PROPERTY JOURNAL NA MIPIM W CANNES 2016

Lazurowe Wybrzeże, turkusowa woda, palmy i prowansalska atmosfera. Tak w skrócie można opisać Cannes, znajdujące się na południowym wybrzeżu Francji. To tu corocznie odbywają się Targi Nieruchomości Komercyjnych MIPIM. Tegoroczna edycja była 27 okazją do nawiązania kontaktów biznesowych z ludźmi z całego świata. I zgodnie z tradycją, redakcja Property Journal pojawiła się już po raz 17 na Lazurowym Wybrzeżu, w dniach 15-18 marca 2016 roku.
Przedstawiciele redakcji polecieli do Cannes wraz z najnowszym wydaniem kwartalnika Property Journal, które zostało przygotowane specjalnie na to wydarzenie. Magazyn kolportowany był przy głównym wejściu do Pałacu Festiwalowego, dzięki czemu był w zasięgu ręki każdego odwiedzającego. Podczas targów, redakcja nakręciła materiał filmowy, m.in. wywiady z ważnymi osobistościami biorącymi udział w targach.
Targi MIPIM rok rocznie odbywają się w Pałacu Festiwalowym, w tym samym, który w maju odwiedzany jest przez największe gwiazdy kina europejskiego i amerykańskiego podczas Festiwalu Filmowego. Powierzchnia wystawiennicza obejmuje ponad 17 700 metrów kwadratowych, a stoiska wystawców można oglądać na piętrach pałacu oraz w tak zwanych „riwierach”, czyli budynkach widokowych znajdujących się obok budynku głównego pałacu, a także w namiotach zlokalizowanych wzdłuż linii brzegowej morza. MIPIM 2016 zgromadził ponad 21 400 osób związanych ze światem nieruchomości komercyjnych. Byli to zarówno inwestorzy, deweloperzy, reprezentanci miast, prasa, a także odwiedzający targi. Udział potwierdziło 39 krajów, z których na pewno nowością były pawilony Egiptu i Dubaju.
Polska co roku ma swoje szczególne miejsce na targach. Polskie stoiska znajdują się w Riwierze 8, z której rozciąga się niesamowity widok na lazurowe morze, zatokę z luksusowymi jachtami, a także cały bulwar La Croisette. Trzeba obiektywnie przyznać, że polski pawilon co roku prezentuje się świetnie, a widok tylko uprzyjemnia biznesowe rozmowy. W tym roku na podbój Cannes wyruszyły takie miasta, jak m.in. Warszawa, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Katowice i Wrocław. Po polsku można było również porozmawiać na stoisku Agencji Mienia Wojskowego, a także w namiocie Noerr, kancelarii prawnej działającej w Europie, zajmującej się prawem gospodarczym, w tym szeroko rozumianym doradztwem prawnym w zakresie obrotu nieruchomościami. Na warszawskim stoisku można było również spotkać stołecznych partnerów, takich jak BZ WBK, Poczta Polska, czy Orange Polska.
Program konferencji był bardzo obfity, timetable obejmował około stu paneli dyskusyjnych. Drugiego dnia targów, tj. 16.03.2016 r., w Blue Roomie odbywał się polski panel dyskusyjny. Głównym tematem dyskusji były oczywiście inwestycje w Polsce. Wśród uczestników dyskusji znaleźli się: Mateusz Morawiecki (Minister Rozwoju), Hanna Gronkiewicz-Waltz (Prezydent Warszawy), Katarzyna Gruszecka-Spychała (Wiceprezydent Gdyni ds. Gospodarki).
Tradycyjnie, na stoisku Warszawy, drugiego dnia targów, odbył się event z udziałem zaproszonych gości, prasy oraz przedstawicielami władz miasta. Cocktail krótkim przywitaniem rozpoczęła gospodyni wieczoru, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, po niej zaś wypowiedział się Minister Rozwoju Mateusz Morawiecki.
Targi MIPIM w Cannes oraz konkurencyjne wydarzenie, jakim jest Expo Real w Monachium, często były porównywane przez uczestników. Zgodnie wszyscy przyznają, że atmosfera Lazurowego Wybrzeża, prowansalskie powietrze, a przede wszystkim widoki sprzyjają podejmowaniu rozmów o wielomilionowych inwestycjach i w Cannes po prostu należy być, ale to jednak Expo Real ma opinię tych konkretniejszych targów, gdzie dopina się szczegóły umów.
Tegoroczna edycja MIPIM zaliczana jest przez uczestników do bardzo udanych, Polska z roku na rok coraz bardziej odznacza się na mapie europejskich inwestycji, a polskie miasta wystawiające się na MIPIM zyskują coraz większe grono zainteresowanych, potencjalnych inwestorów. Wystawcy są zadowoleni z ilości przeprowadzonych rozmów z przedsiębiorcami i deweloperami i już zapowiadają, że wrócą do Cannes w przyszłym roku.
I choć w tym roku pogoda niekoniecznie dopisała, to z pewnością warto było odwiedzić Targi Nieruchomości Komercyjnych MIPIM 2016. Do zobaczenia za rok.
Katarzyna Surma
Property Journal
fot. P. Michniak