Rynek powierzchni handlowych w Polsce – podsumowanie 2015 roku

Na początku grudnia 2015 roku podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln mkw., z czego najwięcej – 9,3 mln mkw. (71%) przypadało na centra handlowe; 3,5 mln mkw. (27%) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,2 mln mkw. (2%) na centra wyprzedażowe.

Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 202 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej – 262 mkw. To dane z raportu firmy JLL dotyczącego rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL: „To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do dzisiaj oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 000 mkw., o 33% więcej niż w 2014 roku. Obecnie w budowie jest 566 000 mkw., z czego 94% przypada na centra handlowe. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje o debiutach i ekspansjach.”

Duże jest piękne

W 2015 roku otworzyło się kilka ciekawych obiektów, a kilka bardzo dużych jest w budowie w głównych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław czy Trójmiasto. W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 mkw.) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC – Galerii Wilanów (61 000 mkw.) trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

Wybrane największe centra handlowe otwarte w roku 2015

Centrum Miasto Powierzchnia GLA
Zielone Arkady Bydgoszcz 50 000 mkw.
Sukcesja Łódź 46 300 mkw.
Tarasy Zamkowe Lublin 37 900 mkw.
Aleja Bielany – rozbudowa Wrocław Dodatkowe 35 000 mkw.
Galeria Galena Jaworzno 31 400 mkw.
Galeria Jurowiecka Białystok 25 400 mkw.
Galeria Neptun Starogard Gdański 25 000 mkw.
Nowy Rynek Jelenia Góra 24 000 mkw.
Supersam Katowice 23 000 mkw.
Ogrody – rozbudowa Elbląg Dodatkowe 22 500 mkw.
Vivo! Stalowa Wola 22 400 mkw.
Wola Park – rozbudowa Warszawa Dodatkowe 17 600 mkw.
Magnolia Park – rozbudowa Wrocław Dodatkowe 17 000 mkw.
MODO Domy Mody Warszawa 16 000 mkw.
Atrium Copernicus – rozbudowa Toruń Dodatkowe 15 000 mkw.
Ferio Wawer Warszawa 12 300 mkw.
Galeria Sudecka – rozbudowa Jelenia Góra Dodatkowe 10 600 mkw.
Galeria Pomorska – rozbudowa Bydgoszcz Dodatkowe 10 000 mkw.

Źródło: JLL

Jeżeli chodzi o formaty obiektów handlowych to nadal w głównych miastach dominują duże centra handlowe, a centra lokalne i typu convenience w mniejszych. Rzadziej deweloperzy decydują się na budowę parków handlowych. Outlety są bardzo popularne czego najlepszym przykładem jest Warszawa, gdzie istnieją trzy centra wyprzedażowe i każde z nich bardzo dobrze funkcjonuje. Powstają także nowe obiekty tego typu jak Metropolitan Outlet Bydgoszcz.

Największe obiekty handlowe w budowie

Nazwa centrum Miasto Powierzchnia GLA
Posnania Poznań 99 000 mkw.
Wroclavia Wrocław 64 000 mkw.
Galeria Północna Warszawa 64 000 mkw.
Forum Gdańsk Trójmiasto 62 000 mkw.
Galeria Metropolia Trójmiasto 35 000 mkw.

Źródło: JLL

Według ekspertów JLL, sieci handlowe rozwijają się dynamicznie, ale najemcy są coraz bardziej selektywni jeśli chodzi o standard i lokalizację nowych obiektów handlowych, a co za tym idzie bardzo rozważnie rozpatrują wynajęcie kolejnych lokali.

Debiuty – mniej, ale ciekawie

Najgłośniejszym modowym debiutem na polskim rynku handlowym był Superdry. W tym roku do Polski weszły również takie marki modowe jak m.in. Kiabi z ofertą dla całej rodziny oraz sportowe Decimas i Courir. Rozwinęła się również oferta fitnessowa (Fitness24Seven). Otworzyły się pierwsze sklepy Ecco Leather Goods, Origins, Paul, Fuddruckers, Loake, Dairy Queen, Bi1 czy Benihana.

