Od Svalbardu do Szczęśliwic

Warszawski apartament projektu Jacka Tryca z nagrodą European Property Awards.

Czasami trzeba pokonać wiele granic, żeby znaleźć ideę, która będzie wzbogacała życie przez długie lata. Tak było w tym przypadku. Wyprawa na koło podbiegunowe stała się dla arch. Jacka Tryca inspiracją w projektowaniu apartamentu na stołecznych Szczęśliwicach. Realizacja otrzymała właśnie tytuł Award Winner w kategorii Residential Interior Apartment prestiżowego konkursu European Property Awards 2021-2022.

Właścicielka 116-metrowego apartamentu, zlokalizowanego w sąsiedztwie malowniczego Parku Szczęśliwickiego w Warszawie, bardzo precyzyjnie określiła oczekiwany przez nią program funkcjonalny. Architektowi dała natomiast wolną rękę przy budowaniu układu przestrzennego oraz wyborze stylistyki wnętrz. Jacek Tryc, pasjonat podróży, inspirację znalazł w jednej z nich – dalekiej, bo aż na koło podbiegunowe. Koncepcja estetyczna wnętrz nawiązuje więc do krajobrazu arktycznego archipelagu Svalbard, do którego należy m.in. wyspa Spitsbergen.

– Świat Svalbardu to połączenie prostoty i minimalizmu. To poczucie znalezienia się w miejscu, w którym ziemia, powietrze i woda nasycone są tajemnicą. To kolory i faktury, jakich nie ma nigdzie indziej. To także ostry klimat, będący wielkim wyzwaniem dla flory i fauny – mówi Jacek Tryc.

Czy tamtejsza przyroda – fascynująca, ale surowa, nieprzystępna – może stać się inspiracją dla projektu komfortowego apartamentu? Architekt pokazał, że tak. I to z wielkim, międzynarodowym sukcesem.

W jaki więc sposób svalbardzkie inspiracje przełożyły się na decyzje projektowe? Po pierwsze architekt postawił na formę otwartą. – Układ apartamentu nie narzuca właścicielom żadnych reguł organizacji przestrzeni. Nie ogranicza jej do tradycyjnych zastosowań – podkreśla Jacek Tryc. – Bo Svalbard to wolność – dodaje. Połączenie funkcji pomieszczeń (zintegrowanie salonu, kuchni i jadalni w strefie dziennej oraz poszerzenie sypialni o część kąpielową) pozwala na uzyskanie przestronności wnętrz – bez wrażenia przeładowania elementami wyposażenia.

Po drugie charakter przyrody archipelagu odzwierciedlił się w minimalizmie kształtów oraz oszczędności w doborze barw i faktur. Chłodne kolory mebli, w tonacjach od jasnej szarości do czerni, delikatnie przełamane są rozbielonym drewnem podłogi. Zestawienie to przyszło wprost z fotografii krajobrazów umieszczonych na ścianach salonu i hallu – majestatycznych pasm górskich Arktyki oprószonych pierwszym letnim śniegiem. Szarość wpadająca w zieleń, obecna na zasłonach, koresponduje z kolei z potężnymi ścianami lodowca widocznego na zdjęciu w sypialni. Wykonane przez samego architekta prace wyeksponowane na ścianach dopełniają wystrój wnętrza i pogłębiają efekt spokoju, wyciszenia, ukojenia.

Przebywanie w prezentowanych wnętrzach pozwala więc odpocząć, zwolnić w codziennym biegu. Wysoki standard wyposażenia nie narzuca się formą, a służy przemyślaną funkcjonalnością. Jednocześnie apartament, choć tak głęboko zanurzony w podbiegunowej atmosferze, zaskakuje swoim ciepłem. Tkaniny przyjemne w dotyku oraz naturalne materiały czynią to miejsce przyjazną ostoją.

fot. Bernard Białorucki / mat. prasowe