Pokolenie HENRY wyzwaniem dla zarządców centrów handlowych

Potrzeby i oczekiwania konsumentów są jednym z priorytetów podczas przygotowywania długofalowej strategii funkcjonowania centrum handlowego.
Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca Gemini Holding: „Pracując nad koncepcją naszego najnowszego obiektu w Tychach, wzięliśmy pod uwagę dynamicznie zmieniające się zachowania klientów, kształtujące sposoby konsumpcji, i w konsekwencji wpływające na tworzenie się grup klientów o specyficznych cechach i wymaganiach.
Na polskim rynku wykształciła się silna grupa konsumentów aspirujących do miana wyższej klasy średniej. Jej przedstawiciel to tak zwany Henryk (z ang. High Earner Not Rich Yet), który jest mieszkańcem dużego miasta, mieszczącym się w przedziale wiekowym 26-45 lat. Posiada wykształcenie wyższe, a jego dochód netto wynosi co najmniej 3 tys. zł. Lubi wygodne życie w zgodzie ze sobą, ceni niezależność, korzysta z najnowszych technologii, szuka emocji. Jednocześnie mieszka na kredyt i obawia się problemów w życiu osobistym. Henrykowie deklarują, że gadżety technologiczne ułatwiają życie oraz są synonimem wiedzy i otwartego umysłu[1].
Henrykowie to konsumenci odważni i jednocześnie wymagający. Na ich potrzeby centra handlowe odpowiadają strategią sprzedaży wielokanałowej, wykorzystującą najnowsze technologie i oferującą szeroki wachlarz rozwiązań, które ułatwiają i unowocześniają proces zakupowy. Omnichannel zakłada m.in. synergię handlu w kanałach on- i offline. Klient po wejściu do sklepu stacjonarnego na ekranie swojego smartfona może np. zobaczyć przygotowaną specjalnie dla niego, adekwatną do wieku, płci i preferencji, ofertę marki. Może skorzystać z wirtualnej przymierzalni lub otrzymać informacje na temat oglądanej na manekinie stylizacji i lokalizacji prezentowanych ubrań na sklepowych półkach. Strategia działania wielokanałowego zakłada też zamawianie zakupów online, poza centrum handlowym lub na jego terenie, i odbiór nabytych produktów w sklepach stacjonarnych. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu salony marek funkcjonują nie tylko jako placówki handlowe, ale również jako punkty odbioru towaru.
Jednym z obiektów w Polsce, planujących wdrożenie technologii omnichannel, będzie centrum handlowe Gemini Park w Tychach. Wykorzystanie strategii sprzedaży wielokanałowej jest odpowiedzią m.in. na oczekiwania Henryków, którzy poczują się docenieni, otrzymując spersonalizowaną ofertę oraz możliwość kupowania w komfortowy sposób, z wykorzystaniem najnowszych technologii. Galerie handlowe będą miały realną szansę na zwiększenie poziomu odwiedzalności, a najemcy na zyskanie klientów, których zadowolenie przerodzi się w lojalność.”
komentarz ekspercki
[1] Na podstawie raportu „Pokolenie Henry”, GfK Clue PR, luty 2017.