Najważniejsze nowe marki na rynku handlowym w 2015 według JLL

Marka Segment Kraj pochodzenia
Superdry Moda Wielka Brytania
Decimas Sport Hiszpania
Kiabi Moda Francja
Courir Sport Francja
Colin’s Moda Turcja
Fitness24Seven Sport / Fitness Szwecja

Źródło: JLL

Odnotowano jednak spadek bezpośrednich debiutów zagranicznych marek w Polsce, ale ta – według JLL chwilowa – niższa aktywność nie wynika z braku atrakcyjności naszego rynku handlowego, lecz z powodu poszukiwań dobrych partnerów franczyzowych.

Marta Augustyn, dyrektor z Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL: „Cieszy nas bardzo fakt, że polskie sieci handlowe rozwijają swoje portfele, czego dobrym przykładem jest á Tab z grupy LPP, jak również poszukują nowych lokalizacji i decydują się na większe powierzchnie, tak jak np. CCC, czy Reserved, który otworzył niedawno w Galerii Jurajskiej swój największy salon w Polsce. Dynamicznie rozwijają się również niektóre marki zagraniczne, takie jak np. H&M, które dobiera powierzchnię pod nowe koncepty, np. z wystrojem wnętrz.”

Trendy

Bardzo istotnym trendem jest rozszerzenie oferty pozazakupowej w centrach handlowych. Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna. Centra handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Najlepszym przykładem jest uruchomienie biblioteki w Forum Gliwice (Biblioforum) czy planowany amfiteatr w Centrum Skałka w Tychach.

Postępuje także rozwój sprzedaży wielokanałowej i ekspansja handlu w Internecie. Pojawia się trend rozwoju oferty usługowej i zakupowej tzw. hubów transportowych, czyli dworców i lotnisk. Rewitalizacje i rozbudowy istniejących obiektów to nadal istotne zjawisko na polskim rynku handlowym. To odpowiedź właścicieli i zarządców na starzenie się nieruchomości, rosnącą konkurencję oraz zmieniające się oczekiwania klientów. Rozwijają się ulicy handlowe, gdzie powstaje nie tylko bogata oferta gastronomiczna, ale również modowa.

Najdroższe ulice handlowe w Polsce

Ulica Miasto
Nowy Świat Warszawa
Floriańska Kraków
Chmielna Warszawa
Marszałkowska Warszawa
Pl. Trzech Krzyży Warszawa
Mokotowska Warszawa
Rynek Główny Kraków
Szewska Kraków
Grodzka Kraków

Źródło: JLL

„Nadchodzące lata będą bardzo aktywne jeśli chodzi o planowaną do oddania powierzchnię – na rynek wejdą wielkopowierzchniowe projekty, takie jak np. Galeria Północna czy Galeria Wilanów w Warszawie. Spodziewamy się również debiutów nowych marek na polskim rynku, których obecność wpłynie pozytywnie na odświeżenie i zróżnicowanie oferty handlowej. Przed nami jeszcze praca nad portfelem najemców, ale i w tym obszarze Polska ma bardzo dobre perspektywy rozwoju. Jednak nadal w Polsce brakuje takich marek jak Debenhams, American Apparel, Uniqlo, Urban Outfitters czy Primark, bardzo popularnych w innych krajach, czy Kidzanii – miasteczek rozrywkowo-edukacyjnych dla dzieci” – dodaje Anna Wysocka.

Znakomity rok na rynku inwestycyjnym w segmencie nieruchomości handlowych

W okresie od 1 stycznia do początku grudnia 2015 inwestorzy byli najbardziej aktywni w segmencie handlowym – właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ok. 1,725 mld euro. To najlepszy wynik na rynku handlowym od czasu rekordowego rezultatu zarejestrowanego w 2006 r.

Agata Sekuła, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej: „Największe tegoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż centrum handlowego Riviera w Gdyni za 291 – 300 mln euro oraz Starego Browaru w Poznaniu. Inwestorzy handlowi interesują się w największym stopniu produktami typu ‘prime’ w głównych aglomeracjach, jednak obiekty o mocnej pozycji na mniejszych rynkach również znajdują nabywców, czego przykładem są tegoroczne transakcje sprzedaży Karolinki w Opolu, Pogorii w Dąbrowie Górniczej, Focus Park w Rybniku, Solaris w Opolu, CH Platan w Zabrzu, czy Sarniego Stoku i Sfery w Bielsku – Białej”.

Translate »