Warszawski rynek biurowy 2015 okiem Marynarska Business Park
Marynarska Business Park podsumowuje rok 2015 na rynku nieruchomości biurowych, który będzie rekordowy pod względem popytu. W samej Warszawie powinien on przekroczyć 800 tys. m kw., a to oznacza, że pobije rekord z 2013 r. Zwiększa się również sam segment rynku – miniony rok to ok. 300 tys. m kw. nowej powierzchni biurowej, która powinna zwiększyć się o kolejne 400 tys. m kw. w 2016 r. Nowym trendem w branży jest odświeżanie istniejących obiektów przez ich właścicieli – przykładem jest Marynarska Business Park, która w 2015 roku zakończyła dwuletni rebranding kompleksu.
Na tak dobry wynik nałożyło się kilka czynników, m.in.: odnawianie umów najmu, którym towarzyszyło dobranie powierzchni biurowej – za przykład może posłużyć ekspansja JACOBS DOUWE EGBERTS PL oraz przedłużenie umowy najmu przez Play (P4 Sp. z o.o.) w Marynarska Business Park na warszawskim Mokotowie – warto dodać, że transakcje najmu tego kompleksu przyczyniły się do rekordowych wyników również w 2013 roku, kiedy firma Play nie tylko przedłużyła umowę najmu, ale i zwiększyła powierzchnię; relokacje najemców, ale też kilka dużych umów najmu, które miały wpływ na ten wolumen popytu. W 2015 roku na rynek Warszawy powinno było trafić ok. 300 tys. m kw. powierzchni biurowej. Wynik ten zostanie pobity w 2016 roku – szacuje się, że segment nieruchomości biurowych powiększy się o kolejne ok. 400 tys. m kw. Popyt w 2016 roku powinien utrzymać się na wysokim poziomie, natomiast najprawdopodobniej nie przekroczy wyniku z 2015 r.
Rosnąca konkurencja na rynku nieruchomości komercyjnych sprawia, że właściciele istniejących już od kilku lat obiektów muszą sprostać coraz to nowym wyzwaniom panujących mód w branży i samych najemców.
– Obserwujemy trend odświeżania tych obiektów, począwszy od przebudowy najbardziej reprezentacyjnych miejsc, czyli recepcji, poprzez wymiany systemów klimatyzacji i wentylacji czy wind, a kończąc na kompleksowym rebrandingu. Za przykład takiego rebrandingu może posłużyć właśnie kompleks Marynarska Business Park, którego proces realizacji trwał od 2013 roku i pomyślnie został zakończony w 2015 roku. – komentuje Izabela Kapil z HEITMAN. – Prace rozpoczęliśmy od zbadania oczekiwań najemców, ich pracowników oraz wymagań rynku nieruchomości. Wnioski połączyliśmy z naszym know-how, identyfikacją miasta i najnowszymi trendami w tym zakresie oraz obowiązującym kierunkiem i technologiami z zakresu aranżacji przestrzeni biurowych.
Dla najemców najistotniejsza staje się atrakcyjność lokalizacji – coraz mocniej definiują ją poprzez dostępność do komunikacji publicznej. Oczywiście zawsze było to ważne, natomiast dzisiaj zyskuje na znaczeniu i stanowi również przewagę w pozyskiwaniu przez firmy wysokiej klasy specjalistów. Z tego względu takie lokalizacje jak Marynarska Business Park w dalszym ciągu są atrakcyjne dla najemców.
fot. materiały prasowe