Polskie biurowce coraz bardziej inteligentne
Na długie zimowe dni – ogrzewanie ciepłem z serwerowni, na nerwowe popołudnia w pracy – winda, na którą nie trzeba czekać. Inteligentne instalacje bywają coraz częściej wykorzystywane w polskich biurowcach. Przykłady pokazują, że wydajne i kompleksowe systemy można instalować nie tylko w nowych budynkach, ale także w zmodernizowanych przestrzeniach.
Coraz więcej polskich inwestycji budowlanych, przeznaczonych dla sektora biznesowego oraz administracji publicznej, wyposażanych bywa w systemy zarządzania BMS (Building Managament Systems). Integracja stosowanych wcześniej wybiórczo elementów monitoringu, alarmu, klimatyzacji i innych układów oprogramowania w jeden spójny system, pozwala na precyzyjne zarządzanie infrastrukturą. Przynosi również znaczne oszczędności m.in. w kwestii mediów oraz organizacji pracy. Także budynki, które powstały przed epoką inteligentnego budownictwa, coraz częściej bywają modernizowane zgodnie z najnowszymi standardami.
Przykładem takiej realizacji jest ASTOR Technology Park – zlokalizowana na krakowskim Starym Mieście siedziba firmy ASTOR, zajmującej się automatyką oraz systemami IT dla przemysłu. Jej pracownicy mogą korzystać m.in. z inteligentnej windy, systemu inteligentnego ogrzewania, zautomatyzowanego systemu rezerwacji sal konferencyjnych, rekuperacji ciepła z serwerowni, zintegrowanej centrali telefonicznej czy systemu rezerwacji miejsc parkingowych.
– Inteligentny budynek to nie tylko rozwiązania usprawniające codzienną pracę. Wpisują się one w szerszą ideę tzw. smart city. Na świecie coraz częściej zwraca się uwagę na obniżanie kosztów utrzymania rozwijającej się infrastruktury, koordynację coraz większej ilości mediów, usług i systemów, dostarczanie użytecznej informacji na czas. Oszczędność to nie redukcja funkcjonalności. Oszczędność to uzyskiwanie tej samej funkcjonalności niższym kosztem. Nasza siedziba to doskonały przykład na to, że takie systemy można także wdrażać w budynkach, które pierwotnie nie powstały jako inteligentne – mówi Stefan Życzkowski z ASTOR.
System zainstalowany w inteligentnej windzie informuje pasażera m.in. o czasie oczekiwania na przyjazd windy oraz innych wezwaniach. Panel w kabinie umożliwia także m.in. na wskazanie konkretnej firmy, do której chcemy się dostać, wyświetlanie kilkudniowej prognozy pogody oraz zegara czy przełączenie windy w tryb załadunku, w którym można nią jechać bez zatrzymywania się na inne wezwania. System zaprogramowany został w taki sposób, aby skrócić czas oczekiwania na przyjazd windy: rano kabina znajduje się na parterze, a po południu na piętrze, na którym kończy pracę najwięcej osób. Dane o liczbie wezwań i aktualnym stanie windy trafiają do centralnego systemu BMS, który gromadzi je i przetwarza.
Inteligentne ogrzewanie jest z kolei oparte o system dynamicznie sterowanych 17 stref, w których temperatura utrzymywana jest według zadanego harmonogramu oraz w oparciu o pomiar z czujników i informacje na temat obecnie panującej temperatury. Podczas tygodnia, w biurach utrzymywana jest określona ciepłota, a w weekendy poziom zużycia ciepła redukowany jest do minimum. Nagrzewanie budynku przed nowym tygodniem pracy rozpoczyna się automatycznie, w zależności od warunków na zewnątrz. Natomiast system rekuperacji ciepła z serwerowni pozwala na rozpoczęcie „sezonu grzewczego” wcześniej, monitoruje temperaturę pomieszczeń i przekazuje nadmiar ciepła na klatkę schodową i do wybranych pomieszczeń. Jeśli w ogrzewanych pomieszczeniach panuje już wystarczająco wysoka temperatura, ciepło odprowadzane jest na zewnątrz.
Inne udogodnienia, zastosowane w ASTOR Technology Park to m.in. zintegrowanie systemu rezerwacji sal konferencyjnych z urządzeniami mobilnymi pracowników – telefonami i tabletami, co pozwala na organizację spotkań bez użycia komputera czy zintegrowanie centrali telefonicznej z systemem dostępowym, umożliwiające pracownikom na otwieranie rampy parkingowej klientom i gościom. Większość systemów automatyki i informatyki, wdrożonych w budynku, to stosowane zwykle w przemyśle rozwiązania z oferty firmy. Ich eksploatacja przyniosła realne korzyści już w pierwszym roku po instalacji. Rekuperacja ciepła, dynamicznie sterowane ogrzewanie strefowe, czy raportowanie zużycia centralnego ogrzewania umożliwiły znaczną redukcję kosztów utrzymania budynku. Pozostałe systemy, takie jak rezerwacja sal konferencyjnych, system dostępowy lub inteligentnej windy poprawiły komforti efektywność pracy użytkowników. Funkcjonująca w ASTOR Technology Park, wystawa robotyki i technologii IT – ASTOR Innovation Room, w której odbywają się testy, pokazy i szkolenia została natomiast uhonorowana tytułem Innovatora Małopolski 2014.
fot. ASTOR / materiały prasowe