Polska żywność ekologiczna podbija Skandynawię

Stack of waffles with fruit on a plate. Small depth of field.

Mimo pandemii koronawirusa, nie zanotowaliśmy załamania w eksporcie produktów rolno-spożywczych. W 2020 roku sprzedaż żywności produkowanej w Polsce za granicę wyniósł 34 mld euro, co oznaczało wzrost o ok. 7 procent. Branża rolno-spożywcza okazała się segmentem rodzimej gospodarki odpornym na kryzys wywołany globalną epidemią.

W konsekwencji udział sprzedaży produktów żywnościowych w obrotach handlu zagranicznego wzrósł. Producenci i firmy odpowiadające za dystrybucję polskiej żywności w krajach Unii Europejskiej i na świecie, sprostali rygorystycznym wymaganiom sanitarnym i odpowiednio zareagowali na zmieniającą się sytuację społeczno-gospodarczą.

Globalna pandemia potwierdziła, że żywność stanowi produkt pierwszej potrzeby, a zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego stanowi jedno z kluczowych wyzwań władz centralnych. Utrzymanie trwałości łańcuchów dostaw produktów rolno-spożywczych stanowiło jeden z głównych elementów strategii antykryzysowych.

Umocnienie pozycji eksportowej na stabilnych rynkach

Tymczasem miniony rok pokazał, że wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano spadek eksportu do prawie wszystkich państw, oprócz Niemiec oraz Szwecji, a w imporcie wzrost – z Chin, Korei Południowej i Holandii. Jedną z firm, która zwiększyła asortyment produktów spożywczych eksportowanych do Szwecji jest marka Clean Eating. Została założona w 2012 roku przez Szwedkę polskiego pochodzenia Katrin Zytomierską, popularną prezenterkę telewizyjną, propagatorkę filozofii życia wg zasad Clean Eating. Ręczna produkcja wszystkich produktów, odbywa się w oparciu o składniki dostarczane przez polskich rolników. Fabryka firmy zlokalizowana jest w Rawie Mazowieckiej.

– Pandemia okazała się dużym wyzwaniem, ale mieliśmy świadomość, że produkcja i dystrybucja żywności stanowią na tyle ważny obszar gospodarki, że zachowanie ciągłości w tym sektorze jest strategicznie ważne – podkreśla Ewelina Polańczyk, odpowiedzialna za rozwój i portfolio produktowe marki Clean Eating. – Dodatkowo pandemia zmieniła nawyki zakupowe, szczególnie właśnie w krajach skandynawskich. Wzrosło zainteresowanie produktami żywnościowymi wysokiej jakości. Ludzie zaczęli świadomie konstruować dietę, żeby dbać o układ odpornościowy, zdrowie swoje i swoich najbliższych.

Konsumenci wybierają świadomie

Firma, reagując na rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi i zdrową żywnością, rozszerzyła portfolio produktów Clean Eating eksportowanych do Szwecji. Znalazły się w nim między innymi makarony: marchewkowy, szpinakowy i noodle, czy seria bezcukrowych dżemów: z czarnej porzeczki, truskawkowego, jagodowego i malinowego. W uzupełnionej ofercie uwzględniono dwa rodzaje kombuchy: ogórek i kolendra oraz acerola i imbir. Kombucha to prastary środek leczniczy – naturalny napój probiotyczny na bazie fermentowanej herbaty z tzw. “japońskim grzybem herbacianym”.

fot. archiwum

Translate »