Raport: Popularne, luksusowe czy gastronomiczne – warszawskie ulice handlowe

Centrum Warszawy ma wieloletnie tradycje handlowe, które cenią nie tylko mieszkańcy, ale i turyści. A tych jest w stolicy coraz więcej. W 2023 roku Warszawę odwiedziło 4,6 mln zwiedzających, a ich udział w ogólnej liczbie turystów w Polsce wyniósł 13 proc.

W stolicy szukają nie tylko atrakcji historycznych czy rozrywkowych, ale coraz częściej ważnym punktem zwiedzania są ulice handlowe. W zależności od potrzeb i zainteresowań, mogą odwiedzić aleje luksusowe jak Mysia czy Bracka, czy gastronomiczne, np. Poznańską. A stałym punktem programu niemal wszystkich odwiedzających stolicę są ulice popularne, takie jak Marszałkowska czy Świętokrzyska – wskazuje raport CBRE „Ulice handlowe w Warszawie”.

Główne ulice handlowe dla odwiedzających stolicę w celach turystycznych to Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście i Chmielna, będące częścią Traktu Królewskiego. Prowadzą na Stare Miasto i do Zamku Królewskiego, a więc najważniejszych atrakcji Warszawy według Stołecznego Biura Turystyki. W bliskiej odległości znajduje się także Pałac Kultury i Nauki, którego wieżę widokową w 2022 roku odwiedziło ponad 675 tys. osób. Choć w pandemii liczba turystów w Warszawie spadła, to szybko wróciła do wcześniejszych poziomów i w minionym roku wyniosła 4,6 mln. Odwiedzający chętnie korzystają z potencjału ulic handlowych. Warto zauważyć, że średni dochód w większości krajów, których obywatele zwiedzają stolicę, jest zazwyczaj wyższy niż w Polsce. Na przykład wśród obywateli USA jest ponad cztery razy wyższy, Izraelczycy mają do dyspozycji trzykrotność tego co Polacy, a Brytyjczycy dwukrotność – mówi Karolina Kunciak, dyrektor w dziale High Street Retail, CBRE.

Luksusowe ulice

Miłośnicy dóbr luksusowych w Warszawie swoje kroki kierują przede wszystkim na Plac Trzech Krzyży, ulice Mysią, Bracką czy Mokotowską. Bliskość Sejmu RP, Giełdy Papierów Wartościowych, Muzeum Narodowego czy licznych ambasad, przy zachowaniu lub odtworzeniu historycznej architektury, nadaje temu kwartałowi ulic prestiżu i eleganckiego charakteru. Znajdują się tam marki takie jak Omega, Mont Blanc, Rolex, Ermenegildo Zegna, Carolina Herrera czy Philip Plein.

Drugie ważne miejsce dla zwolenników luksusowych marek stanowi Plac Teatralny i Plac Piłsudskiego z wybijającym się na pierwszy plan budynkiem Metropolitan oferującym dostęp do sklepów Tom Ford, Prada, Valentino, Miu Miu oraz Celine.

Popularne ulice

Warszawskie ulice handlowe odwiedzają nie tylko zamożni turyści i mieszkańcy. Na znajdujące się w strategicznej lokalizacji Aleje Jerozolimskie, ulice Marszałkowską i Świętokrzyską, a także Plac Konstytucji i Plac Zbawiciela, trafiają wszyscy. Oferta tych miejsc bazuje na codziennych produktach, ze średniej półki cenowej. Ważną rolę w ich rozwoju pełni także gastronomia, szczególnie restauracje i kawiarnie przy Świętokrzyskiej, Placu Konstytucji i Zbawiciela.

Gastronomiczne ulice

Ofertą gastronomiczną wyróżniają się także ulice Poznańska, Hoża, Piękna i Krucza. Znajduje się tam wiele niesieciowych lokali, małe prywatne biznesy i usługi. To właśnie w tych lokalizacjach swoją obecność zaznaczyły koncepty barowe i hipsterskie. Różnorodne formy spędzania wolnego czasu z gastronomią łączą również Fabryka Norblina, Browary Warszawskie, Hala Koszyki, Elektrownia Powiśle, które dodatkowo mają funkcję miastotwórczą.

Nowe centrum stolicy

Ważnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi ulic handlowych w stolicy jest trwająca obecnie budowa Nowego Centrum Warszawy. Jej początkiem była rewitalizacja Placu Pięciu Rogów i budowa mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę, a obejmuje także m.in. ulice Chmielną, Kruczą, Plac Powstańców Warszawy czy Aleje Jerozolimskie.

Przebudowa centrum przede wszystkim połączy ważne punkty na mapie stolicy, tworząc spójną przestrzeń chodników i ścieżek rowerowych, co ułatwi poruszanie się po mieście i zwiększy dostępność jego głównych atrakcji. Będzie więcej zielonej przestrzeni, miejsc do odpoczynku i spędzania czasu. Dzięki temu mieszkańcom i turystom jeszcze łatwiej będzie korzystać z oferty ulic handlowych – mówi Karolina Kunciak, CBRE.

Czynsze zależą od wielu czynników

Czynsze na warszawskich ulicach handlowych są bardzo zróżnicowane i zależą od lokalizacji, ekspozycji, charakteru miejsca, a także możliwości technicznych lokalu i struktury właścicielskiej. Na przykład, w prestiżowych miejscach takich jak Plac Trzech Krzyży czy Nowy Świat, czynsze mogą wynosić od 50 do 200 euro za metr kwadratowy miesięcznie, w zależności od wielkości pomieszczenia. Za mniejsze lokale w centrum ceny mogą oscylować w granicach nawet 150-200 euro za metr kwadratowy.

W przypadku lokali gastronomicznych opłata za wynajem wynosi ok. 35-40 euro za metr kwadratowy. Jednak mogą istnieć wyjątki, zwłaszcza dla prywatnych restauracji lokalnych. Wszystko zależy od pomysłu na biznes oraz biznesplanu właściciela konceptu, a przede wszystkim ekspozycji i ruchu pieszego przy obiekcie.

fot. materiały prasowe

Translate »