O jakich prezentach na Gwiazdkę marzą Polacy?

Zapytaliśmy klientów odwiedzających 12 galerii handlowych w całej Polsce o plany zakupowe przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia.1 Ponad 57% respondentów odpowiedziało, że na tegoroczne prezenty świąteczne przeznaczy budżet do 500 złotych. Co trzeci badany zamierza wydać między 500 a 1000 złotych, 7% – między 1000 a 1500 złotych i zaledwie 4% – powyżej 1500 złotych. Większość Panów planuje zakup prezentów dla maksymalnie czterech osób (49%), z kolei Panie – do ośmiu osób (41%). Co piąty ankietowany planuje zakup prezentów dla więcej niż ośmiu osób.

Kiedy po prezenty?

Prawie połowa kobiet (49%) planuje zakup prezentów jeszcze w listopadzie i w pierwszym tygodniu grudnia. Zaledwie 5% pań pozostawi zakupy prezentów na ostatnie dni przed świętami. Wśród mężczyzn najwięcej z nich, bo ponad 42% kupi prezenty na początku grudnia, 11% odkłada zakupy na czas bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem.

Biżuteria i elektronika – o tym najczęściej marzymy

31% ankietowanych wskazało, że chciałoby znaleźć pod choinką voucher/kartę podarunkową, niewiele mniej, bo 30% – biżuterię. Na trzecim miejscu znalazły się kosmetyki, z których ucieszyłby się co czwarty ankietowany (25%). Blisko co piąty respondent chciałby poszerzyć swoją garderobę o nowe ubrania i buty (21 proc.).

– W podziale na preferencje kobiet i mężczyzn widać pewne różnice, ale i punkty wspólne. Najwięcej ankietowanych Pań marzy o biżuterii, a Panów o elektronice. Na drugim miejscu wśród oczekiwań zarówno kobiet, jak i mężczyzn znalazły się karty podarunkowe. Co ciekawe – to więcej mężczyzn wskazało na tę odpowiedź – ponad 34% przy 28% kobiet – komentuje Dominik Piwek, dyrektor ds. Marketingu i PR NEPI Rockcastle Polska. W niektórych ankietach respondenci wpisali, że jako świąteczny prezent chcieliby w tym roku dostać paliwo – dodaje.

Najwięcej wydamy na kosmetyki, zabawki i ubrania

Kosmetyki – na prezenty z tej kategorii przeznaczymy w tym roku najwięcej z naszego świątecznego budżetu. Tak wskazało ponad 36% ankietowanych klientów galerii. Na drugim miejscu znalazły się zabawki (34%), a podium zamykają ubrania i buty (27 proc.). Jak planowane wydatki wyglądają w podziale na płeć? Kobiety stawiają na kosmetyki (36%), zabawki (35%) oraz ubrania i buty (26%). Panowie – na kosmetyki (37%), elektronikę (31%) oraz zabawki (31%).

Tegoroczny sezon bożonarodzeniowy będzie pod względem zakupów zapewne nieco odmienny od poprzednich lat. Pandemia zmieniła dotychczasowe modele zakupowe. Wg danych firmy badawczej GfK Polonia 71% wszystkich kupujących w Polsce możemy określić mianem smart shopperów – mówi Katarzyna Jabłońska, Asset Manager NEPI Rockcastle Polska.

fot. archiwum

1 Badanie zostało zrealizowane w dniach 5-12 listopada br. na próbie 1000 klientów 12 galerii handlowych należących do NEPI Rockcastle, zlokalizowanych na terenie całej Polski, metodą PAPI oraz poprzez ankiety na platformie Facebook.