Kierunki rozwoju sieci handlowych a baza logistyczna w Polsce
Rynek obiektów handlowych w Polsce systematycznie się rozwija; do końca 2015 roku rynek wzrośnie o ok. 12%, a całkowita podaż powierzchni handlowej sięgnie 13,2 mln mkw. Obecnie 44% istniejącej powierzchni handlowej zlokalizowane jest w zachodnich i południowo-zachodnich rejonach kraju, a kolejne 17% w centrum (woj. mazowieckie i łódzkie). Natomiast pomimo dynamicznego rozwoju oferty handlowej we wschodnich województwach Polski, baza logistyczna pozostaje tam nadal dość znikoma – to wnioski z badania kierunków rozwoju sieci handlowych w kontekście dostępności powierzchni magazynowych, przeprowadzonego przez firmę doradczą JLL.
Wschodnia Polska na celowniku deweloperów i sieci handlowych
Najbardziej dynamiczny wzrost nowoczesnej powierzchni handlowej (średnio o 27%) spodziewany jest we wschodnich województwach kraju. Powstają tam zarówno duże projekty, np. otwarte w marcu br. Atrium Felicity w Lublinie czy Galeria Warmińska w Olsztynie, jak i wiele obiektów mniejszego formatu, a także pierwsze centra wyprzedażowe – w Lublinie i Białymstoku.
Anna Bartoszewicz-Wnuk, z Działu Badań Rynku w Polsce JLL, komentuje: – Wraz ze wzrostem siły nabywczej i rozwojem infrastruktury drogowej we wschodnich województwach, obserwujemy rosnące zainteresowanie deweloperów i sieci handlowych rozbudową swoich struktur i oferty właśnie w tej części kraju. Istotnym motorem rozwoju tych rynków jest napływ klientów zza wschodniej granicy, czyli tzw. „turystyka zakupowa” w północno – wschodniej części Polski, również po wprowadzeniu umowy o małym ruchu granicznym z obwodem kaliningradzkim.
Rozwój rynku handlowego a wyzwania dla deweloperów powierzchni magazynowych
Na wschodzie kraju nastąpią największe w ujęciu procentowym przyrosty powierzchni handlowej, choć należy pamiętać, iż istniejąca baza centrów handlowych jest w tej części kraju nieporównywalnie niższa niż w centralnych i południowo-zachodnich obszarach Polski. W związku z rozwojem sieci handlowych we wschodnich województwach, można oczekiwać wzrostu zapotrzebowania na magazyny. Tymczasem zasoby w tych rejonach są znikome. Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni magazynowych w Polsce to dziś 7,5 mln mkw., z czego jednak 92% przypada na pięć kluczowych rynków – Warszawę, Górny Śląsk, Poznań, Polskę Centralną i Wrocław.
Tomasz Mika, z Działu Powierzchni Magazynowo – Przemysłowych w Polsce JLL, wyjaśnia: – Sieci handlowe z 24% udziałem w popycie w ostatnim pięcioleciu, stanowią drugą po operatorach logistycznych największą grupę najemców powierzchni magazynowych w Polsce. Przeciętna wielkość powierzchni poszukiwanej przez sieci handlowe to ok. 10 000 mkw. Największe szanse na znalezienie takiego modułu są obecnie w Centralnej Polsce i na Górnym Śląsku. W pozostałych regionach kraju oferta powierzchni do wynajęcia od zaraz o takich parametrach jest mocno ograniczona. Alternatywą dla istniejących budynków pozostają projekty BTS, dostarczane przez dewelopera zgodnie z potrzebami najemcy. Z uwagi na czas realizacji takiej inwestycji, decyzja o współpracy musi zostać jednak podjęta z odpowiednim wyprzedzeniem.