W Polsce w budowie jest ok. 794 000 mkw. nowej powierzchni handlowej
Łącznie, w budowie jest obecnie ok. 794 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 000 mkw. przypada na centra handlowe; małe miasta sięgają po nowe projekty i konsekwentnie rozszerzają swoją ofertę – wynika z raportu JLL na temat polskiego rynku nieruchomości handlowych na koniec II kw. 2014 roku.
W I półroczu 2014 na rynek trafiły 252 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego ok. 205 000 mkw. przypadło na centra handlowe. Największym centrum handlowym ukończonym w okresie od stycznia do końca czerwca było Atrium Felicity w Lublinie (73 000 mkw. GLA). W samym II kwartale rynek wzbogacił się o ok. 88 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego prawie 64 000 mkw. zostało oddane do użytku w ramach trzech nowych centrów handlowych i jednej rozbudowy, a 24 000 mkw. w dwóch parkach handlowych i dwóch wolnostojących magazynach handlowych (DIY i hipermarket).
W II kwartale 2014 otwarto takie centra handlowe, jak: Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 000 mkw. GLA), Marcredo Center w Kutnie (16 000 mkw. GLA) oraz Pogodne Centrum w Oleśnicy (7 700 mkw.), a o 13 000 mkw. zostało rozbudowane Gemini Park w Bielsku – Białej. Inne nowopowstałe w II kwartale obiekty to: dwa parki handlowe Karuzela Park w Lublińcu i Turku, jeden wolnostojący sklep budowlany Bricoman w Jaworznie (8 100 mkw.) oraz hipermarket E.Leclerc w Szczecinie (5 000 mkw.). Za wyjątkiem Szczecina nowe obiekty handlowe w II kwartale przypadły na miasta poniżej 100 000 mieszkańców.
Na koniec I półrocza 2014 całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 12,1 mln mkw. GLA, z czego centra handlowe stanowią 8,7 mln mkw., parki handlowe – 1,3 mln mkw., wolnostojące magazyny handlowe – 1,9 mln mkw., a centra wyprzedażowe – 163 000 mkw. Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 226 mkw. na 1 000 mieszkańców (powyżej średniej europejskiej 191 mkw., ale poniżej średniej dla krajów zachodnioeuropejskich – 255 mkw.)
Istniejąca i realizowana podaż w podziale na formaty (źródło: JLL, II kw. 2014 r.)
W budowie jest obecnie 794 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 000 mkw. przypada na 31 centra handlowe. Największe projekty w budowie to: Centrum Posnania (wcześniej Łacina) w Poznaniu (100 000 mkw.), Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 000 mkw.), Sukcesja w Łodzi (45 000 mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 500 mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 mkw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 000 mkw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 000 mkw.). Siedem galerii jest w procesie rozbudowy (m.in. Magnolia Park we Wrocławiu).
Anna Wysocka z działu wynajmu powierzchni handlowych JLL informuje: „Widzimy utrzymujące się zainteresowanie deweloperów i najemców projektami w mniejszych miastach. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w liczbach – 37% powstającej powierzchni w centrach handlowych przypada na miasta poniżej 200 000 mieszkańców. Niemniej jednak, największe rynki również pozostają bardzo aktywne – 44% przyszłej podaży powstaje w głównych aglomeracjach kraju. Pozostała część uzupełni zasoby miast w przedziale 200 000 a 400 000 mieszkańców”.
W 2014 roku rynek może wzbogacić się o łącznie ok. 564 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 455 000 mkw. przypadnie na centra handlowe (co będzie zbliżonym wynikiem do 466 000 mkw. w ramach centrów handlowych w 2013 r.)
Popyt – utrzymuje się zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe
Polska gospodarka od dłuższego czasu pozostaje w dobrej kondycji. Spada stopa bezrobocia (12,5% w maju 2014 r.), a ostatnie prognozy PKB wynoszą 3,2% w 2014 r. i 3,6% w 2015 r.
„Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla nowych sieci handlowych. W ostatnim czasie pojawiło się kilka marek odzieżowych, m.in. hiszpańska sieć Inside, Olimp Live & Fight ze Stanów Zjednoczonych oraz włoska marka Gattinoni Roma. Na naszym rynku debiutują również nowe sieci fitness – brytyjska CityFit oraz szwedzka Fitness24Seven. Obecne już w Polsce sieci także szukają możliwości ekspansji. Niektóre z nich powiększają sklepy, np. Carry, Zara, Reserved, a także CCC i Rossmann, a inne rozbudowują swoje portfolio wprowadzając nowe marki. Po sukcesie marki Sinsay, grupa LPP szykuje debiut dwóch kolejnych konceptów z branży odzieżowej i wyposażenia wnętrz. Z kolei modowa marka Kiabi z grupy Auchan niebawem otworzy swój pierwszy sklep w Warszawie. Należy jednak zauważyć, że najemcy swoją uwagę skupiają głównie na już działających obiektach wiodących, a także na centrach będących w fazie rozbudowy z niezbyt odległym terminem realizacji” – dodaje Anna Wysocka.
Czynsze
Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o powierzchni ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, odnotowuje się w Warszawie. Z uwagi na przeprowadzane w ostatnim okresie procesy rekomercjalizacji, stawki w stolicy kraju wzrosły o ok. 5% do poziomu 105 euro za mkw. miesięcznie. Eksperci JLL spodziewają się, że w najbliższym czasie na pozostałych rynkach czynsze pozostaną stabilne.
Transakcje inwestycyjne w segmencie nieruchomości handlowych
Agnieszka Kołat z działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej JLL informuje: „Z naszych danych wynika, że w I półroczu 2014 wartość transakcji inwestycyjnych, których przedmiotem były nieruchomości handlowe, szacuje się na 368 mln euro, z czego 73 mln przypadły na II kw. Biorąc pod uwagę aktywność inwestorów oraz toczące się negocjacje spodziewamy się, że wartość umów kupna/sprzedaży w segmencie handlowym może sięgnąć nawet 1,5 mld euro na koniec 2014.”
Największą transakcją w segmencie handlowym w I półroczu była sprzedaż Poznań City Center przez TriGranit, Europa Capital oraz PKP na rzecz funduszy Resolution i ECE, sfinalizowana w I kwartale bieżącego roku. W II kwartale warto wspomnieć o sprzedaży Galerii Mazovia w Płocku przez Lewandpol na rzecz CBRE Global Investors. W obydwu przypadkach wartość transakcji nie została ujawniona.
fot. Galeria Bursztynowa w Ostrołęce, materiały prasowe