardzo szybko rozwijającym się trendem w sektorze spożywczym są inteligentne opakowania.

– To świetne rozwiązanie na zabezpieczenie żywności i ochronę zdrowia konsumentów. Opakowania monitorują jakość żywności na każdym etapie, od transportu aż do spożycia. Potrafią też rozpoznawać procesy, jakie tam w środku zachodzą. Najbardziej popularne są wskaźniki temperatury, które się pojawiają na butelkach czy puszkach. Informują, czy produkt został schłodzony do odpowiedniej temperatury. Podobne rozwiązanie stosuje się w mrożonkach. Jeśli produkt na jakimkolwiek etapie został rozmrożony, takie oznaczenie pozostaje już trwale na opakowaniu. Technologia ta szybko się rozwija. Będą powstawać coraz lepsze opakowania, pokazujące nie tylko jakość produktu, ale również przedłużające jego świeżość, co ograniczy marnowanie żywności  – tłumaczy Mariola Kopcińska.

fot. materiały prasowe