Rynek handlowy w Polsce – duże aglomeracje w natarciu
590 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych jest obecnie w budowie, z czego aż 252 000 mkw. przypada na główne aglomeracje. Rynki handlowe we Wrocławiu, Poznaniu, ale również w Łodzi, Trójmieście i Warszawie czekają duże zmiany.
Firma JLL podsumowała I półrocze na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.
Jan Jakub Zombirt, z JLL,: “Pod koniec II kw. 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła 12,54 mln mkw., z czego najwięcej – 8,96 mln mkw. (72%) przypadało na centra handlowe; 3,39 mln mkw. (27%) na parki i wielko powierzchniowe magazyny handlowe; a 0,19 mln mkw. (1%) na centra wyprzedażowe. W I półroczu oddano do użytku 148 600 mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 46 600 mkw. w II kwartale. Z wynikiem na poziomie 233 mkw. na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 198 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej – 260 mkw.”
Od kwietnia do końca czerwca 2015r. otwarto takie obiekty jak Galeria Neptun (25 000 mkw.) w Starogardzie Gdańskim i Galeria Corso (10 000 mkw.) w Świnoujściu. Zakończono też rozbudowy Galerii Sudeckiej (10 500 mkw.) i Galerii Venus (1 100 mkw.) w Świdniku. Spośród innych formatów w II kw. oddano do użytku Outlet Center w Bydgoszczy, zwiększając łączną nową podaż handlową w II kwartale o 54 600 mkw. (z czego 46 600 mkw. w centrach handlowych). Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 000 mkw. ), ukończone w I kwartale.
Podaż w budowie – główne aglomeracje w natarciu
Rynek handlowy w kilku głównych aglomeracjach – przede wszystkim we Wrocławiu i Poznaniu, ale również Łodzi, Trójmieście, Katowicach i Warszawie, przygotowuje się na zakończenie projektów, które istotnie zmienią ich dotychczasową mapę handlową. Całkowita powierzchnia w centrach handlowych w budowie sięga obecnie 590 000 mkw. Jednak w odróżnieniu od lat poprzednich, znacząca część – 252 000 mkw. – realizowana jest w dużych aglomeracjach”, dodaje Jan Jakub Zombirt.
We Wrocławiu, Unibail-Rodamco rozpoczął realizację projektu Wroclavia (64 000 mkw.), a w Poznaniu Apsys jest bardzo zaawansowany z centrum Posnania (100 000 mkw.). Konkurencja w tych miastach będzie duża, ponieważ już teraz wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową na 1000 mieszkańców są relatywnie wysokie – 617 mkw. we Wrocławiu i 622 mkw. w Poznaniu, przy średnim poziomie wskaźnika dla największych aglomeracji na poziomie 502 mkw.
W Łodzi powstaje centrum handlowe Sukcesja (46 000 mkw.), w Trójmieście Galeria Metropolia (34 000 mkw.), a budowa Forum Gdańsk (62 000 mkw.) rozpocznie się niebawem. W Aglomeracji Katowickiej na ukończeniu jest Supersam (23 000 mkw. ) w Katowicach oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 400 mkw. ). W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 mkw.) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC – Galerii Wilanów (61 000 mkw.) wciąż trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. Obydwa te projekty wynajmowane są przez JLL.
W trakcie zaawansowanych prac jest też kilka innych obiektów w Aglomeracji Warszawskiej: Ferio Wawer (12 500 mkw.), Fabryka Wołomin (30 000 mkw.), Galeria Legionowo (10 500 mkw.), rozbudowa centrum Wola Park (17 600 mkw.) oraz Hala Koszyki (7 500 mkw. powierzchni handlowej i 13 000 mkw. biurowej).
Aktywność deweloperów w pozostałych miastach Polski jest umiarkowana. W II półroczu ukończone zostaną Zielone Arkady (50 000 mkw.) i rozbudowa Galerii Pomorskiej o 10 000 mkw. – obydwa projekty w Bydgoszczy.
Popyt
Marta Augustyn, z JLL: „Popyt na powierzchnie handlowe pozostaje wysoki, co w dużej mierze spowodowane jest tym, że Polska przez ostatnie lata była w gronie liderów pod względem tempa rozwoju gospodarczego wśród krajów UE. Wzrost zamożności społeczeństwa wraz ze stopniowo zmniejszającym się bezrobociem znajdują swoje odzwierciedlenie w stabilnie rosnącej sprzedaży detalicznej. Dobre perspektywy dla wzrostu gospodarczego w Polsce w najbliższych trzech latach będą nadal pozytywnie wpływać na działania i decyzje sieci handlowych, deweloperów i inwestorów”.
Polski rynek nadal przyciąga nowe marki. W każdym kwartale nowe zagraniczne marki informują o rozpoczęciu działalności w Polsce. W II kwartale 2015 r. były to m.in: Superdry, Decimas, Courir i Ecco Leather Goods.
Konsoliduje się segment spożywczy. Zmniejsza się pula funkcjonujących w Polsce operatorów hipermarketów, a ich lokalizacje są sukcesywnie przejmowane przez konkurencję. Pod względem liczby placówek liderami są obecnie Carrefour i Auchan, który przyspieszył rozwój po przejęciu sieci Real. Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem rynku w ostatnich latach są niewielkie formaty sklepów spożywczych – supermarkety i dyskonty, wypełniające luki na mapach handlowych miast.
„Obecnie jednym z gorących tematów na rynku jest również omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa, napędzana m.in. szybkim rozwojem handlu internetowego. Przez niektórych uczestników rynku postrzegana jest jako zagrożenie, podczas gdy inni widzą w niej szansę na zwiększenie swojej sprzedaży, powiększenie bazy klientów i poprawę jakości oferowanych usług”, dodaje Marta Augustyn.
Czynsze
Stawki najmu na większości głównych rynków pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do ubiegłego kwartału. Czynsze “prime”, dotyczące sklepów o powierzchni 100 mkw. z asortymentem odzieży lub dodatków, w najlepszych galeriach w Warszawie, odnotowały wzrost do 110 euro za mkw. miesięcznie. W pozostałych głównych aglomeracjach miesięczne stawki najmu kształtują się w przedziale od 40 do 55 euro za mkw.
Czynsze “prime” w II kw. 2015 r.
Źródło: JLL, II kw. 2015
Dobre perspektywy dla rynku inwestycyjnego
Agata Sekuła, z JLL: „Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie handlowym w II kwartale 2015 r. szacowana jest na ok. 110 milionów euro. Największe transakcje to zakup centrum Focus Park w Rybniku przez Union Investment oraz nabycie przez TH Real Estate 50% udziałów w nieruchomościach firmy Neinver – tj. Factory Annopol w Warszawie oraz Futura Park i Factory Kraków w stolicy Małopolski. Ponadto zrealizowano też kilka mniejszych transakcji”.
Pierwsze półrocze 2015 r. zamknęło się wolumenem transakcji handlowych na poziomie 285 milionów euro.
„W całym 2014 r. całkowita wartość transakcji handlowych w Polsce wyniosła 570 milionów euro. Biorąc pod uwagę transakcje, które obecnie są już w końcowej fazie negocjacji, jest wielce prawdopodobne, że w III kwartale całkowity wolumen z poprzedniego roku zostanie przekroczony” – podsumowuje Agata Sekuła.